تاریخ: 10 فروردين 1403 - 19 رمضان 1445 - 2024 March 28
کد خبر: 128
تاریخ انتشار: 27 اسفند 1399 - 23:55:52
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
فرهاد ابراهیم پور / به پیشواز نوروز باستانی و سال 1400 خورشیدی
سالی که نکوست از بهارش پیداست!
این ضرب المثل پر محتوای ایرانی یعنی سالی که خوب باشد از همان ابتدایش پیداست و اگر نباشد نیز به طنز معنای عکس می دهد و روزگار تلخی برای سال پیش رو ارزیابی می کنند
 


لحظه تحویل سال ۱۴۰۰ چه ساعتی است؟
طبق اعلام شورای مرکز تقویم موسسه ژئوفیزیک دانشگاه تهران: لحظه تحویل سال ۱۴۰۰ هجری شمسی به ساعت رسمی جمهوری اسلامی ایران ساعت ۱۳ و ۷ دقیقه و ۲۸ ثانیه، روز شنبه ۳۰ اسفندماه ۱۳۹۹ هجری شمسی مطابق ۶ شعبان ۱۴۴۲ هجری قمری و ۲۰ مارس ۲۰۲۱ میلادی است.
سال 1400 سال گاو می باشد.
رنگ سال هم برگرفته از همان رنگ سال 2021 است که در این سال دو رنگ انتخاب شد رنگ زرد و طوسی روشن .
 
سالی که نکوست از بهارش پیداست
این ضرب المثل پر محتوای ایرانی یعنی سالی که خوب باشد از همان ابتدایش پیداست و اگر نباشد نیز به طنز معنای عکس می دهد و روزگار تلخی برای سال پیش رو ارزیابی می کنند
 
سال 99 با تلخی و خانه نشینی و نگرانی شروع شد و دم به دم بر این ناراحتی افزود شد.  فکر می شد که  خیلی زود ویروس کرونا کنترل می شود و نه تنها چنین نشد بلکه موجب مرگ و بیکاری و بحران فزاینده ای شد که هنوز دامن بسیاری از کشورهای چهان را در برگرفته است  . سال تلخ سال دستکش و ماسک سال الکل و شتشوی مدام دست ها سال دوری اجباری از همدیگر سال قدغن اغوش و بوسه و سال خستگی و نگرانی و دلواپسی بود . با همه تمهیدات و رعایت موارد بهداشتی باز عده زیادی از انسانها جان خودرا در اکثر نقاط جهان از دست دادند . مردم محروم از گردهم ایی از جشن و عزا از همنشینی شدند تا این هیولای پنهان و پیدای کرونا نتواند جان بیشتری بگیرد و از ویروس در امان بمانند . در جهان و تا قبل از پایان سال 99 بیش از 120 میلیون نفر مبتلا به ویروس کرونا شده اند که از این تعداد 68میلیون نفر بهبود یافته اند و بیش از 2668000نفر جان خود را از دست داده اند .
 
سال 99 سال خبرهای مدام بود. ویروس شهر به شهر همراه با مسافران جابه جا می شد و به خانه های مردم به کوچه و خیابان راه می یافت. ترس بود و دلهره .نه اقتصاد می چرخید نه بیماری از بین می رفت. فقط باید مراعات می شد تا کسب و کارها کمتر از رونق بیفتد تا لقمه نانی سر سفره مردم باشد .نه دولت توان پرداخت مزد برای خانه نشینی مردم داشت نه مردم جیبشان پر از پول بود که سر کار نروند تا اسیب نبینند .اما با همه رنج و گرفتاری تا اینجا بر اساس امار مراکز بهداشت ایران 1700000نفر مبتلا شده اند که از این تعداد 1500000نفر بهبود یافته و بالغ بر 61هزار نفر جان خود را بر اثرویروس کرونا از دست داده اند انسانهایی که دیگر هیچ وقت بین ما نخواهند بود مردگان و مبتلایان از همه  اقشار مختلف مردم بودند فقیر و غنی نداشت با سواد و بیسواد هم نداشت هر کس که سر راهش قرار می گرفت و رعایت بهداشت و نکات ایمنی نداشت مبتلا میکرد اقشار از مددگران عرصه درمان و بهداشت از دست دادیم که خیلی دردناک است خط مقدم در این نبرد مرگ و زندگی همین مددگران در مراکز بهداشتی و درمانی و بیمارستانی بودند بیش از همه فشار کاری و روحی و روانی به انها و خانواده انها وارد شده و می شود که امیدواریم با تزریق واکسن کرونا انها زودتر از بقیه در مرحله ایمنی قرار بگیرند .
 
سال 99 اصلا خوب نبود. شادی و نشاط رخت بر بست و مردم با نگرانی در خانه چپیدند و با ترس از خانه بیرون می امدند و پا به کوچه و خیابان میگذاشتند هر چند عده ای هم بی خیال از کرونا به گشت و گدار پرداختند و خیلی وقت ها همانها در گسترش ویروس نقش داشتند و یا مبتلا شدند . عده ای نیز بودند که انرا توطئه کشورها و حکومت می دانستند و باور نداشتند که چنین ویروس مرگ اوری روز بروز دارد جان بسیاری را می گیرد
 
سال 99 سالی بود که عده زیادی کار خود را از دست دادند و از امرار معاش باز ماندند و بر بدهی و قرض هایشان اضافه شد خرید ها کمتر شد و داد و ستد به پائین ترین حد طی چند دهه گذشته رسید .رغبتی برای کار جدید و نواوری نبود و مردم سعی کردند با ته مانده اندوخته خود چیزهایی بخرند که جز اقلام ضرور و حیاتی زندگی باشد  البته عده معدودی نیز بودند که مثل سابق همه چیز می خریدند و نشان از توان مالی و درامدی انها داشت .
 
سال 99 سال درس اموزی و تجربه اندوزی و قناعت نیز بود و بسیاری یاد گرفتند که مرگ خیلی اسان می تواند همسایه خانه ات و خانواده ات شود و فهمیدند و یاد گرفتند چگونه ساعت ها در منزل و در کنار هم همدیگر را تحمل کنند. هرچند بر اساس امارها درگیری خانواده در بسیاری از کشورها فزونی گرفت و بر نگرانی ها افزود اما تحمل و مدارا نه بر اساس خواستنی و دوست داشتنی بلکه بالاجبار در خانواده ها رعایت میشد . اموزه های زیادی در عرصه اخلاق و رفتار و بهداشت  نیز در زمان کرونایی و در این یکسال داشتیم که مهمترین ان اموزش و کسب خبر از کانال های مجازی بود که مردم سعی میکردند در گردش خبری برای مقابله با ویروس کرونا به همدیگر کمک کنند .مدارس در فضای مجازی به درس دادن بچه ها پرداخت و بار بزرگی از روی دوش مدارس برداشت و سطح ایمنی کودکان را بالا برد .سطح بهداشت فردی و جمعی در این ایام بالا رفت که از مزایای این دوران بود .
 
اینکه این اموزه ها در جامعه ما نهادینه خواهد شد یا این وجه اخلاقی پایدار خواهد ماند و مردم همدیگر را رعایت میکنند و همیاری میکنند باید در پسا کرونا دید و از هم اکنون نمی توان قطعیتی برای ان قائل شد . چرا که شرکت ها و عده زیادی که گرفتار اوضاع نابسامان کرونا شدند و از نظر مالی متضرر شدند یا سطح سودشان کمتر شده است منتظر اولین فرصت هستند که چرخه سود اوری و سود اندیشی و خود اندیشی خودرا سرعت بخشند و اگر این روند در سطوح مختلف گسترده شود جامعه بیش از پیش با بحران اجتماعی و فاصله طبقاتی و سقوط افراد تهدیدست روبرو خواهد شد .
 
در سال جدید باید ارزو کنیم که اوضاع بهبود یابد و این ویروس مرگبار دست از سر بشریت بردارد و واکسن ها به همه افراد زده شود. پیش بینی شده است که ویروس کرونا تا زمانی که واکسیناسیون عمومی در همه جهان اتفاق نیفتد خطر مرگ بر اثر کرونا همچنان وجود خواهد داشت اعتقاد بر این است که جهان تا اواخر سال 2022 نیز درگیر کرونا باشد هرچند کشورهای ثروتمند که توان مالی بیشتری برای خرید و تولید واکسن دارند امکان اینکه زودتر مردم خودرا تا اواخر سال 2021 واکسینه کنند وجود دارد.
سال 1400 هنوز هم امیدوار کننده نیست هر چند که راهی و نشانی بهتر از امیدواری و ارزوی بهبودی اوضاع نداریم همه چیز در کف و اختیار ما نیست
 
شهر اوز و مردم شهرستان اوز نیز از این ویروس مرگبار در امان نماند و شاهد مرگ و ابتلای همشهریان و شهروندان شهر و شهرستان بودیم در پایان سال 1399 به همه این داغداران شهرمان تسلیت می فرستیم و خودرا در غم انان شریک میدانیم و به همه اهالی همچنان یاداور می شویم که کرونا هنوز هست و مراقبت و مواظبت از خود و خانواده را فراموش نکنیم . مسافرت و سفرها و دورهم نشینی های جمعی نداشته باشیم و رعایت پروتکل ها از الویت های زندگی امان باشد .باور کنید از دست دادن یک عزیز خیلی سخت است و باز گشتی نخواهد داشت و هیچ کس دوست ندارد در پایان نوروز شاهد مبتلایان بیشتری باشد .
 
دلتان خوش  جانتان بسلامت و همیاری اتان مستدام باد
 
نوروز و سال جدید با بودن شما و سلامتی شما خوش است؛ حتی اگر کنار هم نباشیم
 
/https://www.instagram.com/ewazstar2021

 


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
کد امنیتی:   
مجله خبری فیشور
اب و هوای  اوز
اوز امروز
عصر ایران
رقص گل
پایگاه خبری صحبت نیوز