تاریخ: 06 ارديبهشت 1403 - 16 شوال 1445 - 2024 April 25
کد خبر: 138
تاریخ انتشار: 9 ارديبهشت 1400 - 21:17:44
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
فرهاد ابراهیم پور / اول ماه مه
روز سازندگان جهان ؛ روز تلاشگران عرصه تولید وپیشرفت ؛ روز انسانهایی که بیشترین بار ساخت وساز جهان وتولید محصولات بر دوش انهاست مبارک باد
امروز اول ماه می برابر با 11 اردیبهشت روز جهانی کارگر است روز انسانهایی که با قدرت ونیروی خود در ساخت جهانی کوشا بوده وهستند که متاسفانه خود از این مواهب کمترین بهره را می برند .کارگران جهان در سالروز خود ضمن تجمع وحضور در گردهمایی های خود برخواسته ها ونیازهای خود تاکید میورزند.
متاسفانه در بسیاری از کشورهای جهان هنوز هم از تجمع مسالمت امیز کارگران جلوگیری میشود وحتی مورد سرکوب قرار میگیرند .شاید ما در منطقه لارستان........
 


اول ماه می 11 اردی بهشت روز جهانی کارگر مبارک باد
 
  انچه در گذشته راجع به طبقه کارگر گفته میشد عملا طبقه وتشکل مشخصی نداشته ایم اما طرفداران طبقه کارگر زیاد داشته ایم؛ بخصوص در شهر اوز که روشنفکران وهواخواهان انقلاب طی سالهای قبل از کودتای سال 32 ونیز در جریان شکل گیری انقلاب 57 از هواداران طبقه کارگر محسوب میشدند .
 
این گرایش در منطقه لارستان هیچگاه عمیق نبوده است , جز تعداد اندک افرادی که در جریان مبارزات ملی شدن نفت که در ابادان ودر شرکت نفت کار میکردند ؛ جریان مستقل ومتشکلی که هماهنگ با کارگران ایران وجهان باشد نداشته ایم .اما این امر باعث نشده تا مردم لارستان نسبت به خواسته های انان نا اگاه بمانند .جدا از افرادی که بیشتر ادعا داشتند وتظاهر به حمایت از کارگر ومنافع انها میکردند اما بودند تعداد اندکی که تا اخرین لحظه عمر خود به طبقه کارگر ایمان واعتقاد راسخ داشتند محمد احمد نژادان (محمد کلک )و محمد هادی محسن پور  (دادی چپی)  در اوز از این اندک ادم هایی بودند که تا اخرین لحظه عمرشان بر ایمان واعتقاد خود پای فشردند وبرای مبارزات کارگران جهان ارزش واحترامی در خور قائل بودند .
 
میخواهم اینرا بگویم که من وشما نه به تنهایی که حتی با یک تشکل ضعیف هم در حال حاضر نمی توان
بسادگی بر سیطره عظیم وحجیم جهان سرمایه داری که با هزار فریب ودغل وبا تسلط بر منابع مادی کشورها , موجب فقر وبدبختی میشوند پایان دهیم ؛ اما بدلیل اینکه ما اکنون همه این توان را نداریم نمی توانیم از حقانیت یک موضوع چشم پوشی کنیم ومثل کسی که انگار از قافله عقب افتاده دنباله رو این جماعت چپاولگر باشیم .ما اگر امروز امکان مقابله  جدی وهمه گیر با این غارتگری نداریم    اما میتوانیم در این غارتگری شریک نباشیم ؛ میتوانیم به کارگران انگونه نگاه کنیم که به دیگر اقشار جامعه نگاه میکنیم  میتوانیم برای ارزشی که برای جامعه وانسانها ایجاد میکنند با احترام یاد کنیم ؛می توانیم از خواسته های به حقشان پشتیبانی نمائیم و میتوانیم اضافه کاریش را بدهیم به درد دلش گوش کنیم به خواسته هایش توجه داشته باشیم .
 
متاسفانه؛  متاسفانه خیلی از انهایی که من میشناسم وزمانی هم طرفدار طبقه کارگر وزحمتکشان جهان بودند نه تنها اینگونه رفتار نمی کنند بلکه کارگرانشان حتی برای خواسته های کوچک ومعمولی اشان هم وحشت دارند بسراغ انها بروند .فکر میکنند اگر با کارگر شان که تامین کننده منافع انهاست صحبت کنند انها لوس میشوند وپررو میشوند .بقول یکی از انها میگفت نباید روی خو ش به کارگر نشان بدهی  .
فکر کن اینکار را هم کردی چقدر به احترام تو اضافه میشود .حکایت در این باره متاسفانه انقدر زیاد است که فرصت دیگری می طلبد .
 
گذر تاریخ ودقت در مبارزات توامان کارگران ودیگر اقشار جامعه موید این نکنه است که طبقه کارگر امروز دیگر ان پرولتاری سابق نیست که فقط با دیکتاتوری پرولتاریاخود تلاش داشت به خواسته هایش برسد؛ بلکه در تعامل وهمبستگی با خواسته های همه اقشار زحمتکش جامعه است که میتواند بر خواسته هایش بیش از پیش پای بفشارد .کارگر امروز ان اندازه به خواسته های مادیش توجه دارد که به خواسته ازادی ودمکراسی اهمیت میدهد .کارگرامروز فقط با توان بازویش کار نمی کند ؛ مهندسان وتکنسین ها ومدیران جز وکل که در عرصه های دیجیتالی کار هستند نیز کارگر محسوب میشوند .کارگران امروز فقط اقشار بیسواد وکم سواد نیستند بلکه ما با کارگران وزحمتکشانی سروکار داریم که روزبروز بر دانش خود می افزایند تا بتوانند با هماهنگی بیشتر از حق وحقوق خود دفاع نمایند .
 

/ ایلنا سال گذشته در چنین روزی نوشت  امسال اول ماه مه (روز جهانی کارگر) در شرایطی فرا می‌رسد که کارگران بیش از همیشه از مولفه‌های زیستی خود ناراضی هستند؛ دستمزد پایین، فقدان امنیت شغلی و فقدان حق اعتراض صنفی، جایی برای رضایت شغلی کارگران باقی نگذاشته است.

کاظم فرج‌اللهی، فعال کارگری در تبیین و ارزیابی وضعیت فعلی طبقه کارگر ایران با استناد به داده‌ها و آمار می‌گوید: امروزه طبقه کارگر ایران با جمعیتی بیش از ۲۶ میلیون نفر در بخش‌های صنعت، معدن، خدمات، کشاورزی و خدمات اداری و بانکی، مشغول به کار است. کارگران در شرایط مختلف استخدامی، شامل ۱۳.۷ میلیون بیمه شده (بخش خصوصی)، ۳.۷ میلیون مزدبگیر شاغل در بخش عمومی، ۳.۲ میلیون بازنشسته و مستمری‌بگیرِ سازمان تامین اجتماعی، ۶.۲ میلیون بیکار و شمار بسیار زیادی مزدبگیر بخش خصوصی بیمه نشده، در راستای تولید یا تحقق ارزش اضافه به کار گمارده می‌شوند. این نیروی اجتماعی بالقوه نیرومند اما خفته و بیمار، به دلیل نبود آگاهی طبقاتی و دیگر عوامل موثر، از داشتن تشکل طبقاتی مستقل و ویژه و حضور تاثیرگذار در سرنوشت خود و جامعه محروم است. اما مساله اصلی، درکِ ریشه‌های این محرومیت است ./ پایان نقل قول از ایلنا 

نیاز کارگران امروز برنامه های نمایشی و تبلیغاتی نیست ؛ رسیدگی به خواسته های واضح و روشن انهاست 

اول ماه مه 11 اردی بهشت برتمامی کارگران و زحمتکشان شهر و کشورم و جهان مبارک باد .

 

 


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
کد امنیتی:   
مجله خبری فیشور
اب و هوای  اوز
اوز امروز
عصر ایران
رقص گل
پایگاه خبری صحبت نیوز