تاریخ: 30 فروردين 1403 - 09 شوال 1445 - 2024 April 18
کد خبر: 142
تاریخ انتشار: 15 ارديبهشت 1400 - 09:48:14
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
منطقه ویژه اقتصادی
میلاد لارستان از تصویب منطقه ویژه اقتصادی لارستان خبر داد
اقای محسن رضایی دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام بیان داشته :در این جلسه با رأی اعضاء، ایجاد هفت منطقه آزاد تجاری – صنعتی مهران در استان ایلام؛ سیستان در استان سیستان و بلوچستان؛ بانه – مریوان در استان کردستان؛ بوشهر در استان بوشهر؛ قصر شیرین در استان کرمانشاه؛ اردبیل در استان اردبیل و اینچه برون در استان گلستان به تصویب رسید.
 


رضایی اضافه کرده : همچنین اعضای مجمع با ایجاد ۱۳ منطقه ویژه اقتصادی شامل مناطق ویژه اقتصادی لار و فسا در استان فارس؛ ابرکوه و میبد در استان یزد؛ زنجان در استان زنجان؛ گچساران در استان کهگیلویه و بویراحمد؛ سرو در استان آذربایجان غربی؛ خواف و قوچان در استان خراسان رضوی؛ خرم آباد در استان لرستان؛ تاکستان در استان قزوین؛ شاهین شهر در استان اصفهان و ساوجبلاغ در استان البرز موافقت کردند
 
میلاد لارستان دلایلی که لار را برای این منطقه ویژه اقتصادی برشمرده :وجود  فرودگاه بین المللی، نمایندگی دفتر امور خارجه، گمرک، اداره کل راه و شهرسازی، واقع شدن در مسیر ترانزیتی و نزدیکی به راه آهن بندرعباس-لارستان-جهرم و شیراز، نزدیکی به دریا، در کنار داشتن زیرساخت های پزشکی و درمانی و نیروی انسانی مستعد و نخبه در لارستان می داند و اضافه می کند در حال حاضر جهت احداث منطقه ویژه اقتصادی لارستان زمینی به وسعت ۹۴۸ هکتار در نظر گرفته شده است
 
در همین زمینه وبر اساس خبری که گریشنای گراش در همین رابطه منتشر کرده /حسنی فرماندار ویژه لارستان در گفتگو با ایرنا در مورد مشخصات این طرح گفت: زمین مورد نیاز برای منطقه ویژه اقتصادی لارستان به مساحت ۹۵۰ هکتار در ۱۰ کیلومتری شهر لار تامین شده و زیرساخت‌های لازم در حوزه‌های مختلف از جمله در حوزه آب، راه، گاز، مخابرات و جاده دسترسی در این سایت فراهم است.
 
بر اساس خبر گریشنا از زمان اقای حسنی و بعد اقای جعفر پور و این اواخر اقای حسین زاده نمایندگان دوره های قبل پیگیر تصویب منطقه ویژه اقتصادی لار بودند که چند روز پیش بالاخره تصویب شد
 
برای اشنایی بیشتر خوانندگان با منطقه ویژه اقتصادی مطالبی از دنیای اقتصاد گرداوری نموده ام تا همشهریان و اهالی منطقه بیشتر با موقعیت و مزایای این منطقه ویژه اشنا شوند .
 
 *}. اگر بخواهید یک نمونه کسب‌و‌کار خارجی در داخل کشور راه‌اندازی کنید فرآیند شروع به کار شما چگونه خواهد بود؟ برای مثال تولید لوازم خانگی یا هر محصولی که نیاز به ورود تجهیزات و ماشین‌آلات از خارج کشور داشته باشد. نخست شما باید به فکر اجاره یا احداث یک سوله یا مکانی برای استقرار ماشین‌آلات خود باشید که نیازمند صرف هزینه اولیه زیادی است. در گام بعدی شما برای وارد کردن تجهیزات مورد نیاز، باید تعرفه گمرکی پرداخت کنید که ممکن است این فرآیند نیز بار مالی سنگینی به شما تحمیل کند. مجموعه این عوامل موجب می‌شود هزینه تمام شده شما برای تولید محصول افزایش یافته و بالطبع قدرت رقابت‌پذیری شما در مقابل محصولات مشابه کاهش یابد.
 
اما اقتصاد برای رفع این مشکل و تسهیل امور کارآفرینان و سرمایه‌گذاران حقیقی برای ورود به عرصه تولید، راهکار مناسبی در نظر گرفته است. راه‌اندازی چنین کسب‌وکارهایی در مناطق ویژه اقتصادی تا حد زیادی موجب کاهش هزینه‌های تولیدی فعالان اقتصادی می‌شود. منطقه ویژه اقتصادی به محدوده جغرافیایی در داخل مرز کشور اطلاق می‌شود که قوانین تجاری حاکم بر آن تا حد زیادی در قیاس با سایر نقاط کشور از محدودیت کمتری برخوردار است. این مناطق دارای چهارچوب مناسبی به منظور ورود و شروع به فعالیت کارآفرینان است. برای مثال اگر میانگین قیمت زمین در نقاط شهری، متری ۷۰۰ هزار تومان باشد شما می‌توانید در منطقه ویژه اقتصادی زمین‌هایی با قیمت زیر متری ۱۰۰ هزار تومان خریداری کنید. علاوه‌بر این در منطقه ویژه اقتصادی پروانه کسب درآمد و تولید با بررسی طرح توجیهی فنی و تخصص شما، راحت‌تر از طی مراحل پر پیچ و خم در بیرون صادر می‌شود.
 
زیرساخت‌های موجود در مناطق ویژه اقتصادی به‌گونه‌ای طراحی شده که شما دسترسی به انواع منابع آب و انرژی با قیمت مناسب داشته باشید. به‌ دیگر بیان شما ضمن احداث محل شرکت خود، مسیر به مراتب راحت‌تری برای دریافت برق صنعتی، سیستم فاضلاب مناسب یا منابع آب و... خواهید داشت. علاوه‌براین واردات تجهیزات شما با تعرفه گمرکی پایین میسر است. شما می‌توانید تجهیزات خود را با معافیت‌های مناسب گمرکی و مالیاتی وارد منطقه ویژه اقتصادی کنید حتی اتومبیل شما برای تردد در محدوه منطقه ویژه اقتصادی معاف از تعرفه‌های گمرکی خواهد بود. در این مکان شما هم امکان صادرات محصولات خود به خارج کشور را دارید هم واردات آن به داخل کشور. باید در نظر داشت خروج هر کالایی از منطقه ویژه اقتصادی به داخل مرز کشور همانند سایر کالاهای وارداتی مشمول اخذ هزینه‌های گمرکی خواهد شد اما این کانال هم مزیت‌های خاص خود را دارد.
 
تا زمانی که شما تجهیزات و مواد اولیه خود را با تعرفه‌های پایین گمرکی وارد می‌کنید از مزایای این مجرا برخوردار هستید، حال وقتی قصد وارد کردن محصول تولیدی خود به داخل مرز کشور را دارید متناسب با ارزش افزوده‌ای که در کالا ایجاد کرده‌اید باز هم می‌توانید از معافیت‌های گمرکی و مالیاتی برخوردار شوید. همان‌طور که می‌بینید منطقه ویژه اقتصادی هم امکان صادرات محصولات به خارج کشور را فراهم می‌کند، هم موجب بهبود وضعیت محصولات وارداتی و صنایع مربوط به آن می‌شود.  در هر کشور با توجه به پتانسیل موجود در هر منطقه می‌توان سیاست‌های کلی در ایجاد و مدیریت مناطق ویژه اقتصادی اتخاذ کرد. این سیاست‌ها باید به‌گونه‌ای باشد که در هر منطقه متناسب با نیاز آن، صنایع مربوطه شروع به فعالیت کنند. علاوه‌بر این مناطق ویژه نیازمند حمایت‌های دیگری نیز هستند. برای مثال اگر قرار است شرکتی محصولی خاص را که در حال حاضر واردات آن در کشور بالاست تولید کند، دولت نخست باید بررسی کند طرح توجیهی و فنی آن به‌گونه‌ای باشد که بتوان نتیجه گرفت شروع به فعالیت آن ضمن ایجاد اشتغال، نهایتا موجب کاهش خروج ارز و بهبود کیفیت آن محصول در کشور خواهد شد.
 
اما وظیفه مهم دولت در کنار این موارد حمایت از این صنایع در مقابل واردات است. گاه مشاهده می‌شود عدم‌حمایت دولت از صنعتگران منطقه ویژه و اجازه ورود بی‌رویه و قاچاق برخی محصولات موجب تعطیلی کارخانجات در این مناطق می‌شود. مناطق ویژه اقتصادی امکان رشد و توسعه اقتصادی، ورود سرمایه‌ها به چرخه اقتصاد، افزایش درآمد عمومی و اشتغال، همچنین بهبود وضعیت تکنولوژی صنایع را میسر می‌کند. علاوه‌بر این واحدهای تولیدی در مناطق ویژه می‌توانند از عوارض جانبی مثبت در کنار هم بهره‌مند شوند. برای مثال صنایعی که نیاز به بخش‌های تخصصی مختلف دارند می‌توانند با کنار هم قرار گرفتن در منطقه ویژه زنجیره تولید مناسبی با کاهش هزینه‌های واسطه‌ای ایجاد کنند.
 
ایجاد مناطق ویژه اقتصادی گامی در جهت توزیع دانش و تکنولوژی روز به نقاط مختلف کشور و ورود به فرآیند صنعتی شدن است. امروزه بسیاری از کشورهای موفق اقتصادی نظیر هنگ‌کنگ، کره‌جنوبی، سنگاپور، چین و تایوان مسیر توسعه اقتصادی خود و پیوستن به بازارهای جهانی را از چنین کانال‌هایی تجربه کرده‌اند. اما متاسفانه در کشور ما عدم‌نظارت صحیح و حمایت‌های بعدی از کارخانجات در مناطق ویژه، این کانال‌ها بعضا به را راهی برای بروز فساد و سرازیر شدن انواع واردات به داخل تبدیل کرده است. برخی سودجویان علاوه‌بر دریافت تسهیلات ارزان قیمت به بهانه واردات تجهیزات به منطقه و احداث کارخانه، به جای قدم گذاشتن در مسیر تولید، مناطق ویژه را به مکانی برای واردات محصولات از سایر کشورها با تعرفه پایین تبدیل کرده‌اند. این امر باعث شده مکانی که هدف اصلی آن توسعه تولید و اشتغال است، خروج تولیدکنندگان و افزایش واردات با قیمت پایین را نشانه‌گیری کند. لازمه استفاده مناسب از این مسیر و تشدید قدرت اثرگذاری آن بر اقتصاد کشور، نظارت صحیح دولت در این بخش و استفاده از تجارب موفق سایر کشورها در تصمیم‌سازی در رابطه با این مناطق است.}از دنیای اقتصاد شماره خبر
۳۳۰۱۹۰۰
 
اینکه در لارستان این امکانات فراهم شود و در یک هم گرایی منطقه ای؛  بدوراز خود بینی ها؛ همه این چهارشهرستان حتی مناطقی از هرمزگان چون بستک جذب این مناطق شوند و سرمایه گذاری کنند خیلی خوب است اما از اکنون لازم است کار کارشناسی صورت پذیرد و امکانات و توان و مدیریت ان نیز معلوم گردد وگرنه صرفا نامیدن و داشتن منطقه ویژه اقتصادی نمی تواند به تنهایی موجب بهبود شرایط منطقه شود. 
امید که چنان شود .

 


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
کد امنیتی:   
مجله خبری فیشور
اب و هوای  اوز
اوز امروز
عصر ایران
رقص گل
پایگاه خبری صحبت نیوز