تاریخ: 29 اسفند 1402 - 09 رمضان 1445 - 2024 March 19
کد خبر: 151
تاریخ انتشار: 1 خرداد 1400 - 23:47:29
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
گفتگو با سارا وحدانی از مددکاران بهزیستی شهرستان اوز
در خدمت سر کار خانم سارا وحدانی کارشناس ارشد روانشناسی از همشهریان شاغل در بهزیستی هستیم .از ایشان میخواهم ضمن معرفی بهتر خودشان ما را با کار و سمتی که در انجا دارند اشنا کنند
 بسم الله الرحمن الرحیم
 با سلام  سارا وحدانی هستم. از سال ۱۳۹۴ استخدام سازمان بهزیستی با پست سازمانی مددکاری اجتماعی هستم..
 
۱۲سال سابقه خدمت در آموزش و پرورش بعنوان نیروی غیر انتفاعی را دارم.
باعث افتخار من هست که بمدت ۳-۴سال عضو انجمن دوستدار کودک اوز بودم ودرچندین سمینار کشوری موسسه پژوهشی کودکان دنیا با موضوع معرفی رویکردهای آموزشی کودکان، شرکت کردم که در دوران خدمتم در امر آموزش کودکان بسیار مفید بود..
 


چون از ابتدا دغدغه ام مسایل فرهنگی و اجتماعی شهر و کودکان بود مدرک کارشناسی ارشد را در رشته روانشناسی عمومی از دانشگاه بندر عباس اخذ کردم که بتوانم بصورت تخصصی و حرفه ای در راستای رشد و بالندگی کودکان شهر، ترقی و سلامت جامعه خدمت کنم..
 
۲_ خانم وحدانی چه شد که این رشته و این کار را انتخاب کردید
 
 
در آموزه های دینی ما همواره خدمت به خلق، نوعدوستی، دستگیری و نیکی به همدیگر سفارش و تاکید زیادی شده است... فرهنگ و آداب و رسوم ما ایرانیان بالاخص خطه جنوب نیز برای این موضوع ارزش و بهای زیادی قایل است که نمود آن اقدامات ارزشمند خیرین ما در منطقه می باشد..
 
از طرفی جامعه هدف بهزیستی، قشری از جامعه هستند که در اثر مسایل و مصایب گوناگون مانند داشتن  یک عضو معلول در خانواده، ازدست دادن سرپرست، آسیب های نو پدید اجتماعی،طلاق، اعتیاد آسیب دیدند و نیازمند خدمات تخصصی، مشاوره ای، حرفه ای و مادی هستند که بتوانند پس از آسیب به زندگی عادی خود ادامه دهند و تاثیر آسیب بر زندگی ایشان به حداقل برسد..
پس اگر جایی باشد که بتوان با قصد خدمت به خلق براساس بینش دینی و انسانی خدمت کرد یکی از بهترین جاها می‌تواند بهزیستی باشد.
 
۳_ برایمان توضیح دهید که اداره بهزیستی چگونه جایی است ؛ چه کارهایی انجام میدهد و نقش ان در سلامت و بهداشت جامعه چقدر است
 
تعریف سازمان ملل متحد از بهزیستی اینگونه است: «بهزیستی عبارت است از مجموعه ای هماهنگ از برنامه ها و فعالیت هایی که زیر نظارت یا کمک دولت، برای بهبود زندگی افراد و گروههای آسیب پذیر جامعه، انجام میشود.» 
با این تعریف اگر بخواهیم اقدامات اصلی بهزیستی رو  بطور خلاصه طبقه بندی کنیم  سه حیطه اصلی وجود دارد:
 
اول  پیشگیری اولیه بمنظور جلوگیری از بروز انواع عوامل خطرساز جسمی و روحی و روانی که قسمت عمده این هدف با  آموزش های گوناگون به قشرهای مختلف جامعه، همکاری با سایر نهادها و ارگان ها در امر اموزش، مشاوره های ژنتیک جهت جلوگیری از معلولیت ها، غربالگری، مشاوره های پیش از ازدواج و....‌ امکان پذیر میشود. همکاری و مشارکت مستمر با روحانیون، شوراها ، افراد کلیدی ذیربط و مردم در جهت حذف و کاهش علل و زمینه های بروز و شیوع اختلالات روانی و رفتاری میتواند یکی از راههای پیشگیری اولیه باشد
 
دوم  مداخله و یاری رسانی به جامعه هدف بهنگام بروز بحران؛   که این کار پرهزینه ترین اقدام برای دولت و سازمان می باشد. بهزیستی یک نهاد مداخله گر است با حدود اختیارات محدود و  تعریف شده...
همواره پیشگیری بسیار کم هزینه تر و آسان تر از مداخله بوده که این امر نیز به تنهایی میسر نیست و همت و مشارکت همه ارگانها را می طلبد..
اگر هر ارگان و نهادی مثل شهرداری ها، راه و شهرسازی، راهنمایی و رانندگی، آموزش و پرورش کار خود را بخوبی انجام دهد بسیاری از آسیب ها و معلولیت ها رخ نمی‌دهد و اقشار آسیب دیده هم زندگی راحت تری خواهند داشت.
ما باید پرسشگر باشیم که مثلا آموزش و پرورش ما برای جلوگیری از آسیب های نوظهور که بیداد میکند؛ کدام مهارت زندگی به دانش آموزان ما می آموزد؟
ایا فقط ذهن هایشان از اندوخته ها پر میشود؟
آیا آنها برای ورود به جامعه بعنوان یک شهروند متعهد و مسوولیت پذیر آماده هستند؟
باید بگوئیم کار شما پرورش نیز هست..
.آیا این پرورش در دبستان‌های ما جایی دارد و اگر بله ؛چرا خروجی ها چنین نتیجه ای را نشان نمی‌دهد..
و در این نتیجه سهم شما در کنار سایر عوامل چقدر بوده است ؟
آیا مطالبی را که می آموزند با نیاز های شغلی آینده  جامعه هماهنگی دارد؟
همه ما به این نتیجه رسیده ایم که طرح موضوع انشا علم بهتر است یا ثروت از پایه و اساس اشتباه و انحرافی ست...
نیازهای فیزیولوژیکی مثل غذا، آب و سرپناه اساسی ترین نیاز انسانی ست و برای تامین آن به شغل نیاز هست.
ودر جامعه ما برخلاف سایر جوامع، بدلیل برنامه ریزی غیر هوشمندانه، علم نان نمی‌آورد...
و بهمین دلیل هست که فیلسوفان ما دومتر جا ندارند و فوتبالیست های ما نویسندگان ایرانی را نمی‌شناسند و پنت هوس دارند...
البته این را هم اضافه کنم که این حرف به معنی تقبیح علم و سواد نیست و هردو در جای خود لازم و ضروری هست..
وباز سوال کنیم
آیا جاده ها و راههای مواصلاتی ما از مهندسی و کنترل  لازم برخوردار هست؛  که در صورت بروز حادثه کمترین آسیب وارد شود؟
همه این موارد مطرح شده اشاره به اهمیت پیشگیری در بروز عوامل خطرساز دارد...
 
سوم بازتوانی آنان بعد از بروز آسیب...
بدین معنی که اگر آسیب اتفاق بیفتد، یا خدای نکرده معلولیت اتفاق افتاد تمرکز بهزیستی بر بازتوانی، کمک به حفظ کیان خانواده و حمایت از خانواده، می باشد.
بهزیستی بمنظور بهبود کیفیت خدمت رسانی و حمایت از این گروهها جهت بازگرداندن آنها به جامعه و ازسرگیری زندگی عادی متکی به مشارکت و حمایت های مردمی و سایر ارگانهاست؛  اقداماتی مثل مناسب سازی شهر، مسکن، مبلمان شهری، فرهنگ سازی و آموزش بسیاری از اصول شهروندی، مهارتهای زندگی، حفظ محیط زیست، حفظ کرامت انسانی، احترام، همدلی، عدالت، و.....می‌باشد که این هم مستلزم هماهنگی و همیاری همه ی نهادهای ذیربط می‌باشد..
 
۴_ خانم وحدانی شما اوزی هستید و تا همین چندی پیش در لار خدمت می کردید؛ آیا امکان حضور و استخدام شما در شهر اوز مهیا نبود
 
جواب به این سوال شما ابتدا به عرض می رسانم که انتقال من به اوز مدتی است  صورت گرفته و من هم اکنون در اداره بهزیستی اوز مشغول به خدمت هستم..اما اینکه چه شد من استخدام لار شدم باید بگویم که من آنرا مصلحت و تقدیر الهی، با یک اشتباه در ثبت نام آزمون  میدانم...
 
در لار همواره تلاش من بر این بوده که بتوانم خدمت رسانی به گروههای هدف را در بخش های پنجگانه شهرستان تسهیل کنم. با حفظ یک نگاه برابر، اوز در میان سایر بخش ها بدلیل گستردگی جغرافیایی و شرایط آن جایگاه ویژه ای داشت و تمام سعی من بر همکاری با همشهریانم بوده است.
 
اگرچه رفت و آمد های روزانه بین دو شهر مشکلات و سختی های بسیاری را بهمراه داشت، اما امروز خدا رو شکر میکنم که این اشتباه اتفاق افتاد و من استخدام لار شدم چون در لار من با دوستان خوبی آشنا شدم و تجربیاتی رو بدست آوردم که مطمینا در اوز امکانپذیر نبود و امروز با این تجربیات میتوانم برای خدمت به شهرم موثرتر باشم.
 
۵- با توجه به حضور چندین ساله شما در بهزیستی منطقه؛ مشکلات و آسیب ها را در این منطقه چگونه دیدید و بهزیستی چه اقداماتی انجام داده یا می تواند انجام دهد
 
اداره بهزیستی اوز یک نهاد نوپاست با نیروهای دلسوز و  بومی که برای رشد و پیشرفت بیشتر و رسیدن به اهداف سازمانی خودش نیازمند حمایت و توجه ویژه ازسوی مسوولین،فرماندار محترم و معتمدین محلی می‌باشد.
در سال گذشته ما از طریق پرداخت تسهیلات اشتغالزایی، مشوق های بیمه ای، جبران عدم کارایی توانستیم مبلغی بالغ بر۵۰۰۰۰۰۰۰۰۰ ریال (پانصد میلیون تومان )جهت حمایت از کسب وکار گروه هدف در اوز جذب اعتبار نماییم و امیدواریم امسال این مبلغ افزایش یابد..اما همانطور که گفتم برای خدمات رسانی بهتر و بیشتر به حمایت و مشارکت مردمی نیاز است
 
ضمن تشکر از خانم وحدانی برای این گفتگو ؛ برایشان ارزوی موفقیت در کار و زندگی اشان و توفیق در خدمت به همشهریان و اهالی شهرستان را داریم

 

بدون نام
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
| 3 خرداد 1400 | 13:23:07

پیروزی، پرشی دارد به اندازه بلندای آسمان که همواره دل را شاد ولحظه‌ها را ماندگار می‌سازد. دوست مهربانم صمیمانه تبریک عرض نموده و از یکتا هستی بخش جهان برایت سلامتی و سعادت همراه با موفقیت‌هاي‌ بی شماری را خواستارم.  

بدون نام
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
| 2 خرداد 1400 | 14:30:42
Abd.shahini@yahoo.com

موفق و موید باشی سارا خانم


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
کد امنیتی:   
مجله خبری فیشور
اب و هوای  اوز
اوز امروز
عصر ایران
رقص گل
پایگاه خبری صحبت نیوز