تاریخ: 09 فروردين 1403 - 18 رمضان 1445 - 2024 March 28
کد خبر: 154
تاریخ انتشار: 3 خرداد 1400 - 17:44:55
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
انتخابات شورای شهر اوز /اسماعیل فقیهی
ضرورت مشارکت گسترده در انتخاب اعضاء شورای شهر
اسماعیل فقیهی 
 
کلیه شهروندان آگاه و بافرهنگ شهر واقفند که شوراهای شهر و روستا از نقشی بسیار مهم و غیرقابل انکار در بهبود بخشیدن و سروسامان دادن به امور شهر برخوردارند. لذا واضح است که حضور گسترده و ضروری تک تک شهروندان می تواند در انتخاب اعضایی کارآمد، صاحب نظر، توانمند و صاحب صلاحیت بسیار موثر باشد.....
 


 
بدون تردید مشارکت هرچه جدی تر برای انتخاب اعضای شورای شهر به عنوان یک تکلیف شرعی و یک وظیفه ملی و اقدامی مسئولانه و کاملا ضروری و در راستای ادای دین نسبت به شهر و زادگاه مَاَلوف بویژه در فصل ارتقاء برای ما شهروندان یک  تکلیف اساسی محسوب می شود. در شرایطی که عدم حضور در این عرصه می تواند دارای آثار و تبعات بسیار زیانباری باشد قطعا حضور گسترده و تاثیر گذار و مسئولانه عموم شهروندان در انتخاب اعضای شورای ششم در عین حال یک وظیفه وجدانی و اخلاقی بسیار پراهمیت نیز به شمار می رود لذا به کلیه همشهریانی که در حال مسافرت به  شیراز و بندر عباس ویا سایر شهر ها هستند نیز پیشنهاد می شود در ادامه ابراز عشق و علاقه و دلبستگی های همیشگی خود به شهر و زادگاه خود به منظور مشارکت در این امر خطیر در روز ۲۸ خرداد ماه یعنی روز برگزاری انتخابات در اوز حضور داشته باشند و عموم شهروندان را یاری و همراهی بنمایند.
 
 توصیه اکید نگارنده به آندسته از شهروندانی که احیانا تصمیم به مشارکت در انتخاب ریاست جمهوری ندارند هم این است که در مورد دفاع از مصالح و منافع شهر هرگز تردید به خود راه ندهند و شایسته است که با حضور و مشارکت خود در این زمینه بخصوص با قرار گرفتن در کنار مجموعه ای از خدمتگزاران به شهر و بویژه با قرار گرفتن در کنار خیراندیشانی که برای توسعه و اعتلای شهر تاکنون فداکاری ها و سرمایه گذاری هایی هنگفت و فراموش ناشدنی کرده اند و در فصل ارتقاء همچنان آماده ارائه خدمات فراوانتری هستند در این زمینه بخصوص هم (جدا از دیدگاه های سیاسی خود ) با حضور خود بنحوی ویژه ومطلوب سرمایه گذاری بنمایند.
 
نگارنده نیز بدلیل عدم تایید صلاحیت کاندیداهای اصلاح طلب، قصد رای دادن به کاندیداهای ریاست جمهوری را ندارد اما برای انتخاب اعضای شورای شهر با جدیت هرچه تمام تر مشارکت خواهد کرد.
 
آنچه مسلم است و بر هیچکس پوشیده نیست این است که  دو مورد از مهمترین وظایف شوراهای شهر که تاثیری فراوان و مستقیم در امور شهر دارد یکی تنظیم و تخصیص و تصویب بودجه شهرداری است و دیگری انتخاب شهرداری کارآمد و مقتدر.
 
 اگرچه مشخص ترین و رسمی ترین وظایف و اختیارات شورا دو مورد فوق است که اتفاقا هر دو مورد فوق نیز از اهمیتی بسیار فراوان برخوردارند اما نقش و تاثیر شوراها به هیچ عنوان به دو مورد فوق منحصر نمی شود بلکه اعضای شوراهای شهر و روستا به عنوان نمایندگان منتخب مردم می توانند در تعامل با کلیه ادارات شهر و استان و همچنین در جلب توجه و حمایت خیراندیشان و در پیگیری مطالبات مردم نقشی بسیار پررنگ داشته باشند. بدیهی است هرچقدر که اعضای شوراها با آگاهی و دقت بیشتری توسط مردم انتخاب شوند و از پشتوانه رای مردمی بسیار بالاتری برخوردار باشند تبعا از توانمندی افزون تر و تاثیرگذاری  به مراتب قوی تری نیز برخوردار خواهند بود.
 
 در ارتباط با نوع تعامل شورای شهر با ادارات و ثمربخش ترین نوع تاثیرگذاری بر کلیه ادارات هم، حضور یک شورای توانمند و مقتدر و با پشتوانه ی مردمی قوی می تواند حداقل در پنج مورد زیر دارای نقشی تعیین کننده و اهمیتی فوق العاده باشد :
 
اول اینکه در مورد بخشی از طرح ها و اقدامات آن دسته از اداراتی که با کندی پیش می رود و یا اجرای طرح ها و اقدامات برخی از اداراتی که احیانا از کیفیتی مطلوب برخوردار نباشد در اینگونه موارد تعامل شوراهای توانمند و مقتدر با ادارات مربوطه می تواند در برطرف شدن اینگونه نقیصه ها بسیار موثر باشد.
 
دوم اینکه طرح ها و اقداماتی که در حوزه اختیارات و وظایف اداراتی خاص است اما هنوز به دلیل تعلل و یا دلایل دیگر در دستور کار اجرایی آن اداره خاص قرار نگرفته است در این موارد هم تعامل شورا با ادارات مربوطه می تواند  بر سرعت بخشیدن به قرار گرفتن اینگونه طرح ها در دستور کار اجرایی ادارات بسیار موثر باشد.
 
سوم اینکه طرح هایی که اختصاصا و به ابتکار شورای شهر و متناسب با اختیارات و وظایف ادارات به آنها پیشنهاد و ارائه می شود در صورت پذیرش و توافق و با اجرای اینگونه پیشنهادات مبتکرانه توسط ادارات، هم شورا و هم اداره مربوطه با دریافت امتیازات مثبت در کارنامه خود منتفع خواهند شد و هم برای شهر نیز ثمراتی گرانبها به ارمغان خواهد آورد.
 
چهارم اینکه یک شورای توانمند و مقتدر و موفق و با پشتوانه ی مردمی قوی می تواند با جلب توجه و حمایت خیراندیشان در امر توسعه شهر و بهبود بخشیدن به امکانات و خدمات شهری نیز از نقشی به مراتب بیشتر و موثرتر برخوردار گردد.
 
پنجم اینکه یک شورای کارآمد می تواند با بهره گیری از دانش و تخصص دانشجویان و دانش آموختگان و سایر اقشار و افراد باتجربه و بویژه با بهره گیری از توانمندی های بیشمار بانوان فعال و علاقه مند به فعالیت های اجتماعی همگی آنها را در کمیته های مشورتی جنب شورا متشکل کرده و از توانایی های آنها در جهت توسعه و شکوفایی شهر و برطرف کردن مشکلات موجود بنحوی بهینه بهره برداری نماید.
 
اگرچه برخی از تجربیات  ناخوشایند و نمونه هایی از خطاها و تصمیمات و اقدامات نادرست  شوراها در مقاطعی از عمر شوراهای گذشته می تواند در دلسردی و بی انگیزگی و بدبینی مردم نسبت به عملکرد شوراها تاثیر فراوانی داشته باشد اما آن بخش از شهروندان آگاه تر واقفند که بروز و ظهور اینگونه موارد ناخوشایند از سویی محصول پروسه آزمون و خطایی است که تا رسیدن به بلوغ کامل شوراها و در طی مراحل تحول و تکامل اینگونه نهاد ها، اجتناب ناپذیر می نماید اما از سویی دیگر مسئولیت ما را در حضور گسترده تر و انتخاب آگاهانه تر و دقیق تر به مراتب افزایش می دهد تا به یاری خداوند و با انتخاب مناسب تر، دیگر هرگز شاهد هیچگونه وقایعی تلخ و ناخوشایند در عملکرد شوراهای آینده نباشیم.
 
در این زمینه قطعا روشنگری ها و آگاهی بخشی های شهروندان آگاه تر که با اقداماتی مسئولانه و دلسوزانه، سایر شهروندان را به مشارکت گسترده تر در تعیین سرنوشت شهر ترغیب می کنند و شهروندان دلسرد شده را در انتخاب آگاهانه تر و دقیق تر، یاری و راهنمایی و تشویق می نمایند در این مقطع حساس از ارزش فوق العاده مهمی برخوردار خواهد بود.
 
بر حسب اتفاق و خوشبختانه با توجه به اهمیت بسیار فراوان مشارکت در انتخابات  و انتخاب اعضایی کارآمد، خوش نیت و توانمند برای عضویت در شورای شهر، در حال حاضر نیز در آستانه انتخابات آتی و به منظور مشارکت فعالانه تر در این زمینه، جنب و جوش فراوانی در بین شهروندان به چشم می خورد.
 در این ارتباط خوشبختانه گروه ها و بخش های مختلفی از شهروندان نیز در حال رایزنی و انتخاب و معرفی کاندیداهای موردنظر خود به شهروندان هستند.
 
آنچه به وضوح عیان است این است که در حال حاضر فعالین اجتماعی خوش نیت و دلسوز شهر مشتاقانه در تلاشند تا از بین مجموعه ی کاندیداهای صالح موجود کاندیداهای اصلح موردنظر خود را به مردم معرفی نمایند و بدین منظور به برخی از کاندیداها که از هویت و ویژگی های شخصیتی مقبول تر و از سوابقی مثبت تر و درخشان تر برخور دارند مراجعه نموده و خواستار ارائه برنامه های آنها می شوند.
 
با امید به آنکه شهروندان آگاه و بافرهنگ که همواره برای دفاع از منافع شهر حضوری پررنگ در تمامی صحنه ها داشته اند با عنایت بر مجموعه ی متعددی از مزایای مشارکت در انتخاب اعضای کارآمد و توانمند شورای ششم با عزمی جزم و با حضوری حداکثری دین خود را به شهر و زادگاه خود ادا نموده و نقش بسیار تاثیرگذار و پر اهمیت خود را در تعیین سرنوشت شهر ایفا نمایند.
 
 
 

 


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
کد امنیتی:   
مجله خبری فیشور
اب و هوای  اوز
اوز امروز
عصر ایران
رقص گل
پایگاه خبری صحبت نیوز