تاریخ: 09 فروردين 1403 - 18 رمضان 1445 - 2024 March 28
کد خبر: 206
تاریخ انتشار: 2 شهريور 1400 - 00:41:33
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
فلکه امام شافعی
فرهاد ابراهیم پور /تاریخچه فلکه امام شافعی شهراوز
 
اطلاع داشتن از تاریخ هر سرزمین باعث هویت بخشی به ساکنان ان سرزمین می گردد .بناها جاده ها و مراکز فرهنگی و علمی که در ادوار گذشته تاریخ بنا نهاده شده است هر کدام از انها بنا به ضرورتی ایجاد شده اند و عواملی باعث شده تا انها ثبت شوند و در تاریخ ان مردم ماندگار گردند؛ هرچند به ملاحظاتی گاه این بناها ویران یا تغئیر کاربری داده شده اند همچون نابودی و ویرانی قلعه قدیمی شهر اوز که باعث تاسف فراوران اهالی است اما انچه باقی مانده اند هر کدام سرنوشت و تاریخی دارند که مردم ان شهر و دیار باید بدانند .
فلکه شافعی اوز و ساخت ان 
 


فلکه شافعی اوز و ساخت ان حکایتی دارد که تاکنون نگفته باقی مانده است و نگارنده که خود در انزمان در طرح ساخت ان  از جمله افرادی بوده که مشارکت داشته است برای مردم شهرمان توضیح می دهم .
 
تابستان سال 1359 بود و من به اتفاق دوستانی چند در همان جایی که اکنون شهرداری اوز است محل تجمع ما بود و ان موقع به ان میگفتیم محل ستاد. البته ساختمان بود اما درو پیکری نداشت و محوطه جلویی هم ساخته نشده بود . انموقع هنوز سپاه و کمیته در اوز نبود و فقط ژاندارمری در اوز بود .
 
در همان تابستان دو اتفاق در میدانی که الان امام شافعی نام دارد افتاد. یک روز دو ماشین بهم خوردند که نزدیک بود یکی از زنان همشهری اسیب ببینند و در روز دیگری کامیونی پر از بار میخواست در ان محوطه دور بزند که راننده نتوانسته بود کنترل ماشین با بار را حفظ کند و وارد مغازه اقای خادم شده بود. مردم جمع شدند و اظهار نظر می کردند من و دوستان هم انجابودیم و بنوعی در امور شهر مشارکت فعال داشتیم.  راننده ماشین جهرمی بود و بالاخره با خیر و صلاح و مشورت و تامین خسارت به اقای خادم ختم بخیر شد .
 
دوستان که برگشتیم ستاد بلافاصله وارد شور و مشورت شدیم و به این نتیجه رسیدیم که اینجا باید فلکه ای درست شود تا ماشین ها تکلیف خودشان را بدانند و مردم همینطوری وسط محوطه نروند برای این منظور من و اقای محمد فروغی و اقای انور فقیهی نژاد رفتیم پیش شهردار موقت زنده یاد عبدالعزیز شفایی تا با ایشان صحبت کنیم . ایشان میگقت طبق طرح اینده شهر ؛ مدرسه بدری خراب می شود و از وسط مدرسه خیابان به سمت بالای شهر کشیده می شود و دیگر اینکه اینکار باید از طریق استان و تهران مشخص شود و ما نمی توانیم بدون مشورت و صلاح دید کار کنیم و باید منتظر بود تا مصوب شود. از ایشان پرسیدیم چقدر طول می کشد ؟ گفتند که دو ماه شاید هم دو سال . ما دیدیم با حرف های اقای شفایی و وعده های ایشان مشکل حل نمی شود و به ایشان گفتیم که ما منتظر نمی مانیم و انجا فلکه می سازیم .
از شهرداری که بیرون امدیم و از همانجا هرسه تصمیم قطعی گرفتیم که فلکه باید ساخته شود؛ چه شهردار موافق باشد؛ چه نباشد. به ستاد امدیم با چند تن از دوستان دیگر که همفکر بودیم  برای اجرایی کردن و تامین مصالح مشورت کردیم . گفتند چندین بلوک جدولی کنار زمین فوتبال چندین ماه است افتاده است .سریع ماشین وانت نیسان که دوستی داشت اورد و به اتفاق اقای علی ابراهیم نژاد و همیاری دیگر دوستان تا شب ان محوطه و فلکه و طرح مثلثی ان اماده شد و یادم هست اقای بهرام استوار از عزیزان همراه با بازوبندی که برایش درست کردیم مسئول انتطامات انجا بود و ماشین ها و مردم را راهنمایی می کرد و مانند یک نیروی انتظامی مردم و ماشین ها را به سمت درست هدایت می کردو مردم هم همکاری می کردند و خوشحال بودند که ما چنین کاری انجام دادیم  فکر کنم دوستان دیگری هم بودند در امر انتظام دهی که در خاطر ندارم و اگر فراموش کرده ام یاداوری کنند .
 
هر چند کار ما قانونی نبود و شهرداری هم هنوز جانیفتاده بود و ادارات در اوز جابجایی زیاد داشتند  اما تصمیم خود را معقول می دانستیم؛  حداقل این تصمیم جان خیلی ها را می توانست نجات دهد و از سردرگمی ماشین ها و مردم در ان محوطه بکاهد . وجود این چند نفر و تصمیم جدی ما باعث شد این فلکه که اکنون نام شافعی بر ان است بوجود اید و در تاریخ شهرمان ثبت گردد .
 
41 سال از انزمان می گذرد ؛ فلکه و ان گذر مثلثی که  ساختیم همین طرح و نقشه ای است که اکنون دارد اما در انزمان و تا زمانی که ما بودیم انجا سیمانکاری و خاکریزی و درختکاری نشده بود و داخل انها خالی بود اما بمرور زمان و با تثبیت شهرداری در دوره های بعد؛  فلکه شکل بهتری بخود گرفت و اکنون یکی از سمبل ها و مکان های شناخته شده شهر اوز می باشد  .
 

 


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
کد امنیتی:   
مجله خبری فیشور
اب و هوای  اوز
اوز امروز
عصر ایران
رقص گل
پایگاه خبری صحبت نیوز