تاریخ: 29 اسفند 1402 - 09 رمضان 1445 - 2024 March 19
کد خبر: 274
تاریخ انتشار: 26 اسفند 1400 - 23:51:17
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
اجتماعی
شخصیت شناسی از روی تخم      ...
 از زمانی که فروید آمد و بعدش هم یونگ و بعد ها هم روانشناسان دیگر، بحث و بررسی شخصیت انسانها بر اساس داده های علمی و رفتار و کنش های فرد در خواب و بیداری مورد تحلیل و بررسی قرار گرفته است و همچنان ادامه دارد....
 


شخصیت شناسی از روی تخم      ...
 از زمانی که فروید آمد و بعدش هم یونگ و بعد ها هم روانشناسان دیگر، بحث و بررسی شخصیت انسانها بر اساس داده های علمی و رفتار و کنش های فرد در خواب و بیداری مورد تحلیل و بررسی قرار گرفته است و همچنان ادامه دارد
اما و از آنجایی که شبه علم یا علم های هوایی و خیالی و دروغین، همواره در طول تاریخ بوده اند در باب شخصیت شناسی هر روز مطلب و مقاله ای در سایت های مختلف بی اعتبار  و فضای مجازی که دلایل علمی روشنی ندارد منتشر می شود که نه صاحب دارد و نه اعتباری بر آن مطالب .
 
چندین نمونه برایتان مثال می زنم
 
شخصیت شناسی از روی قد آدم ها که اگر بلند بود یا کوتاه یا متوسط شخصیت تو معلوم می شود که چه جور آدمی هستی .
 یا شخصیت شناسی از روی چهره افراد ، عبوس ، شاداب ، تلخ و غیر قابل تحمل و خطرناک که معلوم می کنه چه شخصیتی داری .
 شخصیت شناسی از روی نگاه و رنگ چشم، که اگر عسلی بودی یا مشکی و قهوه ای یا آبی و سبز شخصیتت فرق می کند .
اگر اینجوری حساب کنیم هرچه چشم آبی اروپایی هست یا سیاه آفریقایی یا رنگ های دیگه همه همرنگ ها شخصیت مشابه دارند . مگه میشه این حرف مفتی بیشتر نیست
 
اینها که به جای خود ، شخصیت شناسی از روی انگشتان دست، انگشتان پا یا فرم بینی. مثلا اگر کسی رفت و بینی اش عمل کرد و شیب تند آنرا گرفت، کدام شخصیت او را باور کنیم ؟ عمل شده یا همان شیب دار سرسره ای .
 
از دیگر شخصیت شناسی ها تعین شخصیت من و شما از روی حرف زدن،  راه رفتن ، یا تاریخ تولد روز و ماه و سال است که این یکی با وجودی که خیلی قدیمی هست،  اما تضاد عمیقی در آن هست. متولد ۲فروردین  که باز می کنم نوشته روز خوبی داری، نگران نباش، بتازگی خبر خوبی دریافت می کنی و خیلی با مرام هستی و....
 
 شاید باورتان نشود که  میلیونها نفر در ۲ فروردین  در دنیا بدنیا امده اند ، از آنکه در همان روز متولد شده و یا کسی که در همان روز متولد بوده و جان داده تا کسی که عمر دوباره یافته تا آنکه در حادثه ای مجروح یا ورشکست شده تا آدمی که روز عروسیش است همه آنها در ۲ فروردین بدنیا امده اند آیا شخصیت همه آنها مثل هم است ؟ نه . این چه طور فال اندیشی و شخصیت شناسی است .
 
از اینها که بگذریم چند تا ناب و تازه رسیده تیپاکسی هم اومده بازار که باورتان نمی شود،  مثل شخصیت شناسی از روی اندام تناسلی.  حالا آفریقایی و عرب چطور  از روی ان تناسل ، حساب می کنند،  تا ایرانی و آمریکایی و روسی یا ژاپنی و چینی ...ت شده من که سر در نیاوردم و در عجبم  چطور از روی شلوار و پیژامه و شورت و کرست، تناسلی  شناسی می کنند تا شخصیتش معلوم شود  .
 
ولی این شخصیت شناسی آخرین مدل اگه نباشد ، کنجکاوی خیلی ها را تحریک می کنه تا  ببینند بالاخره با این ابزار و الاتی که مدام شب و روز در خواب و بیداری حمل می کنند ، چه شخصیتی دارند. امیدوارم کار به قطع عضو نکشد یا شخصیتشان از روی آنها موجب تلخی و دلشوره اشان نشود .
 
حضور شما سروران عرض کنم این ایده های نو پردازانه بی پشتوانه هردم بیلی،  دسته بیلی هر روز زیاد و زیادتر می شود و کلی افراد را در فضای مجازی به خود مشغول می دارند.
 
 مثلا شخصیتت گرگ انتخاب می کنی شجاع و بسیار تو دار و منزوی هستی در جای دیگری شخصیت شناسی از روی گیاهان است و تو از سرو خوشت می آید مهربان و خجول و...  بعد از ظهر می روی در فضای مجازی شخصیت شناسی از روی آجیل و پسته ،گردو و بادام انتخاب می کنی  ، و تو بادام انتخاب  کرده بودی ، کلی با شخصیت صبح شما که مثلا گاو انتخاب کردی فرق می کند . حالا کدام یک از آنها هستی خودت هم نمی دانی .
 
به نظرم بعضی ها روشون نمیشه وگرنه شخصیت شناسی از روی تخم،   بد نگیرید (منظورم تخم مرغ است ) است انجام می دادند یا از از پشت و باسن  آدم از زانو از زیر بغل از دم پاچه از .....فلان فلان و چه می دونم مشخص می کردند چه کاره ایم و چه شخصیتی داریم ..!!
 
فکر کنم اگر بخواهیم برویم دنبال این شخصیت شناسی از روی دم و دستگاهها و حیوان و گیاه و حرکات و سکنات و وجنات،  مثنوی هفتاد من کاغذ شود .
داشتم مطلب را به پایان می رساندم احمد آقا رسید گفت چه می نویسی گفتم شخصیت شناسی از روی ....
گفت جالبه منم چند تا ایده دارم که می تونم شخصیت آدم ها از روی آنها معلوم کنم
تعجب کردم و گفتم تو هم
شخصیت شناسی می کنی از رو چی ؟
از روی رنگ ناخن از روی دندون جلویی از روی مژگان از روی آبرو از روی لاله گوش از رو مهره کمر از سینه از دمبالچه...
دیدم تا شخصیت شناسی اش به جای دیگه نرفته مطلب را ببندم بهتره ..
در هر حال اینم برای خودش خلاقیت در کرده....
 
خود دانید من که قید همه اینها را زده ام و اگر دلم گرفت سری به غزلیات حافظ می زنم نه برای اینکه مشکلم حل کند ، بلکه برای اینکه از شعر و غزل و ندای دل لذت ببرم یا هم آوا شوم  حتی اگر به تلخی گویدم و حسرتم افزون کند .
 
سایت ستاره اوز / فرهاد ابراهیم پور ۲۶ اسفند ماه ۱۴۰۰
 

 


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
کد امنیتی:   
مجله خبری فیشور
اب و هوای  اوز
اوز امروز
عصر ایران
رقص گل
پایگاه خبری صحبت نیوز