تاریخ: 07 ارديبهشت 1403 - 17 شوال 1445 - 2024 April 26
کد خبر: 299
تاریخ انتشار: 18 فروردين 1402 - 13:52:39
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
چند مطلب در ماه فروردین 1402
*همه دعوت بودیم
 
*سیزده بدر مبارک است بر هموطنان و همشهریان*
به کوشش و تلاش دیگران نیز توجه کنیم*
 
 
*بمناسبت روز اوز / *شادی و نشاط نیاز جامعه ما*
*روز دوم  اوز برگزار شد
 
*بمناسبت سال نو و نوروز 
 
ادامه مطلب در لینک تیتر می توانید مشاهده کنید 


 
 
 
همه دعوت بودیم
 
دیشب بازی بومی محلی اوزیها، بازی لهپرگاله در شهر اوز یک مهمان ویژه که خود مجری توانای صدا و سیما هم هست، در اوز  بودند . آقای اقبال واحدی که همواره برنامه ها و گزارشگر شادی بخش هستند از تهران تا اوز آمده بودند تا شور و شوق بیشتری به این بازی با حضور همشهریان و تماشاگران مشتاق بدهند .جمعیت در سکوها پر بود و دور تا دور مجموعه ورزشی نشسته و ایستاده برای اجرای برنامه آمده بودند،در این موقع احساس کردم اگر سکوها دو برابر هم بودند کفاف این همه جمعیت مشتاق را نمی داد . پارکینگ و محوطه پارک ماشین ها پر بود و دم به دم بر تعداد همشهریان که شتاب داشتند زودتر به جمعیت حاضر بپیوندند بیشتر می شد . با این همه گرفتاری که مردم دارند از اینکه  مردم برای تماشای بازی با این شور و شوق آمده اند آدم به وجد می آید .
 
حضور اقای واحدی توانسته بود بر این شوق بیفزاید .
متاسفانه نتوانستم تا پایان برنامه باشم اما نرسیده به سفرخانه میر که پشت بیمارستان امیدوار هست دیدم عزیزانی به همراه آقای واحدی  آنجا ایستاده اند ، به رسم احترام رفتم نزدیک و عرض ادب کردم و با هم وارد سفرخانه میر شدیم. صدای آب و موسیقی و هوای خوب بهاری پیشواز ما در این سفره خانه بودند. بعد از کمی استراحت با آقای اقبال واحدی و همسرگرامی اشان و دو تن از دوستان دیگر که از همراهان ایشان بودند در گفتگو باز شد . آنها از مهمان نوازی اوزیها و خونگرمی و خوش استقبالی اوزیها خرسند و خوشحال بودند و بی تکلف از خوبی های ما  گفتند .اقای فرید نامی خانم رضایی و آقای قائدی که از اعضای ه‍یت برگزار کننده مسابقات لهپر گاله هستند  مهمانها را همراهی می کردند و برای مهمانها از اوز و داشته های مان می گفتند .
 
من از این نوع کارکرد که دنبال رزومه پر کردن نیست بلکه بدنبال اجرای صحیح برنامه هستند و بی ریا کار می کنند می ستایم. هر چند می دانم خالی از عیب نیست. شور و شوقی که این برنامه ایجاد می کند کم نظیر است .
 
  مسابقه لهپرگاله شاید در زمانی جزیی از برنامه روز اوز محسوب می شد اما کارکرد و استقبال و هماهنگی کاری برگزار کنندگان آن دارد شکل بندی مستقلی بخود می گیرد که باید بدان بها داد  و اجازه داد در کار خود رشد کند .این بازی ها و این برنامه اگر در گروه های سنی و وزنی در مدارس اجرا گردد می تواند این ورزش را پایدار و ماندگار سازد. هئیت برگزار کننده اگر پیگیر ثبت این بازی باشد می تواند آنرا بصورت دوره ای و لیگ ابتدا در سطح شهرستان و بعد منطقه و کشور برگزار کند ، همت مسئولین می طلبد و حمایت مردم و تلاش هئیت برگزار کننده بازیهای بومی محلی .‌جا دارد از تلاش آقای محسن محبی و عزیزان همراه ایشان که تا کنون و در مجموعه ورزشی تازه ساز زنده یاد  عدنان شرفی توانسته اند بازیها را بخوبی پیش ببرند تشکر کرد و برایشان آرزوی موفقیت روزافزون داشت .
 
آری دیشب همه ما دعوت بودیم ، صندلی خالی نبود اما شور و شوق بود و این نعمت بزرگی برای مردم هر سرزمینی است که به داشته های خود اهمیت می دهند .بازی های بومی محلی از داشته های خوب مردم اوز است که باید پایدار و ماندگار بماند
 
سایت ستاره اوز  / فرهاد ابراهیم پور (محمودا)
 
 
*سیزده بدر مبارک است بر هموطنان و همشهریان*
زمانی که:
 
*طبیعت را عمیقأ دوست داشته باشیم
*که بدانیم طبیعت سبز، میلیونها سال پیش، قبل از ما بوده اند*
*که زندگی ما به آنها وابسته است و مرگ آنها بر ما تاثیر می گذارد
*سیزده بدر مبارک خواهد بود اگر به جای آتش زدن درختان سبز، اگر به جای ریختن زباله در طبیعت، نهالی بکاریم ، هر جا که شد، حتی در خانه امان.*
*در سیزده بدر اگر گره ای نمی زنید به سبزه ها، گره گشای مشکلی و تنهایی دلی باشید
*مهربانی همین چند قدم پیش تر، نزدیک ماست، دست او را بگیریم، تا خانه تا دوست تا هموطن تا همشهری، راهی نیست*.
 دلتان پر از شوق، لب هایتان پر از خنده و سبزینه زندگی اتان همیشه سبز باد .
سایت ستاره اوز / فرهاد ابراهیم پور ( محمودا)
 
به کوشش و تلاش دیگران نیز توجه کنیم*
.
تاریخ واقعی هر رویدادی کسانی می نویسند که نمی خواهند از اتفاقات پل بسازند برای عبور خودشان . در برنامه افتتاحیه دیشب لهپر گاله تعجب کردم که هیچ صحبتی از کسی و گروهی نشد که بنیان این کار جدید لهپر گاله را زنده کرد تا بصورت گروهی و تیمی بازی شود . شاید کسانی از خوانندگان این متن در جریان نباشند که اولین دوره مسابقات لهپرگاله در کشور امارات و در دبی و در پارک ممزر دبی به شکل امروزی برگزار شد. من خودم همراه و شاهد این اتفاق نیک بودم.  این بازی در دبی  با فاصله اندکی  دو بار برگزار شد .
آقای عنایت الله نامور نقش کلیدی در این برنامه داشت البته آقای نامور و سایت ستاره اوز و نیز آقای عزیز روستا هسته اصلی بودند که شروع به تدارک و برنامه ریزی برای مسابقات کردند . آقای نامور بر اساس تحقیق و تفحص،  برنامه ها و اصول و روش های بازی را تدوین کردند، چیزی که قبل از آن هیچگاه نبود و مردم در اوز و جاهای دیگر بصورت خانوادگی یا دوستانه در دشت و بیابان اوز بازی می کردند .
اینکار و تلاش متاسفانه نادیده گرفته شده و می شود .آقای نامور بعد از دو دوره مسابقات در دبی به اوز مسافرت کردند و آنجا بود که جرقه مسابقات با اصول و برنامه در اوز زده شد و از انسال به بعد عزیزان دیگری در اوز تلاش کردند و این بازی سنتی و بومی محلی را زنده نگه داشتند .
در دو دوره بازی هایی که انزمان در دبی برگزار شد و در ژانویه و فوریه سال ۲۰۰۷ بود، جمع زیادی از همشهریان و نیز حاضرین در پارک ممزر چون هندی و بنگالی و عرب و فلپینی هم از این مسابقات دیدن کردند. دور دوم در شرایطی برگزار شد که توام با باران بود و هیجان خاصی به بازی ها داد .
آقایان احمد جباری و یونس رهنما اسپانسرهای این دو دوره برای اهدای جوایز بودند . به کار دیگران اهمیت بدهیم و آنرا نادیده نگیریم .
عکس هایی از آن مراسم  پیدا کردم که ملاحظه می کنید
 
سایت ستاره اوز/ فرهاد ابراهیم پور ( محمودا)۱۰ فروردین ۱۴۰۲
 
 
بمناسبت روز اوز . روز ۸ فروردین
 
*شادی و نشاط نیاز جامعه ما*
 
روز ۷ فروردین که روز اول روز اوز بود برگزار شد و دیشب روز دوم و اصلی این مراسم بود در باره مراسم دیشب در فضای مجازی مطالب و عکس بفور هست اما در سایت ستاره اوز برای روز دوم  ۸ فروردین نگاهی گذار می کنیم به آنچه گذشت .
 
ساعت ۸ و نیم شب بود رسیدم دم در پارک نوروزی محل جشن قسمت تزیین نور بهتر از شب قبل بود و تعداد افرادی که آمده بودند نسبت به شب قبل بیشتر بود از قسمت ورودی و میدان پارک که محل استقرار چادر پرسنل و پاکبانان شهرداری بود شروع کردم چای مجانی و پرسنلی که مشغول کار بودند حدود ۱۵ نفر برای. آماده سازی محل جشن از سه هفته پیش مشغول کار بودند پاکیزه کردن محوطه و زیر درخت ها و هرس آنها و گل کاری در مناطق گذر این پارک و راه اندازی و نصب غرفه ها ، سیم کشی و برق کشی و مرتب سازی سرویس بهداشتی برای مردم در روز جشن و آمادگی برای انجام کارهایی که در روز جشن پیش می آید از جمله کارهایی است که این عزیزان زحمتکش شهرداری و عزیزان شورای شهر بعهده داشتند و جا دارد از شهرداری و پرسنل آنها و شورای شهر تشکر کنم ایراداتی داشت که در جای خود عرض می کنم. عکسی از این عزیزان که آنجا حاضر بودند گرفتم .
 
در ادامه مسیر در محوطه ای صندلی های زیادی چیده شده است که خوشبختانه اکثرا تمیز و نو به نظر می رسند  هنوز نور صحنه تنظیم نشده است . به سمت غرفه ها رفتم اولین غرفه غرفه شورا و شهرداری است این کار بدرستی انجام شده است تا در بدو ورود مهمانها از آنها پذیرایی شود و اگر احتیاج به راهنمایی بازدیدکنندگان بود یا مشکلی در این مراسم بوجود آمد شورا و شهرداری بتوانند جوابگو باشند . نیروی انتظامی هم حضور داشتند و در برپایی و همیاری با دیگر نیروها در جشن روز اوز همراه بودند . هر چه می گذشت بر تعداد افراد افزوده می شد بخصوص دختران و پسران جوان که جمعیت زیادی در این جشن بودند خانواده ها و حتی افراد پیر و کهنسال عصا زنان از غرفه ها بازدید می کردند و در بین راه با آشنایان دیده و ندیده احوالپرسی می کردند و این قسمت زیباترین قسمت جشن روز اوز است دوستی می گفت من هر سال به شوق دیدن همشهریان از بندر می آیم اوز و از اینکه اینجا کلی اوزی یکجا می بینم خوشحال می شوم  . آن کنار لحظه ای می ایستم و ناخودآگاه تعدادی از دوستان لاری آنجا می بینم که برای دیدن و بازدید آمده بودند آنها نیز از حضور خوب مردم و علاقمندی اوزیها به این جشن خوشحال بودند با آنها مسیر را ادامه دادیم بالاخره آنها مهمان ما بودند و وظیفه است همراه با آنان به قسمت های مختلف برویم و توضیحاتی در پاسخ به پرسش های اگر دارند به آنها بدهیم . همیشه نگاه بیرونی دیگران به خودمان می تواند ما را به داشته و نداشته هایشان بیشتر آگاه کند
 
از غرفه مجتمع دینی و موزه مردم شناسی و چند غرفه دیگر که محصولات محلی و فرهنگی داشتند دیدن کردیم  و آنها نیز لذت بردند.
 
در ادامه به غرفه های بازاری رسیدیم  متاسفانه وجود غرفه های غذایی و پوشاک و البسه و بدلیجات و... فضا را از سمت روز اوز و فرهنگ و سنن اوز به سمت بازار می برد . آنها چیزهایی  عرضه می کردند که در تمام غرفه های دیگر در نقاط کشور و اهالی منطقه هست و این روش  تبدیل به عادت شده است تا جایی که در روز فیشور و محلچه و دیگر مراسم ها در منطقه هم همین قسمت فعال است و خورد و خوراک بیش از غرفه های فرهنگی بازدید کننده دارد .  چرا که متولیان فرهنگ بضاعت شأن بیشتر از این نیست انگار باری به هر جهت است  البته برای تولید رزومه خوب است . صراحتا عرض کنم روز اوز اگر بدین منوال پیش برود تبدیل به بازار اوز می شود که به جای گسترش فرهنگ بالنده و داشته های سنن زیبایمان به غرفه های غذایی و مایحتاج روزانه مردم تبدیل شود .این استعداد را در روز اوز را می توانستی بخوبی مشاهده کرد.
قبلاً در همین گروه وات ساپی ستاره اوز نقاطی برای بهبود و بهتر برگزار شدن این جشن نوشتم ولی چه فایده آنها تصمیم گیرنده هستند و مجری مردم و امثال من هم اگر انتقادی داشته باشند توجه جدی بدان نمی شود .‌
یکی از کارهای خوب زنان اوزی پوشاندن لباس عروس زنان اوزی به بچه هاست که جلوه خاصی به مراسم و بین بازدیدکنندگان می دهد دو عکس از مانیسا و.   صالحی نژاد گرفتم که می بینید و حضور آن دختر خانم کوچولو که با لباس عروس شعری از حافظ برای حضار خواند از زیبایی های این جشن بود .
امسال چون ترادف رمضان و نوروز بود مجتمع دینی اوز با دست پری به این جشن آمده بودند حضور کودکان پسر و دختر و اجرای سرود و هم خوانی نیز از کارهای خوب این روز اوز بود عکسی از این کودکان گرفتم که مشاهده می کنید .
گوشه ای پشت غرفه قلات اوز زن میانسالی به اتفاق همراه دیگری مشغول درست کردن شکر پنیر از تولید به مصرف بودند استقبال مردم از آنها خوب بود ازش پرسیدم بعد از تو کسی بین نسل جوان هست که این شغلت را ادامه بدهد گفت کسی را نمی شناسم  این همان جوابی بود که در غرفه دیگری در باره حصیر بافی شنیدیم .و جای افسوس دارد  چرا کسی نبود که در غرفه ای مشغول حصیار بافی مانند تولک و بادبزن و ده ها وسایلی باشیم که با برگ و شاخه های نخل درست می شود. روز اوز باید سرشار از این کارها و غرفه ها باشد از دوشاب پزی که می شود ابزار و آلات آنرا در نمایشگاهی آورد و به مردم نشان داد تا در و تخته های قدیمی که بدون یک میخ و پیچ سر هم می شد تا شیوه کشی و جوراب بافی و چدر بافی . مگر روز اوز روز داشته های تاریخی و فرهنگی  ما نیست  چرا عکس های قدیمی از شهر و دیار و مراسم های گذشته در غرفه ها جایی نداشت کاری که چند سال قبل آقای رحیمی بدرستی آورده بود و فوتبال دوستان شهرمان نیز عکس هایی از قدیم گذاشته بودند . غرفه عکاسی آقای خضری و خانم برازنده نیز بود که چند عکس زیبا و قابل توجه داشت نیاز بود در تنظیم نور و انتخاب عکس ها هماهنگی می شد غرفه دیگری نیز از نقاشی دختر جوانی چند تابلو خودنمایی کاردر خور توجه ای داشت اما هیچ نشانی از طبیعت و مناظر و میراث اوز در نقاشی هایش نبود .‌
 
در حین بازدید از غرفه ها در بغل یک  بانویی از همشهریان کودکی در آن همهمه در خواب ناز بود این گل پسر محمد نام داشت و فقط ۱۵ روز از تولدش می گذشت . مادر محمد را با خود به جشن آورده بود این کوچکترین فردی بود که در جشن روز اوز حضور داشت برایش سالهایی پر از نشاط و خوشی کنار پدر و مادر آرزو می کنیم .
 
در شبی که گذشت مسئولین امر نیز حضور داشتند و برای مردم سخن گفتند که در فضای مجازی به آنها اشاره شده است . در انشب برنامه متنوع بود که من توانستم در گوشه ای از آن باشم و بدلیل سر و صدای زیاد حاضرین در فضای باز آن دور ها وضوح حرف ها کم شنیده می شد . برنامه موسیقی بود و شعر خوانی ها دست همه آنها درد نکند .
 
روز اوز امسال هم گذشت .  از امروز بنوعی ادامه آنرا که بازی تفریحی لهپر گاله هست و همه ساله برگزار می شود نشان کامل بازی های محلی و روز اوز با خود دارد که امسال در کنار پارک بهجت در زمینی که پدر شادروان عدنان شرفی درست کرده است برگزار می شود دیدار همشهریان امشب در زمین لهپرگاله .این بازی پر نشاط و فرح بخش و محلی را گرامی بداریم هیچ چیزی مثل شادی و نشاط نمی تواند ملتی را سر زنده نگه دارد امید که گوش شنوایی باشد  تا بشود روز اوز در روزگاری که می گذرد بهتر برگزار کرد تا نشاط بیشتر شود تا هویت تاریخی و فرهنگی مردم و شهر اوز بیشتر شناسانده شود .
 
نوروز به کامتان و ایام خوشی داشته باشید
 
سایت ستاره اوز / فرهاد ابراهیم پور ( محمودا) ۹ فروردین ۱۴۰۲
 
 
روز اوز مبارک باد
روز اول اوز برگزار شد
 
۷ فروردین ماه و ۸ فروردین بنام روز اوز نام گذاری شده و هر سال برگزار می شود بعد از دوره نگران کننده کرونا امسال این روز در فضایی آرام و با حضور همشهریان در بوستان نوروز شهر اوز در حال برگزاری است روز اول اختصاص به غرفه داران دارد یک ویژگی مهم که در این ایام است مصادف شدن با ایام ماه رمضان و روزه داری است . این ویژگی باعث شده که افراد مختلف در زمانهای متفاوت به این دید و بازدید در پارک نوروز بیایند عده ای از بعد از افطاری آمده بودند و عده ای بعد از نماز و عده ای هم اواخر  به این مراسم آمده بودند غرفه ها مثل سابق برقرار بود از غرفه مجتمع دینی که ویترین این مجتمع و بنوعی جنبه معرفی داشت تا غرفه شورا و شهرداری به اتفاق نمایندگان شورا و شهرداری تا موزه مردم شناسی و خانه هلال احمر اوز و نیز همیارانی که زحمت نظارت و پاکیزگی محوطه ها و انتظام آنجا را بعهده داشتند.
 غرفه های غذایی و پوشاک و کارهای دستی و هنری نیز کم نبود از قلات و بیدشهر و اسلام آباد و فیشور نیز غرفه داشتند غرفه کوره خالی بود و غرفه ای که پودر چای کرک مالچه می فروخت مالچه ای نبودند . آنچه در بد ورود برام جالب بود گذر نورانی و تزیینی جلو پارک بود که زیبایی خاصی به این مسیر بخشیده بود هرچند موقع خارج شدن دیدم یک شقه آن از کار افتاده و عده ای مشغول تعمیر آن بودند . از اتفاقات خوب و جالب توجه حضور زنان و دختران در اولین روز این مراسم بود حضور زنان و دختران در اکثر غرفه ها چشمگیر بود و باید بگویم بیش از ۹۰ درصد غرفه داران و گردانندگان آنها دختران و زنان بودند و جایی برای پسران نگذاشته بودند این اتفاق هر چند جالب و زیبا به نظر می رسد اما داشتن این حداکثری می تواند در ادامه سالها به دوری پسران و مردان از عرصه فعالیت های اجتماعی این چنینی بکشاند .شاید این ضرورتی تاریخی است که باید طی شود تا مردسالاری دیرینه هزاران ساله کمرنگ شود تا اتفاق حضور و ثمربخشی بانوان و توانمندی آنها بیش از پیش برایمان آشکار  شود و این اگر دگردیسی تمام  نگوییم ، چرخشی قابل توجه در مناسبات زن و مرد جامعه ماست که ناگزیر باید طی شود. من آنرا ضرورت نیکی می دانم که باید حضور آنها را غنا بخشید . از دیگر جلوه های اینبار روز اوز حضور دختران کم حجاب و بی حجاب کنار زنان و خانواده هایی بود که اگر خود با حجاب آمده بودند اما این سلیقه انتخاب را پذیرا شده اند . خوشبختانه جامعه ما و حتی جناحی از حکومت و  نیروهای انتظامی نیز این حضور را پذیرا شدند و این آسان بدست نیامده است . آنرا به پاکی و درستی پاس داریم،  محصول همه کنش‌گران مدنی و خشونت پرهیز   همه اقشار ملت است .
مراسم رسمی روز اوز فردا از ساعت ۹ شب شروع می شود هر چند مردم شهر و اهالی بخش و روستا زودتر می آیند و انتظار هست که از شهرهای لار و گراش و منطقه نیز مشتاقانی برای حضور در مراسم داشته باشیم به همه آنها خوش آمد می گوییم .
چند عکس از این مراسم روز اول گرفتم که با هم می بینیم
روز اوز مبارک باد و چه مبارکی خوشایند تر از این که روزی برای دیدن ندیدنی ها و دیدار با دوستان و آشنایانی است که سالی یکبار هم شده از اقصی نقاط کشور و خارج کشور به اوز می آیند و در این مراسم شرکت می کنند . فرصت خوبی برای همه ماست. انها حضور پیدا می کنند ، دلدادگان شهر و ولایت و زادگاهمان که برایمان با ارزش است . در روز اوز از این  دیدار  لذت ببریم
 
سایت ستاره اوز / فرهاد ابراهیم پور  ۷ فروردین ۱۴۰۲
 
دلتان خوش نوروزتان مبارک باد
 
سال خوبی نبود چیزی نداشتم تقدیمتان کنم جز این چند عکس  و آرزوی سلامتی و تندرستی و خوشی و موفقیت در سال نو 1402برای همه هموطنان و فارسی زبانان و نوروز دوستان سراسر جهان .
امید که سال نو سال صلح و آرامش ،سال دوست داشتن بیشتر همدیگر ، سال مهربانی و همیاری و همراهی باشد .
امید که در سال جدید  تلخی و رنج کمتری باشد و شادابی و دلخوشی تا خانه همه بیاید و فراوان شود .
سال گذشته سال رنج و سختی بسیاری بوده است و کسانی از بین ما رفته اند و دیگر پیش ما نیستند.
در سال گذشته گرانی و تورم و مشکلات کم نبوده است و آرزوهای خوب خیلی کم رنگ شدند. امید که سال جدید سال بهتری نسبت به گذشته شود . داشته هایمان را قدر بدانیم از پدر بزرگ  و مادربزرگ هایمان تا پدر و مادر تا فرزندانمان تا خواهر و برادرهای مان و عزیزان دور و نزدیکمان  . تا دوستان وفادار و نیک و همراهمان .
فرصت خوبی است تا کینه را بزداییم و مهربانی پایه و بنیان گذار روابطمان باشد .
خیلی ها عزیزانی در سال گذشته از دست داده اند همدرد آنها شویم و فراموششان نکنیم .
بهار و سبزه و طبیعت مأمن سبز زندگی است ،پایمال نکنیم .
 
ایام نوروز به کامتان خوش باشد تندرستی همراهتان و امید کنار لحظه های سختتان باشد .
نوروزتان مبارک باد
سایت ستاره اوز /فرهاد ابراهیم پور (محمودا)
 

 


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
کد امنیتی:   
مجله خبری فیشور
اب و هوای  اوز
اوز امروز
عصر ایران
رقص گل
پایگاه خبری صحبت نیوز