تاریخ: 10 فروردين 1403 - 19 رمضان 1445 - 2024 March 29
کد خبر: 305
تاریخ انتشار: 5 ارديبهشت 1402 - 14:38:31
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
فرهاد ابراهیم پور (محمودا)
زلزله ویرانگر لار در 4 اری بهشت 1339
این مطلب چند سال پیش در سایت ستاره های اوز نوشته شد و اکنون نیز قابل بازخوانی است چون زلزله در منطقه لارستان امری است که هر از گاهی اتفاق می افتد وچه بهتر که انرا به خود واهالی منطقه یاداوری کنیم تا هم نسبت به موارد ایمنی  اشنایی بیشتری پیدا کنیم ونیز در ساخت وسازها دقت لازم مبذول گردد 


 
 
فرهاد ابراهیم پور / زلزله لار در 4 اری بهشت 1339
 

زلزله ویرانگری که در سال 1339در شهر لار اتفاق افتاد وموجب مرگ ومیر بسیاری از اهالی لار شد تا اکنون نه از یاد کسی رفته است ونه ما بعنوان شهرواندانی که هنوز دراین منطقه زندگی میکنیم حق داریم از یاد ببریم . واقعیت این است که هم ایران وهم منطقه لار و مناطق اطراف  بر روی کمربند زلزله قرار داشته ودارد .ما اوزیها؛  گراشیها؛ خنجی ها؛ لاریها واهالی این حوالی سالانه با صدای دلخراش ولرزش ان اشنا هستیم وسالی را بیاد نداریم که  در منطقه زلزله ای نیامده باشد. طی بیست سال گذشته  قبلا در همین رابطه چندین مطلب در سایت نوشته ام مانند زلزله خبر نمي کند و....  این احتمال هست که در اینده نیز زلزله هایی با ریشترهای  کمتریا بیشتر داشته باشیم . زمانی که بی خبر در خواب هستیم یا در منزل به اتفاق خانواده ودر کنار انها زندگی میکنیم ویا دور از ولایت مشغول کسب وکار هستیم نمی توانیم نگران این حوادث وعواقب ان نباشیم .
ایمن سازی ساختمانها ی مسکونی  اداری تجاری  وبخصوص اموزشی یعنی جایی که دانش اموزان ونونهالان وکودکان ما زیر یک سقف مشغول تحصیل هستند باید کاملا در ساخت ان ومقاوم سازی ان در برابر زلزله دقت نظر داشته باشیم باید . در مدارس به کودکان اموزش روشهای پیشگیری از صدمات هنگام زلزله داده شود ورفتارهای درست هنگام زلزله را به انها اموزش داده شود . شورا شهر ومسئولین شهری باید با تهیه جزوات مفید در باره زلزله وایمن سازی مردم را راهنمایی کنند .هلال احمر منتظر امدن زلزله نباشد تا اموزش دهد همواره پیگیر باید بود
 سایت ستاره اوز 
 
مطلب و عکس های پایین  برگرفته شده از توییت جناب امین نوبهاراست که چندین سال پیش از فضای مجازی دریافت کرده ام . 
 
 

زلزلهٔ سال ۱۳۳۹ در لار

صبح ۴ اردیبهشت ۱۳۳۹ پیامی مخابراتی از لار به تهران ارسال شد که در آن کسی می‌گفت: «زلزله شدیدی اتفاق افتاد. لار به تلی از خاک تبدیل شد و گرد آن به هوا رفت. نفس کش فعلا غیر از خودم و رئیس تلگرافخانه کسی نمی‌بینم.»

 

روز وقوع زلزله در مدرسه‌ی رستگار جشن کودک برپا بود. دانش‌آموزان این مدرسه که در کوچه‌ی باریکی واقع شده بود، مشغول جشن بودند. زلزله که آمد دخترها هجوم بردند به سمت کوچه و دیوار آوار شد بر سرشان. گفته می‌شود ۱۶ دانش‌آموز در کوچه جان باختند.

تنها از یک خانواده، معروف به جدیدی‌ها، بیش از هفتاد نفر جان خود را از دست دادند و خبرها حاکی از زلزله‌ای سهمگین می‌دادند. اما با وجود فاصله‌ی شهر از مرکز، نخستین کمک‌ها چندساعت پس از حادثه و در نیمه‌شب روز دوشنبه از بندرعباس به لار رسید. و بعد از شهرهای دیگر، جهرم، شیراز و ...


در آن زمان لار فاقد باند فرودگاه بود و امکان امدادرسانی هوایی دشوار به نظر می‌رسید. اما در کمال تعجب مردم شاهد فرود هواپیماهای نظامی در دشت‌های منطقه بودند. هواپیماهایی که نان و چادر می‌آوردند.


پس از وقوع حادثه در جلسه‌ای اختیار تام اداره شهر و امداد مردم لار از طرف دولت به سرپرست جمعیت شیر و خورشید سرخ مرکزی سپرده شد.

روزنامه‌ی کیهان، روی جلد ۶ اردیبهشت خود را به زلزله‌ی لار اختصاص داد و نوشت: «سه هواپیما دائما بر روی شهر لار نان می‌ریزند.»روزنامه‌ی کیهان، روی جلد ۶ اردیبهشت خود را به زلزله‌ی لار اختصاص داد و نوشت: «سه هواپیما دائما بر روی شهر لار نان می‌ریزند.»


طوفان و ﭘﺲ ﻟﺮزه‌ﻫﺎی پیاپی باعث پناه بردن اهالی به فضاهای باز شد. تا این‌که ۱۶ روز پس از حادثه کامیون‌های ارتش، خانه‌‌های چوبی اسکان موقت را به لار رساندند و آرامش نسبی در شهر حاکم شد. تشکیلاتی برای تامین مسکن زلزله‌زدگان شکل گرفت و زمزمه ایجاد شهری جدید در لار پیچید.

مطالعات زمین‌شناسی شهر را برای زندگی ناایمن تشخیص داده بود و پس از قطعی‌شدن تصمیم جابه‌جایی شهر، هیئت کمک به آسیب‌دیدگان مطالعات خود را برای احداث شهر جدید آغاز کرد. در ۱۵ اردیبهشت ۳۹، به این منظور ماده واحده‌ای با قید یک فوریت از طرف دولت به مجلس رفت و خیلی زود تصویب شد.

کمیسیونی به‌منظور نظارت بر مخارج ساخت شهر تشکیل شد که اعضایش را روحانیان و معتمدین محلی تشکیل می‌دادند و بر ساخت شهر نظارت داشتند. چالش اصلی این بود که شهر جدید را کجا بسازند؟ پیشنهادهای مختلفی مطرح شد که در نهایت پیشنهاد استانداری قبول شد؛ ساخت شهر در ۴ کیلومتری شهر تخریب‌شده.

پس از انتخاب مکان مقاومت‌های محلی شکل گرفت. مردم قصد ترک خانه‌های آوارشده‌ی خود را نداشتند و برخی علما و اهالی شهر مدعی مالکیت زمین‌های انتخاب‌شده، شدند. این افراد با ایجاد شایعه غصبی‌بدن زمین‌ها سعی بر بالابردن قیمت زمین‌ها داشتند و از ادامه عملیات شهرسازی جلوگیری می‌کردند.

در مراسم کلنگ‌زنی ساختمان شهر جدید، مدعیان با برخورد شدید استاندار مواجه شدند. استاندار در این مراسم با بیان علت ایجاد شهر جدید که همان دوری از منطقه زلزله‌خیر بود، کمیسیونی را برای رسیدگی به این ادعاها تشکیل داد و با خرید اراضی با قیمت واقعی آن، مشکل رفع شد.

طراحی، نظارت و اجرای نقشه شهر جدید توسط مهندسین شرکت نفت صورت گرفت. شهری با ۱۲ خیابان شمالی-جنوبی و ۱۲ خیابان شرقی-غربی با عرض‌های ۱۲، ۲۰، ۳۰ و ۴۵ متری. در نقشه‌ی این شهر فضاهایی برای ساخت واحدهای تجاری و ادارات و موسسات عمومی در نظر گرفته شده بود.

ساختمان‌های جدید ترکیبی از بتن و آهن بود تا در برابر زلزله‌های آتی مقاوم باشد. سازه‌ها به صورتی طراحی شدند که در گرمای طاقت‌فرسای منطقه قابل سکونت باشند. پلان هر خانه به صورت دو اتاق و یک آشپزخانه با زیربنای ۷۲ مترمربع طراحی شده بود که سقفی شیب‌دار آن را می‌پوشاند.

شهر جدید لار پس از اتمام عملیات بیش از ۵ میلیون مترمربع وسعت داشت. از طرف جمعیت شیر و خورشید سرخ ایران ۵۰۰ خانه ساخته شد و ۳۰۰ قواره زمین در اختیار اهالی قرار گرفت. شهر جدید دارای دو میدان و ۵۰ کیلومتر خیابان بود؛ با بلوارهای درختکاری شده، حمام، دبیرستان و مراکز اداری و درمانی.

هرچند تا مردم به خانه‌های جدید اعتماد کنند و به آن‌جا نقل مکان کنند مدتی زمان صرف شد اما شهر جدید لار حالا پس از گذر سالیان، به شهری کامل و خوش‌ساخت تبدیل شده و نقطه‌ی اصلی شهر لار است. جایی که تا امروز به نام «شهر جدید» شناخته می‌شود.

https://twitter.com/AminNoubahar/status/1121306329354838017/photo/1https://twitter.com/AminNoubahar/status/1121306329354838017/photo/1

 

واقعیت این است که زلزله‌ی لار به نسبت بلایای زمانه‌ی خود تلفات زیادی نداشت (۴۵۰ نفر کشته و ۲۰۰۰ مصدوم) اما با این‌وجود این زمین‌لرزه بدون شک یکی از نقاط اساسی تغییر ساختاری منطقه لارستان است. تعامل حکومت و معتمدین محلی موجب خیر عمومی‌ای شد که تا امروز و پس از ۶ دهه، پابرجاست.

 

 

 

 


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
کد امنیتی:   
مجله خبری فیشور
اب و هوای  اوز
اوز امروز
عصر ایران
رقص گل
پایگاه خبری صحبت نیوز