تاریخ: 29 اسفند 1402 - 09 رمضان 1445 - 2024 March 19
کد خبر: 86
تاریخ انتشار: 5 بهمن 1399 - 01:17:13
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
در حاشیه اوزی های افغان تبار
اینکه در اوز کسی یا کسانی هستند که به جای واضح بینی و درک مسایل و مشکلات شهر اوز افغانها را مسبب افت تحصیلی یا مشکل مسکن میدانند وافغانها را ادم های پست و کثیف میدانند که حضورشان موجب بدبختی ومشکلات در اوز شده است یا عامل کمبود خانه افغانی ها هستند  به فرافکنی شباهت دارد تا دیدن ..


هر نوع تبعیض نفاق ببار می آورد 
 
افغانستان با نام رسمی جمهوری اسلامی افغانستان (به پشتو: د افغانستان اسلامی جمهوریت) کشور محصور در خشکی در آسیای مرکزی است. این کشور حدفاصل آسیای میانه، آسیای غربی و خاورمیانه و پایتخت آن کابل است. همسایگان افغانستان، پاکستان در جنوب و شرق، ایران در غرب، تاجیکستان و ازبکستان و ترکمنستان در شمال و چین در شمال شرقی هستند.
 
افغانستان ۶۵۲٬۸۶۴ کیلومتر مربع مساحت چهل‌و یکمین کشور وسیع دنیا است و جمعیت آن در سال ۲۰۱۵ بیش از ۳۲ میلیون نفر بوده که آنرا در رتبه چهل‌ودوم پرجمعیت‌ترین کشورهای دنیا قرار می‌دهد. فارسی دری و پشتو زبان‌های رسمی این کشور و اسلام دین رسمی آن است. بیش از سه دهه جنگ، افغانستان را به یکی از کشورهای خطرناک و فقیر دنیا تبدیل کرده‌است. تولید ناخالص ملی سرانه این کشور در سال ۲۰۱۶ بر اساس ارزش اسمی دلار معادل ۶۰۰ دلار آمریکا است و بر اساس برابری قدرت خرید به ۱۹۹۴ دلار می‌رسد. این کشور در سال ۲۰۱۱ با شاخص توسعه انسانی ۰٫۳۹۸ در رتبه ۱۷۲ دنیا قرار گرفته‌است.
 
افغانستان در دوران باستان از نقاط کانونی در جاده ابریشم و مسیرهای مهاجرت انسان‌ها بوده‌است. باستان‌شناسان شواهدی از سکونت انسان‌ها تا بیش از ۵۰،۰۰۰ سال پیش از میلاد مسیح به‌دست آورده‌اند. نخستین تمدن شهری ممکن است در این قلمرو در بین ۳،۰۰۰ تا ۲،۰۰۰ سال قبل از میلاد آغاز شده باشد./از منابع انترنتی
 
برای درک بهتر احتیاج به فهم بیشتری داریم
 
همانگونه که ملاحظه میکنید کشور افغانستان کشوری دیرینه است زمانی جز خاک ایران بوده است و زبان فارسی زبان نیمی از کشور افغانستان است . اما این مردم بیش از 40 سال است که روی خوش بخود ندیده اند و مدام درگیر جنگ داخلی بوده اند جنگی خانمانسوز که موجب از همگسیختگی کشور و ویرانی و کشته ومجروح شدن چند ده هزار نفر شده است از ان ابتدای جنگ های داخلی افغانستان بسیاری مجبور به ترک زادگاه خود شدند و به کشور های مجاور پناهنده شدند بیشترین مهاجران افغانی طی این سالها به سوی کشورهای ایران وپاکستان بوده  است البته به هند وتاجیکستان وروسیه و بنگلا دش و سریلانکا  نیز رفته اند. حضور افغانی در ایران نزدیک به چهل سال است که تا همین اواخر نیز ادامه داشته است و انها برای اینکه جان خود وفرزندانش در امان باشد گاها با خانواده وگاها مردهایشان امدند تا با کار در ایران وکشورهای همجوار امنیتی برای خود و درامدی برای خود وخانواده بدست اورند . تا کسی اواره و جنگ کشیده نباشد مفهوم ومعنی دربدری و گرفتاری پناهجویی را نمی فهمد از توهین وتحقیر گرفته تا بی هویت شدن از نداری وبی پولی تا گیر افتادن در باندهای مخوف  همه اینها را باید تحمل کنی تا در کشوری غریب بتوانی دوام بیاری تا لقمه نانی بدست اوری و به امید روزگاری بهتر روزها وماه ها وسالها با کار طاقت فرسا سپری کنی .
 
افغانها در ایران در بیشترین جاهایی کار میکنند که کارهای سخت وطاقت فرسا است در چاه کنی ها در فاضلاب های لجنزار در بیابانهای گرم و مناطق سخت  در جاهایی کار میکنند که بسیاری از ایرانی ها حاضر نیستند با ان مبلغ دریافتی کار کنند اما افغانی مجبور است تا سخت ترین کارها را ارزانتر از ایرانی ها انجام دهد چون نه حقوق شهروندی دارد نه بیمه میشوند ونه نهاد مشخص ومسئولیت پذیری از انها حمایت میکنند و  این درد بزرگ انهاست که ضمن نداشتن بسیاری از حقوق شهروندی باید توهین وناسزا ولحن ونفرین ونفرت مارا هم تحمل کنند . چرا ؟ ؟
 
 
چون خود را برتر از انها میدانیم چون انها را محتاج خود میدانیم چون انها را از فرهنگ پست وزیرین میدانیم چون انها تمیز ومرتب نیستند چون شپشو توی انها پیدا میشود چون مسخره فارسی حرف میزنند چون سواد کمی دارند چون متعصب هستند و ده ها دلایل دیگری که وجود دارد یا از خود اختراع میکنیم تا خودرا برتر از انها بدانیم وانها را لایق ناسزا بدانیم تا انها فرمانبردار خوب وساکتی باشند تا فقط کارهای طاقت فرسا کنند .
 
 
 
 
بسیاری از انها تا همین پارسال فرزندانشان نمی توانستند در مدارس تحصیل کنند و چه خوب شد که رهبر جمهوری اسلامی اعلام کردند که همه بچه های افغانی که در ایران هسند باید از حق تحصیل در مدارس ایرانی برخوردار باشند . کار نیکی که باید انرا در هر نقطه ایران عملی کرد .
 
اینکه در اوز کسی یا کسانی هستند که به جای واضح بینی و درک مسایل مشکلات شهر و شهرستان  اوز افغانها را مسبب افت تحصیلی میدانند وافغانها را ادم های پست و کثیف میدانند که حضورشان موجب بدبختی ومشکلات در اوز شده است یا عامل کمبود خانه افغانی ها هستند  به فرافکنی شباهت دارد تا دیدن واقعیت های جامعه شهری اوز .
 
حضور افغانها در اوز مال یکی دو سال پیش نیست بسیاری از انها بیش از سی سال است در اوز زندگی میکنند جوانها بیست وسی ساله ای در اوز هستند که مثل من وشما اوزی صحبت میکنند در اوز بدنیا امده اند دوستان اوزی دارند و در اوز مشغول بکار هستند یعنی خیلی از انها عملا اوزی شده اند اما ما نمی خواهیم باورشان کنیم
 
40 سال درگیر جنگ بودن و بی پناه ماندن افغانها چه روزگاری بر این مردم تحمیل شده است انها تحت فشار سیاستی هستند که کشورهای مختلف بر انها برای منافع خودشان این کشور واین مردم را بروزگار سیاه نشانده است چندین سال حضور شوروی چندین سال حکومت خشن طالبان چندین سال حضور ناتو و دیگر جریانات جنگ طلب در افغانستان روزی خوش برای این مردم رقم نزده است  .
 
ما چه انتظاری از مردمی داریم که در روستاها و حتی بخش هایش یک حمام عمومی نیست یک درمانگاه وجود ندارد یک مدرسه درست وحسابی ندارند امکان تحصیل با امنیت برای کودکان انها وجود ندارد . انها از بدبختی و درماندگی و برای حفظ جانشان به ما پناه اورده اند انسانی نیست انها را نادیده بگیریم . انها سخت ترین و در بدترین شرایط در کشور ما و دیگر تقاط کار میکنند اینکه خوب نمی پوشند اینکه زخمی هستند و اینکه مثل ما نیستند انها را ترد نکنیم انها را از خود نرانیم .
 
من همیشه دو کشور امارات وامریکا مثال میزنم که قدرت تعامل مردمشان انقدر قوی هست که میتوانند از هر قوم و گروه وهر مذهب و مسلکی در خود بپذیرند . دبی از این نظر مثال زدنی است چون از بنگالی و هندی وپاکستانی وایرانی و فلپینی تا امریکایی و اروپایی و چینی ووووو در کنار هم زندگی میکنند فارغ از اینکه بخواهند انرا به دسته بندی های پست و بالا تقسیم بندی کنیم مطمئنا در همین دبی هم هرکسی بنا به مقتضیات مالی و رشد فرهنگی اش تفاوت هایی با هم دارند وسبک و روش زندگی همه یکسان نیست اما قدرت تعامل طرفین بگونه ای است که سازگاری بوجود اورده است و همین موجب پیشرفت دبی و امارات شده است یعنی استفاده بهینه و متناسب از هر قوم وقشری در سازندگی و تجارت و توسعه .
در تاریخ کشور ما ایران مردم ما شاهد جنگ های بیشماری بوده است مهاجرت های فراوانی داشته ایم و پناهنده های زیادی نیز در طول تاریخ پذیرفته ایم اما شیرازه فرهنگ ما از هم نپاشید بلکه توانست بر پناهجویان و بیگانگانی که بر کشور ما حکومت کنند نیز تاثیر خوب بگذارد . کشوری که پایه هایش از درون قوی است و مناسبات ملت ان بر خرد و دانش است نمی تواند مغلوب قوم های پناهجو شود . اینکه در اوز عده ای فکر میکنند با حضور چند هزار افغانی که خیلی از انها بیش از سی سال است در اوز زندگی میکنند فرهنگ اوز تغییر میکند و موجب بدبختی ما میشوند درست نیست . ما اگر اوزیها چنین اندیشه ای داریم باید فکری به حال فرهنگ و داشته هایمان بکنیم که انقدر ضعیف است که حضور افغانی ها در اوز موجب تغییرمان شده است . البته من چنین باوری ندارم .
 
افغانها به لحاظ مدارک اقامتی در سه وضعیت در کل ایران هستند و در اوز نیز چنین است 1- افرادی که پاسپورت دارند 2- افرادی که کارت اقامت دارند و 3- افراد غیر قانونی بدون کارت وپاسپورت که این تعداد اخری بیشتر مجرد هستند و برای کار امده اند و مرتب در حال جابجایی هستند  بیشتر انها بیمه درمانی ندارند و روستایی ندارند .  کل دانش اموزان افغانی که در مدارس اوز مشغول درس خواندن هستند  قانونی  هستند
 
 تعداد دانش اموزان افغانی سال/2016/  در اوز حدود 400 نفر ذکر شده است که همه انها دارای کارت اقامت هستند و غیر قانونی نیستند و در سرشماری امار تعداد جمعیتی ما با حساب افغانها 22 هزار نفر است . بیشتر افغانی های ساکن اوز بزبان اوزی صحبت میکنند به لحاظ دینی مسلمان هستند و بیشتر انها سنی مذهب هستند و حضور انها در نماز جمعه ها مشهود است.  تعدادی از انها زن اوزی دارند و بیشتر انها زحمتکش هستند و در کارهای ساختمانی .نقاشی ساختمان درب وپنجره سازی کارگاهها ؛ کارهای بنایی . صافکاری و میکانیکی و در گاوداری و باغ داری و کارهایی هستند که کمتر اوزی راغب هستند  برود ان کارها انجام دهند . باید هر کسی و هر اوزی از خود بپرسد چطور افغانها برای چاه کنی و ده ها کار سخت و ارزان خوب هستندبرای بیش کردن امار جمعیتی اوز خوب هستند  اما برای اینکه بچه هایشان در مدارس ما درس بخوانند یا خانه و زمین بخرند خوب نیستند .
 
بچه های افغان  تا اموزش نبینند تا در مدارس درس نخوانند نمی توانند به بهداشت ونظافت فردی توجه کنند انها اگر اموزش نببینند امکان فرا گرفتن رفتار خوب از انها سلب میشود انها اگر به مدرسه نروند بی سوادتر میشوند و امکان هرزه گردی و بیچاره شدنشان بیش از گذشته میشود . هر چه کودکان بیشتر اموزش ببیند درک بهتری از خود و جامعه پیدا میکنند ما باید یاور انها در امر اموزش و بهداشت باشیم این وظیفه همگانی است انها شهروند اوز هستند و ما مردم اوز و مسئولین شهری و نهادهای دولتی موطف هستیم تا به این کودکان که محروم از تحصیل بوده اند کمک کنیم .
ترکیب جمعیتی اوز طی 40 سال گذشته تغئیر کرده ؛ هم شرایط عمومی کشور در ان تاثیر داشته هم تحولات منطقه ای و هم دادوستدمالی و گرایش به مکان های درامد زدایی .مجموعه چهار شهرستان و نیز مناطق جنوبی که درامدو توسعه انها تحت تاثیر پول های خارج از کشور بخصوص از سمت کشورهای حوزه خلیج فارس بوده است نمی تواند بی تاثیر از جذب غیر بومیان نباشد مناطق جنوبی چه به لحاظ ایمنی و امنیت چه به لحاظ تعامل با مهاجران یا جویندگان کار و چه در پذیرش و همپیوندی با روستاهای خود جایگاه و منطقه دلخواهی برای خیلی ها بوده است تا جایی که در نزد کارمندان و روسا و مدیران که از مناطقی غیر از این چهار شهرستان امده اند علاقمند بوده اند سالها در این مراکز چهار شهرستان بمانند .
 
یکی از دلایلی که در این ترکیب بندی باید لحاظ کرد خالی شدن بسیاری از تحصیلکردگان اوز در مقطع انقلاب فرهنگی و نیز حوادث سیاسی ان سالها بود که عملا بسیاری یا از کار بیکار شدند یا روانه کشورهای دیگر شدند و عملا نقشی در حیات سیاسی و اجتماعی و اموزشی اوز نداشتند . عده ای به شهرهای دیگر کشور نقل مکان کردند ؛ تحصیل کردگان کمتر در اوز ماندند و به جایی رسیدیم که افراد متخصص که اموری را بعهده بگیرد یا کم بود یا به تائید نمی رسید  و جای انها کسانی امدند که اوزی نبودند  چه افغانی ها که بدلایلی که برشمردیم از اول انقلاب و حتی قبل از انقلاب بعنوان نیروی کار یدی در اوز بودند چه تعدادی از  اهالی روستا و بخش های اوزکه همواره در داد و ستد با مردم شهر اوز بودند و فامیل و طایفه و مراودات بود و بیشتر از قبل شد چه کارمندان و گروه های مختلف اموزشی و دیگر ارگانها که ارام ارام ساکن اوز شدندو طی 40 سال ان شد که الان هستیم .
 
عزیزان همشهریان؛  بار مشکلات و ایرادت شهری به دوش افغانی ها نیندازیم . هر مشکلی راه حل خاص خود دارد اگر وسایل بازی یک پارک خراب میشود اگر بچه های افغان برای شاباش عروسی برای جمع کردن پول هجوم می اورند اگر برای یک لقمه غذای عروسی درگیر میشوند اگر چهارتا معتاد و مواد فروش افغانی می شناسیم  اگر موتورسوارهای افغان و اوزی گاها درگیر میشوند اگر ولگردی و حتی پرو گری مشاهده می کنیم دنبال علل واقعه باشیم و همه را به یک چوب نزنیم . از خود و مسئولین بپرسیم برای حل مشکلات در این زمینه چه اقدام تاثیر گذار و موثری انجام شده است .مطمئن باشیم اگر بدرستی برخورد نکنیم فرهنگ غالب اوزی رنگ خواهد باخت واوزی بودن دیگر برند مردمان اوز و شهرستان نخواهد بود .
 
 قوم گرایی چاقوی زهر دار تفرقه و نفاق است از ان دوری کنیم  به انسانیت و بشر دوستی فکر کنیم تا به تعامل و اتفاق برسیم در سایه اتحاد واتفاق است که هر جایی به توسعه و پیشرفت میرسد .مگر اوزیها از کجا امده اند ؟ اوزیها خود محصول جابحایی های افراد متفاوت از نقاط مختلف منطقه و کشور بوده اند این را از یاد نبریم .در شهرما افغان های هستند که از افغانستان امده اند و افغانهایی که در همین شهراوز  بدنیا امده اند اوزی صحبت می کنند و با مردم شهر زندگی میکنند و شهر وند هستند اما از پدر و مادری افغان  هستند. 
 
فرهاد ابراهیم پور (محمودا) /
8.11.2016
 
جهت اطلاع بینندگان سایت
 
امار رسمی افغانی ها ساکن در ایران /سال 1398/ بیش از  یک میلیون و امار غیر رسمی حکایت از 3 میلیون دارد . هم اکنون بیش از ۴۶۰ هزار دانش آموز افغانستانی در ایران داریم. در زمان جنگ که بسیاری از جوانان ما مشغول دفاع از میهن بودند از نیروی کار افغانی جهت کارهای خدماتی و ساختمانی و راه وترابری و دیگر کارها استفاده شد بعد از جنگ نیز در کار بازسازی ویرانه های به جامانده اززمان جنگ بعنوان نیروی کار ارزان در تمام بخش های خدماتی و ساخت وساز از انها استفاده شد وهمچنان ادامه دارد .
امار جمعیتی افغان‌های آلمان در سال ۲۰۰۹ حدود ۱۲۶٬۳۳۴ نفر بوده است و که هشتاد هزار نفر آنها تبعه آلمان و بقیه دارای اقامت دایم در آن کشور بوده‌اند. افغان‌ها ۱٪ از کل جمعیت آلمان را تشکیل می‌دهند.
 
15 اردی بهشت 92 هفته نامه متن نوشت، آمارهای سازمان ثبت احوال نشان می‌دهد چهار تا پنج میلیون مهاجر ایرانی در 22 کشور جهان سکونت دارند که سهم آمریکا یک میلیون و 400هزار مهاجر ایرانی است. بعد از ان کشورهای   امارات متحده عربی  انگلستان و کانادا ، آلمان سوئد  از لحاظ سکونت ایرانیان در کشورهای خارجی در رده‌های بعدی قرار دارند.
 

 

بدون نام
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
| 5 بهمن 1399 | 08:52:24

این تحلیل منطقی، انسانی و عالی بود. دست مریزاد.


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
کد امنیتی:   
مجله خبری فیشور
اب و هوای  اوز
اوز امروز
عصر ایران
رقص گل
پایگاه خبری صحبت نیوز