تاریخ: 10 فروردين 1403 - 19 رمضان 1445 - 2024 March 29
کد خبر: 195
تاریخ انتشار: 15 مرداد 1400 - 14:43:08
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
لار و تقسیمات
فرهاد ابراهیم پور / لار و لارستان چیزی نیست که بشود انرا فراموش کرد یا از حافظه تاریخی منطقه و کشور و جهان زدود. ما اهالی منطقه سالیان زیادی است با هم ارتباط داریم و شاهد خوشی ها و ناخوشی ها ؛ درد ها و زخم های یکدیگر بوده ایم و این ارتباط چندین قرن است وجود دارد و در سالهایی که بر همه ما گذشته؛  فراز و نشیب هایی داشته ایم که هر کدام به سهم خود نقشی در ان ایفا کرده ایم . اما چرا اکنون اهالی لار یا بخشی از ان ....


در یکی از خبرها در قسمتی چنین امده است : صحبت‌نیوز لار در این مطلب کوتاه بدون اشاره به بخش مورد نظر نوشت: «تلاش برای ایجاد تقسیمات در لارستان بدون در نظر گرفتن تبعات و مطالبات منطقه و نیز بدون طی اقدامات معمول کارشناسی از سوی مسئولان بلندپایه‌ دولتِ پیشین و با همراهی نماینده مجلس در حال انجام است. در حالی که تبعات آن دامن دولتِ جدید را خواهد گرفت و واکنش‌های پیچیده منطقه‌ای را به‌دنبال خواهد داشت و.../ به نقل از گریشنا گراش که بینندگان می توانند انجا و نیز در سایت های لارستان مطالبی در این زمینه دنبال کنند /
 
لار و لارستان چیزی نیست که بشود انرا فراموش کرد یا از حافظه تاریخی منطقه و کشور و جهان زدود. ما اهالی منطقه سالیان زیادی است با هم ارتباط داریم و شاهد خوشی ها و ناخوشی ها ؛ درد ها و زخم های یکدیگر بوده ایم و این ارتباط چندین قرن است وجود دارد و در سالهایی که بر همه ما گذشته؛  فراز و نشیب هایی داشته ایم که هر کدام به سهم خود نقشی در ان ایفا کرده ایم . اما چرا اکنون اهالی لار یا بخشی از ان اهالی یا دست اندرکاران یا کنشگران  احساس می کنند که دیگران که همان اهالی یا مسئولین منطقه هستند می خواهند دسیسه کنند یا مسیری به ناحق تغئیر دهند ؟
 
از50 سال پیش واز زمان  کودکی که همراه پدر به لار برای خرید مایحتاج شهر و منزل می امدم شاهد حضور افرادی از دیگر شهرهای اطراف از اوز و گراش و خنج و بستک و جویم و بنارویه و دیگر روستاها در میدان شهر و مراکز ان بودم و بمرور که زمان گذشت با توسعه امکانات و حمل ونقل و جاده حتی این مبادلات بیشتر شد و از سویی دیگر امکان رفتن اهالی منطقه به شهرهای دیگر نیز فراهم شد و با جدا شدن بخش های مختلف بعد از انقلاب؛  این رفت و امدها کم وزیاد می شد و طبیعی بود که هر شهری بعد از شهرستان شدن توان و امکانات خود را چه در حوزه کارهای خدماتی و تاسیس ادارات مختلف؛ چه در حوزه امکانات مادی و بهره مندی از بودجه بیشتر مسیری برای جهش شهرش فراهم نماید و باز طبیعی است که حد و اندازه شهرستان قبلی(لارستان بزرگ ) از یک سو کوچک و از سوی دیگر بر استقلال از مرکز شهرستان قبلی تاکید و اجرایی شود و اینرا اهالی لارستان و مسئولین محترم نباید انرا به صورتی فرافکنی کنند که دیگران باید تا ابد زیر پوشش شهرستان قبلی بمانند . به گمان من دوستان مشکلات را اگر در محدوده خود ارزیابی کنند و ایرادات را در درون جستجو نمایند شاید به اشتیاق بخش ها برای دوری از مرکز بیشتر پی ببرند.
 
تقسیمات کشوری و تقسیمات شهرستانی بار اول و دوم نیست که در ایران و استانهای کشور اتفاق می افتد مسئولین کشور و استانی ناظر بر این تقسیمات بوده اند و مردم خود بخش ها هم تلاش نموده اند گام مهمتری برای توسعه شهرشان بردارند و ارتقا را امر مهمی در توسعه شهری و ایجاد زیر ساخت ها می دانند که با جدا شدن از مرکز شهرستان قبلی اسانتر صورت می پذیرد. در استان فارس و دیگر استانهای کشور ده ها و گاه صدها شهرستان جدید تاسیس شده اند ایا همه انها را به دسیسه و توطئه شهرهای مجاور و مسئولین و اهالی انها نسبت دهیم درست است ؟ نه درست نیست .
 
اتحاد و اتفاق و همبستگی در سایه همدلی و نیاز مشترک و توجه به همدیگر بوجود می اید. نه اقا بالا سری منجر به اتحاد می شود نه خودخواهی و خودبینی می تواند همبستگی بوجود اورد .
 
نیازهای انسان امروز بسیار بیشتر از نیازهای 40 سال پیش ادم های انزمان است و شهرهای نو؛ روستاها و شهرک هایی شکل می گیرند که زمانی نبوده اند. در خود شهرستان اوز قبلا نه شهرک توحید کهنه داشتیم نه اسلام اباد قلات و در دیگر نقاط کشور نیز همین اتفاق ها افتاده که روستایی بکلی خالی از سکنه شده یا روستاهای دیگری شکل گرفته است. باید به هویت وبودنشان احترام گذاشت و اگر در توان و امکان هست در توسعه انها همت گماشت .
 
اعتماد نعمت بزرگی است که در سایه همیاری صادقانه و شفاف بدور از سهم خواهی بوجود می اید و گسترش می یاب.د بیائید خود را محک بزنیم که چقدر در این راه قدم برداشته ایم.  بزرگی فقط با اعتماد و اعتقاد راستین و بزرگ منشی حاصل می شود نه با ادعا و خودخواهی و خود بینی .
 
من وارد چند و چون بیانیه هایی که در دفاع یا برعلیه جریانی صادر شده ندارم چرا که در سایت های مختلف و فضای مجازی به اندازه زیادی بازتاب پیدا کرده است. هر چند فکر می کنم بیانیه ها بیشتر هیجانی است تا دنبال حل مشکل بگردد
 
انتظار هست که کنشگران منطقه بخصوص عزیزان در لارستان  اگر نقیصه ای در این زمینه می بینند یا بر تقسیمات نظری متفاوت دارند اول به گذشته نه چندان دور برگردند و هر بخش جدا شده انرا از همان اول یکی یکی بررسی کنند و بدور از تعصب و هیجان به کنکاش بپردازند و ببینند ایا در همه این جدا شدن ها دسیسه بود یا ضرورت  تا به قضاوت بهتری در باره اتفاقات گذشته و حال برسیم .
 
ما اوزیها ؛ گراشی ها و خنجی ها و بستکی ها همسایگان دیرپای این سرزمین هستیم. لارستان در این پیکره هست ؛لارستان نمی شود از جغرافیای  منطقه و کشور و جهان حذف کرد و بزرگی و عزت انرا باید در همیاری شفاف با دیگر شهرهای منطقه ارزیابی کرد .
 
بزرگی فقط در گستره شهرها و تابعات زیادی داشتن نیست؛  بلکه بر ایجاد زمینه های کار و تلاش و خلاقیت و دلبستگی است وجذابیت های تولید و تجارت و فرهنگ و اموزش است که می تواند یک شهرستان را در منطقه به توسعه بهتر و پایداری برساند همه شهرستانهای منطقه چه لارستان چه اوز و گراش و خنج و ...می باید در این راه کوشا باشند و در تعاملی سازنده به یکدیگر کمک کنند. پیشرفت هر شهرستانی از این مسیر می گذرد وگرنه ده تا بخش داشته باشی اما از توسعه و پیشرفت خبری نباشد چه فایده دارد .
 
یا حق
 
*در گذشته ایران شامل 13 استان بود که در نقشه ملاحظه می کنید
 
*براساس آخرین وضع تقسیمات کشوری در بهمن ۱۳۹۵ خورشیدی، کشور ایران از ۳۱ استان، ۴۲۹ شهرستان، ۸۹۲ بخش، ۲۴۸۶ دهستان و ۱۱۳۳ شهر تشکیل یافته‌است
 
 
*از زمان انقلاب تاکنون 22 شهر در استان فارس از بخش به شهرستان ارتقا پیدا کردند/ لار در سال 1316 شهرستان شد. خنج 1383 و گراش 1388 شهرستان شدند و  اوز در سال 1398 یعنی 82 سال بعد از لار طول کشید تا اوز شهرستان شود .
 

 


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
کد امنیتی:   
مجله خبری فیشور
اب و هوای  اوز
اوز امروز
عصر ایران
رقص گل
پایگاه خبری صحبت نیوز