تاریخ: 01 ارديبهشت 1403 - 11 شوال 1445 - 2024 April 20
کد خبر: 246
تاریخ انتشار: 16 آبان 1400 - 22:44:20
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
فرهنگ خرید
جالبترین چیزی که از مدتها پیش متوجه شده بودم و دیروز به ان خیلی دقت کردم؛  خرید بسیاری از خانم ها و تعدادی از مردان اوزی بود که بدون اینکه قیمت را بپرسند خرید می کنند و انگار برایشان مهم نیست قیمت فلان میوه یا تره بار و پیاز و سیب زمینی چقدر است . خانمی کنار من داشت موز گران قیمت تو پلاستیک  پر می کرد پرسیدم چند؟  گفت...ادامه 
 


فرهاد ابراهیم پور / دیروز رفته بودم بازار میوه و تره بار اوز تا کمی پیاز و سیب زمینی بخرم. ساعت ده صبح بود و نسبتا شلوغ تعداد زنها بیشتر از مردان بودند و همه کسبه به غیر از یکنفر همه مرد بودند و سرگرم خرید و فروش شلغم تازه؛ بامجان محلی؛ سبزی کهنه اوز و انار شیرین و دومزه؛  نارنگی رسیده و نرسیده و چاغدر و کلم قمری و گل کلم؛ لیمو؛ بامیه؛  فلفل سبز تند و فلفل دلمه ای و محصولات فصل  همه انها فضایی ایجاده کرده که شوق خرید را افزون می کند . چند جایی برای سیب زمینی و پیاز رفتم و قیمت ها را پرسیدم تا جایی که یکنفر ارزانتر از بقیه می داد؛  انجا خرید کردم؛  کیفیت فرقی نداشت .
 
جالبترین چیزی که از مدتها پیش متوجه شده بودم و دیروز به ان خیلی دقت کردم؛  خرید بسیاری از خانم ها و تعدادی از مردان اوزی بود که بدون اینکه قیمت را بپرسند خرید می کنند و انگار برایشان مهم نیست قیمت فلان میوه یا تره بار و پیاز و سیب زمینی چقدر است . خانمی کنار من داشت موز گران قیمت تو پلاستیک  پر می کرد پرسیدم چند؟  گفت نمی دانم.
 
 از خانم دیگری که داشت انار می خرید پرسیدم که چند است اونم گفت نمی دانم.  از این دست خانم ها و اقایان در اوز کم نیستند از یکنفر که انجا بود و انهم مثل من قیمت ها را می پرسید گفتم برای چه  بعضی از مردم اوز قیمت جنس را نمی پرسند؟ گفت پول خلیجه .
گفتم پول خلیج هم باشه بازم اون بابایی که انجا کار می کند که مجانی بهش پول نمیدن .گفت پول زکات هم هست. عده ای که اینجا ها اینجوری خرید می کنند یا پول خارج و زکات بهشون می رسد که بدون سوال خرید می کنند یا خیلی پول دارند و براشون قیمت مهم نیست .یا شعور شون کمه .  گفتم تو خارج از کشور و بخصوص در اروپا و امریکا و حتی شهرهای بزرگ ایران مثل تهران اصلا بدون قیمت نصب شده یا بدون سوال کسی خرید نمی کنه ؛  مگه اینا از اون ادم ها بیشتر می فهمند ؛یا شاید پز ادم های پولدار در میارن  .   به خنده و طعنه  گفت اینا از امریکا جلوتر هستند .اینا زحمت پول دراورن نکشیده اند برای همین راحت خرج می کنند اصلا طرف میاد اینجا سیب زمینی و پیاز  بخره بعد می بینی ده تا میوه دیگه هم خریده و می بره خونه تو یخچال پر از اینها میکنه
 
چرخی در بازار زدم تا صحت و سقم حرف های این همشهری که باهاش صحبت می کردم دریابم .دیدم واقعا همینطور است. معلوم است که اینهمه دم از فرهنگ می زنیم در امر ساده ای مثل خرید هم نمی توانیم مدیریت خرید داشته باشیم.  مدیریت منزل و خرید که در گذشته بیشتر مادران منزل برای خورد و خوراک انجام می دادند متاسفانه اکنون مثل سابق نیست. انگار ده نمونه میوه تو یخچال بعضی ها نباشه کم میارن انگار به جای یک عدد موز روزی سه تا موز به بچه اشان بدهند مغز و جسم اون سه برابر میشه.
 
 ندانستن باعث اتلاف وقت و هدر دادن درامد خانوار می شود. انروز موضوع را با چند نفر دیگر در میان گذاشتم حاصل این گفتگو این بود که عده ای دارند ؛ چه از دبی و خلیج چه از طریق پول زکات چه از طریق درامد هنگفت و عده ای هم واقعا ندارند و با ابروداری و به سختی زندگی می کنند و اگر پولی هم از جایی بهشون بدهند به زخم زندگی اشان می زنند؛ اما عده زیادی هم خرید کردن و درست خرید کردن بلد نیستند انهم در شهر و جایی که فاصله منزل تا بازار بیش از 5 دقیقه راه نیست و احتیاج به انباشت اینهمه میوه و دیگر چیزها در یخچال نیست و می توانند هر روز جنس تازه بخرند
 
از انجا برای اینکه وضعیت قیمت در جاهای دیگر بپرسم رفتم سراغ چند میوه فروش که بیشتر انها غریبه هستند؛ انجاها هم شلوغ بود قیمت اکثر اقلام  نسبت به بازار روز اوز  گرانتر بود. هر چند بعضی از انها هم باید مدام ازشون می پرسیدم؛ ببخشید این سیب چند است؟ این بادمجان چند است؟.ووو ..چرا که اتیکت قیمت نداشتند
 
از انجا رفتم سمت دو میدان شهر میدان نون والقلم و بخصوص میدان خروجی سمت خنج؛ دیدم انجا چند ماشین ایستاده؛  پرتقال فروشی که کال و غیر کال همه را پلاستیک پلاستیک کرده بود و داشت می فروخت؛ پرتقالش نصف قیمت بازار بود و انارش حتی از قیمت بازار گرانتر بود .در گوشه دیگری که عصر رفتم دیدم روی سطح خیابان دو ماشین کنار هم ایستاده اند و روی اسفالت  همه چیز مثل یک مغازه پهن کرده اند. کار بسیارخطرناکی که اگر دو ماشین با هم در انجا دور بزنند و سرعت داشته باشند حتما با انها برخورد می کنند. حتما نیروی انتظامی و راهنما و رانندگی اینرا دیده اند .
 
در هر حال انجا که بساط پهن کرده بودند خرمالو 30 هزارتومان پیاز و سیب زمینی نه چندان مرغوب 6 هزار تومان و دیگر اقلام هم توفیری نسبت به بازار نداشت معمولا اجازه دادن به فروشندگان دوره گرد و بساط پهن کردن  انها در صورتی به نفع شهر است که ارزانتر و مرغوب بدهند چرا که کسبه محلی که اجاره و مالیات می دهند بتوانند خدمات بهتری به مردم ارائه کنند .و کار انها باعث لطمه به کاسبان محلی نشود .
 
دوره گرد نه تضمین جنس و خرابی دارد و نه اجاره و مالیات دارد و تازه فردای بعد از فروش هم اگر جنسش خراب باشد یا برنمی گردد یا میگوید از من نخریدی
 
چند ماه قبل ماشینی نزدیک میدان امام شافعی ایستاده بود شب بود و داشت شاه پسند می فروخت گفتم کیلویی چند گفت 3کیلو ده هزار تومان دیدم قیمتش بد نیست سه کیلو خریدم انشب گذاشتم یخچال که بخورم فردا جمعه هرکدام که پاره کردم دیدم سوراخ های کوچکی داشته وهمه خراب و بدرد نخور هستند انها را برداشتم رفتم گشتم همه میدان ها و خیابانها شهر چرخیدم پیدا نشد که نشد این تجربه بسیار مهمی برایم بود که تا جنسی را خوب ارزیابی نکنم نخرم اگر انار است از وسط نصف کنم نه اناری که خودش بدستت می دهد اگر خربزه و هندوانه است حتما بشرط کارد ببرم و یادم باشد اگر فقط یک هزار تومان اختلاف قیمت با بازار اوز دارد بهتر است بروم بازار و انجا که اشنا هستند بخرم ؛ که اگر فردا روز مشکلی پیدا کرد کسی هست که جوابم بدهد
 
در کل هنوز بسیاری از ماها بلد نیستیم خوب و درست خرید کنیم. در طول سال پول های زیادی بابت خرید مایحتاج زندگی می دهیم اما مدیریتی بر خرید انها نداریم. بعضی ها مثل مواطنین دبی هستند و ادا انها در می اورند .
 
در دبی و بسیاری از شهرهای بزرگ جهان فروشگاههای بزرگ زیاد است مانند هایبر مارکت های شویترام و اسپینس که جهانی هم هستند در دبی بیشتر اروپائیان از اسپینس زیاد خرید می کنند و در سطح شهر دبی چندین فروشگاه بزرگ اسپینس هست. اقلام انجا هم خیلی با کیفیت هست هم کمی گرانتر اما جنس بسیار خوبی دارد روزی از روزها منم رفته بودم انجا مرغ بخرم؛  دیدم یک زن و شوهر سبد کوچکی دستشان است و دارند خرید می کنند؛ نزدیک انها حرکت کردم ببینند این اروپایی ها چطور خرید می کنند.  اول دو تا سیب سرخ برداشتند بعد دو عدد خیار سبز ؛ کمی جلوتر یک بسته کوچک قارچ  و یک بسته کوچک مارچوبه و اخر سر دو عدد استیک گوشت گاو که شاید 200 گرم می شد خریدند . کل خرید انها همین بود نه اینکه کیلو کیلو خرید کنند . انها مایحتاج خودرا اینگونه ساماندهی می کنند و به جای خرید های بی جا و هنگفت؛ محصولات  ضروری دیگری می خرند یا از ان پول ها روزانه مبلغی برای سفر سالانه کنار می گذراند .اما بسیاری از مواطنین؛  تریلی (گاری دستی ) تا پر نشه؛  فروشگاه را ترک نمی کنند.
 
شعورمان برای این است که از ان استفاده بهینه بکنیم اگر بلا استفاده بماند تلف می شود. اگر زیاد از حد دارید کمک حال ان افرادی باشید که توان خرید حتی دو کیلو میوه در هفته ندارند .به جای پز دادن و پر کردن اینهمه یخچال و فریزر به افراد کم بضاعت کمک کنیم؛ جای دوری نمی رود .
 
یا حق
 

 


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
کد امنیتی:   
مجله خبری فیشور
اب و هوای  اوز
اوز امروز
عصر ایران
رقص گل
پایگاه خبری صحبت نیوز