تاریخ: 10 فروردين 1403 - 19 رمضان 1445 - 2024 March 28
کد خبر: 256
تاریخ انتشار: 23 آذر 1400 - 23:12:01
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
مدرک قلابی
2 نوع مدرک تحصیلی جعلی داریم؛ در روش اول نام موسسه جعلی است یا چنین دانشجویی در موسسه وجود ندارد که در این شرایط جعلی بودن مدرک به سرعت قابل تشخیص است، روش دوم، تبانی است که بدون کلاس و امتحان مدرک می‌دهند و تشخیص آن سخت‌تر است....


فرهاد ابراهیم پور / طرف داشت برای کسی نقل می کرد؛ می گفت 5 سال پیش رفته بودم شیراز تو اداره ای کار داشتم از یکنفر تو راهرو پرسیدم ببخشید دفتر مهندس ب کجاست گفت ته راهرو سمت چپ .
 
وقتی وارد دفتر شدم دیدم یکنفر کنار پنجره ایستاده سلام کردم و گفتم جناب مهندس میشه کار ما را راه بندازی گفت کارت چیه منم پرونده را گذاشتم روی میز گفتم اینه نگاهی بهش انداخت گفت برو یک هفته دیگه بیا یک هفته بعد وقتی رفتم دیدم اون اقا نیست گفتم جناب مهندس تشریف ندارند گفت فرمایش گفتم هفته گذشته پرونده اوردم خدمت جناب مهندس گفتند هفته دیگه بیا پرسید کدوم مهندس گفتم مهندس ب .
نگاهی به من انداخت و خندید گفت دستت انداخته اون کارمند این قسمته گفتم چرا بهش گفتم مهندس چیزی نگفت ؟ گفت اگه من بهت بگم استاد تو بدت میاد گفتم نه گفت اینروزها مدرک گرفته و نگرفته خوششون میاد بهشون بگی مهندس .دیدم چه اشتباهی کردم گفتم پس شما جناب مهندس هستید بادی به غبغب انداخت و گفت بله
تقلب مثل زعفرون اصل و تقلبی می مونه هر دو شکل هم هستند اما باطنشون فرق داره مثل عسل اصل  با شیره شکر است ....
 
*(زمانی کسب یک مدرک تحصیلی ارزش زیادی داشت. همه می‌دانستند که تلاش و کوشش و سال‌ها تحصیل در پشت یک مدرک نهفته است. حالا کافی است که با یک تماس برای خودتان سفارش دیپلم، لیسانس، پایان‌نامه، مقاله پژوهشی و... دهید و بعد با همان مدرک به شغل و اعتبار اجتماعی دست پیدا کنید. اینکه "سهم اخلاق در این میان کجاست؟"، کسی نمی‌داند!
 
2 نوع مدرک تحصیلی جعلی داریم؛ در روش اول نام موسسه جعلی است یا چنین دانشجویی در موسسه وجود ندارد که در این شرایط جعلی بودن مدرک به سرعت قابل تشخیص است، روش دوم، تبانی است که بدون کلاس و امتحان مدرک می‌دهند و تشخیص آن سخت‌تر است.
 
در کنار مسیر رسمی آموزش در کشور، برخی هم هستند که توان تحمل و گذراندن درس و کلاس را ندارند اما به مزایای دانش و مدرک علاقمند هستند و نمی توانند از آن چشم پوشی کنند.
 
  پرحاشیه ترین و جنجالی ترین مدرک تحصیلی را می توان به علی کردان وزیر وقت کشور دولت احمدی نژاد نسبت داد. کردان ادعا می کرد که موفق به اخذ مدرک دکترای افتخاری حقوق اساسی از دانشگاه آکسفورد شده ‌است و دارای مدارک لیسانس و فوق لیسانس از دانشگاه آزاد اسلامی است. اما با استعلام یک وبگاه خبری، مقام‌ های دانشگاه آکسفورد رسماً اعلام کردند که وی نه دکتری افتخاری و نه هیچ مدرک دیگری از این دانشگاه دریافت نکرده ‌است. همچنین عبدالله جاسبی رئیس وقت دانشگاه آزاد اسلامی هم اعلام کرد که کردان از دانشگاه آزاد اسلامی هیچ‌گونه مدرک رسمی دریافت نکرده ‌است
کردان با همان مدارک در دانشگاه تهران تدریس می کرد و در دانشکده حقوق واحد تهران مرکزی دانشگاه آزاد هم دروس کلیات حقوق اساسی و حقوق اساسی جمهوری اسلامی ایران را درس می داد.
 
خرید و فروش مقاله، پایان‌نامه و مدرک دانشگاهی در کشور نه موضوعی تازه است نه پنهانی. فهرست متهمان به داشتن مدرک تقلبی در میان مسئولان ارشد و کارگزاران بسیار طولانی، اما تعداد کسانی که به این دلیل از مسند خود کنار گذاشته شده‌اند اندک است. باید گفت مدرک‌گرایی از مهمترین آفات علم است که متاسفانه در کشور ما به‌شدت رایج است. جامعه علمی کشور با وجود افرادی که دارای مدارک تقلبی هستند، قطعا ضرر خواهد کرد و از نظر علمی روند نزولی طی خواهد زیرا این مهم موجب بروز حس تبعض بین تحصیل‌کنندگان واقعی با افراد سودجو می شود.
 
پولی شدن تحصیلات در ایران بیش از همه در جایی تشدید می‌شود که بحث ارتقاء در شغل به میان می‌آید. برای مثال بسیاری از اساتید دانشگاهی در پی ارتقاء شغلی و بالارفتن مدرک دانشگاهی‌اشان، به کسب مدرک بسیار اهمیت می‌دهند. به طور کلی جامعه ما جامعه‌ای علم‌محور نیست. محدودیت‌های زمانی و مکانی افراد را به تقلب‌های علمی، سفارش مقاله و خرید مدرک سوق می‌دهد. این روند در یک رابطه دوطرفه شکل می‌گیرد؛ سفارش‌دهندگان و جاعلان و نویسنده‌های متون علمی هر دو از این رابطه سود می‌برند.
 
خیلی از مردم از این روند مدرک گرایی و قلابی بودن بعضی از انان اگاه هستند اما درد و تلخی انجاست که عده ای با این مدرک تقلبی به دیگرانی که خیلی بهتر و با هوش تر از انان هستند فخر می فروشند و دنبال جهش به پله های بالاتری هستند تا حوزه مسئولیت بالاتری بگیرند و از مزایای شغل جدید بیشتر بهره ببرند مطمئنا کسی که مدرک دکترا داشته باشد نسبت به کسی که لیسانس و کارشناس است مزایای بهتری نصیبش می شود حالا بگو هیچ هم بلد نباشد و هرت از پرت نداند ) از منابع انترنتی
 
مولوی می‌فرماید: «هرچه در دل داری از مکر و رموز /پیش ما پیدا بود مانند روز
 
این مانند مکر و رموز  هم فکر کنم در اوز و اطراف خودمان باشد مگر اینکه فکر کنیم اوزیها تافته ی جدا بافته هستند و هر عیبی هست خارج از اینجاست و الحمدالله همگی مدارکشان در صحت و سلامت است و ملالی نیست جز فخر و مباهات کسانی که نخوانده و ندانسته مهندس و دکتر شده اند و مرتب هم برای خودشان نوشابه باز می کنند 
 
 اما این مردم هم مانند روز می دانند که چه کسانی مدرکشان  تقلبی ست و چه کسانی شب و روز  زحمت کشیده اند و درس خوانده اند تا مهندس و دکتر شده اند .به اینان که از راه درست به مقامی رسیده اند باید درود فرستاد و امید که در کارشان بیش از پیش موفق شوند؛ چرا که چنین ادم هایی بیشتر می توانند مهندسان و دکترهای توانمند و  توسعه گرا در هر جامعه ای باشند و مردم و کشور به چنین مهندسان ودکترهای واقعی و دلسوز نیاز دارند نه مهندس و دکتر جعلی و قلابی .

 


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
کد امنیتی:   
مجله خبری فیشور
اب و هوای  اوز
اوز امروز
عصر ایران
رقص گل
پایگاه خبری صحبت نیوز