تاریخ: 06 ارديبهشت 1403 - 16 شوال 1445 - 2024 April 25
کد خبر: 76
تاریخ انتشار: 20 دي 1399 - 23:16:02
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
اندر باب خر /قسمت دوم
خر شاکی
فرهاد ابراهیم پور / طی فاصله که بین این مطلب ومطلب قبلی که قسمت اول اندر باب خر بود اتفاق جالبی افتاد که واقعا شگفت انگیز بود . فردای همان روز همین که رفتم ماشین سوار شم وبرم سرکار دیدم پشت برف پاک کن ماشین کلی کاغذ جمع شده واقعا ترسیدم گفتم که این همه جریمه انهم در یک روز چه خبره ؟  بعد دیدم اشتباه کردم اینها برگه های تشکری بود که خر های منطقه ودوروبر برای چاپ مطلب خری در سایت برایم نوشته بودند. میخواستم بلند بلند داد بزنم بگم اهای خران متشکرم دیدم صدام به جایی نمی رسه ؛ انموقع واقعا دلم میخواست مثل یک خر رشید بقول اوزیها هنگ مکه ؛ یعنی عر عر میکردم . واقعا ذوق زده شده بودم نفهمیدم مسیر خانه تا کار را چگونه طی کردم. همه اش به ادامه مطلب خری فکر میکردم وبه این موضوع که چگونه خر ها به ادم ها انگیزه میدهند واین بود که بیشتر مصمم شدم تا راجع به خرها بیشتر بنویسم
 


خر شاکی
 
این قسمت را با نامه ای شروع میکنم که یک خر که دستی در تاریخ خران دارد ودکترای خر شناسی اش  را از دانشگاه پالان گرفته پشت شیشه ماشین و زیر برف پاکن گذاشته بود و نوشته بود اگه میشه این درد دل ما خران هم بنویس ضمنا همراه نامه یک عکس هم فرستاده بود .
 
خر در اغاز نامه اش چنین نوشته بود: گاوان و خران باربردار      به ز آدميان مردم آزار
و ادامه داده بود
 
ما خرها سابقه ای از نظر قدمت وتاریخ بیش از ادم ها داریم وزودتر از ادم ها در این جهان بوده ایم اما چه شد که روزگار ما به اینجا ختم شد که عده ای بر ما سوار شدند بر میگردد به حس عاطفی وخری ما که خیلی بیشتر از شماست چون ما فکر میکردیم باری از روی دوش دیگران برداشتن کار درست وجوانخرانه ای است برای همین وقتی می دیدیم انسانی در گل مانده به او کمک میکردیم اگر میدیدیم باری نمی تواند بردارد وبرای او سنگین است به او کمک میکردیم وروی پشت خود قرار میدادیم . بارها وبارها  دیدیم که همین ادم از جاهای سخت نمی تواند بالا برود بخصوص وقتی باری وبنه ای همراه داشت ما خر ها بلافاصله میرفتیم کمکش .
 
واقعا چقدر خوش خیال بودیم وفکر میکردیم این یک رابط موجود پسندانه است وموجودات روی زمین از هر جنسی که هستند باید به همدیگر کمک کنند  نفهمیدیم همین حس غریب وخری ما بالاخره بلای جانمان میشود وادم ها فرصت طلبانه بدون تمایل ما ؛ ما را به بردگی میکشانند .ما از زمانی که تمدن شروع شد با این موضوع ارتباط پیدا کردیم وموقعیت خری ما بدلیل برده داری خران تغئیر کرد ما هر چند گاهی به تمرد از کارها روی اوردیم اما انها ما را با زور ونگهداری شبانه روزی در طویله ها وزندان انفرادی با ما کاری کردند که عملا در خدمت انها باشیم .
 
همیشه گفته اند که اهرام ثلاثه مصر وبناهای تاریخی فرعونیان بوسیله ادم ها ساخته شده واینرا از هنرها وپشتکار خود میدانند اما هیچ اسمی از ما برده نمیشود  اگر ما نبودیم چه کسی این همه سنگ های سنگین را جابجا میکرد ؛ چه کسی اب واذوقه برای کارگران می اورد ؛ چه کسی خانواده ها را با بار واثاثیه انها از روستا به شهر می برد . متاسفانه یک بار هم در طول تاریخ بابت این همه سختی ونقشی که ما خران در ساخت بناهای تاریخی داشته ایم  ازما یاد نکرده اند بیشتر بناها وحتی راه ها بوسیله وبکمک ما خران ساخته شده است .همین برکه ها (اب انبارهای قدیمی اوز) هم با کمک ما ساخته شده است .سنگ وساروج کوبی وگچ بری انها بوسیله ما انجام گرفته .  فصل گندم وجو این ما بودیم که در صحراها ودشت های اوز  کار میکردیم ؛ خر من کوبی می کردیم وجوال جوال گندم ما حمل کردیم تا به خانه ها برسانیم .
 
اما اینهمه فداکاری ما برای ادم ها چه شد ؟ انها واقعا بی انصاف هستند. یا بار انها را بردیم یا خود انها را بر پشت خویش سوار کردیم ؛ اما دریغ از یک جو غیرت که اسمی از ما ببرند. هر وقت میخواهند اسم مارا ببرند با فحش وناسزا همراه هست .مرتیکه خر؛  خر خودتی و...هزاران کلمه دیگه که خرها شرمشون میاد انو بزبان بیارن .
 
ما ناراحت نیستیم که خر دنیا امدیم وخر زندگی میکنیم وخر هم از دنیا خواهیم رفت .ما برای بعضی از ادم ها متاسفیم که ادم بدنیا می ا یند ومثل خر گنده وبزرگ میشوند ومثل انسان زندگی نمی کنند ومثل خر هم سقط میشوند .ببخشید که کمی تند صحبت کردم اخه این حرفها فقط حرف من نیست خود ادم ها هم اینو باور دارند ومرتب بین صحبت های روزانه اشان از این جملات استفاده میکنند وباید قبول کنید  که خیلی ادم ها مثل ادم زندگی نمی کنند وخو وخصایل ادمی ندارند. اما تاسف من از این بابت است که چرا ندانم کاری ونادانی وحماقت خودرا به ما نسبت میدهند وراه براه میگویند احمق خر .
 
 ما اگه خریم به خریت خودمان افتخار میکنیم شما ادم ها چرا بر انسانیت خودتان پایدار نیستید وهی پای ما را وسط میکشید.من بیش از این دل خربینتان را خسته نمی کنم. فقط به ما بگوئید  این دردهای بزرگ تاریخی خودرا به که بگوئیم کجا این دردها را عرعر کنیم .
 
جا دارد در پایان از سایت خرکی شما هم بابت این حسن توجه خری تشکر کنم و ادامه بده  
 
 
 

 


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
کد امنیتی:   
مجله خبری فیشور
اب و هوای  اوز
اوز امروز
عصر ایران
رقص گل
پایگاه خبری صحبت نیوز