تاریخ: 04 ارديبهشت 1403 - 14 شوال 1445 - 2024 April 23
کد خبر: 133
تاریخ انتشار: 16 فروردين 1400 - 23:19:36
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
فرهاد ابراهیم پور / سال کم ابی و خشکسالی
امسال سالی با کمترین بارندگی داشتیم و در ماههای پایانی سال گذشته نیز وضعیت چنین بود و اکنون نیز تا چند ماه دیگر معلوم نیست خبری از باران باشد و بدلیل عدم بارندگی در زمستان سال گذشته بهار بی سبزه و خشکی نصیب طبیعت منطقه شد. نه بوته ها قد کشیدند نه سبزه ها رشد کردند و نه دانه و گلی ببار امد تا پرندگان منطقه از ان استفاده کنند .
 متاسفانه آبی در کوه 
 


 
متاسفانه آبی در کوه و چشمه و دره و ابگیرهای منطقه اوز و کلا چهار شهرستان باقی نمانده است و برای همین بسیاری از موجودات بخصوص پرندگان که توان پرواز و جابجایی زیادی دارند به سمت شهر و باغات می ایند؛ پرندگان زیبایی که اگر به داد انها نرسیم از تشنگی تلف می شوند.حیواناتی که اگر اب به انها و بچه های انها نرسد از بین می روند .
 
برای اینکه بداد انها برسیم راه کارهای زیادی است ؛اگر کسانی به کوه و مناطق اطراف می روند میتوانند مقداری اب با خود به انجا ببرند و در مکانی قرار دهند تا موجودات ان منطقه از ان استفاده کنند .اگر باغ شهری یا مکانهایی در اطراف اوز دارید در ظرفی اب بریزید تا پرندگان و دیگر حیوانات از ان بیاشامند .اگر در شهر هستید کنار مغازه یا نزدیک درختان سطح شهر اب در ظرفی بگذارید تا از انها بیاشامند (.یادمان باشد ابی که از کولر منازل خارج می شود مدتی بعد باعث کوری پرنده ها می شود.) همین اب مصرفی خانه ها که در شیرها روان است خوب است
 
هر کدام از ما در خانه و مکانی زندگی می کنیم ؛ روزانه ظرفی پر از اب در جایی خلوت و کم رفت و امد خانه بگذارید تا پرندگان بیایند و از ان استفاده کنند خرده نان و برنج پخته دور نریزید و اگر در توان دارید کمی گندم یا دانه های دیگر بریزید تا انها بخورند این فکری است که من به نظرم رسید که هر کدام از ما میتوانیم در نجات یک یا چند پرنده نقش داشته باشیم .افکار و خلاقیت های دیگری نزد شماست از ان جهت کمک به انها بهره ببرید .
 
در باره دیگر موجودات زنده از حشرات گرفته تا مار و عقرب تا روباه و جوجه تیغی تا بسیاری از موجودات زنده دیگر امکان دارد بدلیل کمبود غذا و اب به سمت شهر ها بیایند انها را نکشید .انها مجموعه محیط زیست و طبیعت منطقه ما هستند و مثل دارایی شهر و اموال همه ما و طبیعت ماست. به خاطر تشنگی و گرسنگی انهارا مورد اذیت و ازار قرار ندهیم .در این خشکسالی که مطمئنا در تابستان پیش رو در پیش داریم ؛ حواسمان به انها هم باشد. سال سختی است بفکرمصرف صحیح اب و تابستان پیش رو باشیم .  
 
این نام های اوزی  پرندگان زیبای منطقه اوز هستند که بعضی از انها بسیار کمیاب شده اند ؛ حیف است از تشنگی تلف شوند .
 
بلبل / دِنیل یا دُنیل / گیاتَرگ / بُوکی / دال /  دَل و بَچِ دَل / دَل چیخِه / دُم تُکنِ / دیدَم / دیبُر / موزیِرنِه / بُوکنه دَتهِ / کَوگ / ماماخَرَکِه / دَل سِیهَه / مرغ انجیر / مُرغِ سُلیمانی / کِیَهتِ .کوکو / شوک / شُوپَرک  / شاهین / / غُرُنگی / کَچَلِه / کَلاخ سَوزِه / و...
 

 


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
کد امنیتی:   
مجله خبری فیشور
اب و هوای  اوز
اوز امروز
عصر ایران
رقص گل
پایگاه خبری صحبت نیوز