تاریخ: 31 فروردين 1403 - 10 شوال 1445 - 2024 April 19
کد خبر: 162
تاریخ انتشار: 16 خرداد 1400 - 00:45:26
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
واکسیناسیون در شهرستان اوز
فرهاد ابراهیم پور /  ازبهمن ماه 1398 از ابتدای اعلام شروع وشیوع این ویروس مرگبار کووید 19 همان کرونا ؛ در کشورمان 17 ماه می گذرد .ماههای بسیار پر تلاطم و رنج اوری  که همه مردم کشورمان تجربه کرده اندفراموش شدنی نیست .  جدا از تعطیلی های مکررکسب و کار و بیکاری و بلاتکلیفی و سردرگمی و نگرانی و ترس ؛ کرونا باعث شده که تاکنون بیش از دو میلیون و ۹۶۶ هزار و ۳۶۴ نفر به این ویروس مبتلا و مجموع جان باختگان این بیماری به ۸۱ هزار و ۶۳ نفر برسد و همچنان خطر وجود دارد و روزانه بالای صد نفر متاسفانه می میمرند و اگر همت و فداکاری بخش درمان و پرستاران و پزشکان دلسوز نبود مطمئنا بیش از این فوتی داشتیم هر چند گاها گفته می شود که این همه امار درگذشتگان نیست . اما این امراز ارزش  زحمات کادر درمان ما کم نمی کند .
 


از همان زمان جدا از موضوع پیشگیری همه جهان و دولتمردان چاره کار را در تهیه واکسنی دیدند که بتواند از مرگ افراد جلوگیری کند و نگذارد افراد بیشتر مبتلا شوند کشورهایی نیز در این زمینه بیش و پیش از دیگران به نتایجی رسیدند از جمله روسیه و چین و امریکا و انگلستان و بعضی از دیگر کشورها که بصورت مشترک اقدام به تولید واکسن کردند واقعیت این است که از زمان شروع کرونا تا تهیه واکسن مسیری طولانی طی شد و بعد هم بعضی از شرکت ها و دولت ها انرا انحصاری خودشان کردند و اول مردم کشور خودشان و بعد به دیگران دادند انهم بسیار قطره چکانی .
 
در این شرایط ایران و انستیتوی پاستور و دیگر مراکز دارو سازی ایران به تلاش بیشتر برای تولید واکسن روی اوردند وموفق شدند واکنون  تمام مراحل ازمایشی پشت سر گذاشته است  که امید است بزودی در چرخه واکسیناسیون کشور قرار گیرد
 
کشورهای نه چندان زیادی واکسیناسیون را پیش از ما شروع کردند از جمله چین و امریکا و انگلستان و مجموع اروپای غربی و چندین کشور در منطقه و... اما هنوز بسیاری از کشورها در مرحله ابتدایی استفاده از واکسن هستند افریقا و اسیا و امریکای لاتین و استرالیا و کشورهای فقیر هنوز واکسن به اندازه لازم و کافی برای واکسیناسیون در اختیار ندارند . اگر این روند کمبود واکسن و انحصاری بودن ان در دست چند کشور و تولید کننده های دارو ادامه یابد در سال 2021 و حتی تا اواخر سال 2022 همچنان خطر کرونا وجود خواهد داشت .
 
بنابر اعلام مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت، تاکنون(16 خرداد 1400 ) ۴ میلیون و ۲۰۳ هزار و ۷۸۴ نفر دُز اول واکسن کرونا و ۶۱۹ هزار و ۷۹۵ نفر نیز دُز دوم را تزریق کرده اند و مجموع واکسن های تزریق شده در کشور به ۴ میلیون و ۸۲۳ هزار و ۵۷۹ دُز رسیده
 
در کشورمان بر اساس اطلاعیه هایی که تاکنون توسط مراکز بهداشتی صادر شده است حکایت از ان دارد که گروه های سنی بالای 80 سال و بالای 70 سال واکسینه شده اند جدا از اینها در مرحله اول تمامی کادر درمان کشور اعم از پزشکان و پرستاران و شاغلین مراکز بهداشتی همه واکسینه شده اند و کارگران شهرداری بخصوص پاکبانان واکسینه شده اند و جای خوشحالی و خوشوقتی است که تاکنون گزارشی از مرگ یا مشکلی که از واکسیناسیون ایجاد شده باشد نداشته ایم یا اگر بوده است بسیار اندک بوده است
 
در شهر و شهرستان اوز همراه با سایر نقاط کشور واکسیناسیون در ان گروه هایی که در بالا ذکر ان رفت انجام پذیرفته است اما هیچگونه اماری از طرف مراکز بهداشتی تاکنون داده نشده است که چند نفر از افراد در اوز و شهرستان اوز واکسینه شده اند .
 
خانم نازنین رضایی رئیس شبکه بهداشت و درمان اوز در خبری که ایرنا در تاریخ 22اردی بهشت 1400 منتشر کرد اعلام نمود: بر اساس بررسی ها درصد ایمنی واکسن آسترازنکا حدود ۶۲ تا ۹۰ درصد، سینوفارم ۷۹تا ۸۶ درصد ، اسپوتنیک ۹۲ درصد و بهارات  نیز بالای ۸۱ درصد اعلام شده است.
 
ایشان همچنین یاداور شدند که تا انزمان کار تزریق به حدود چهار هزار و ۹۰۰ فرد بالای ۸۰ سال لارستان به مرحله پایانی رسیده است ....
 
مطمئنا هر چه تعداد افرادی که واکسن زده اند و بزنند بیشتر باشد سطح نگرانی ها کاهش پیدا می کند  و امکان ابتلا نیز کمتر می شود . انتطار هست مسئولین مراکز بهداشتی شهرمان این امار را در اختیار مردم بگذارند و انها را تشویق به زدن واکسن کنند؛  چرا که هنوز هم هستند افرادی که در رده سنی 70 به بالا بوده اند اما نرفته اند واکسن بزنند .
همشهریان عزیز شهروندان شهرستان اوز ؛ کرونا ویروس حطرناکی است و هشیار باشیم و به پیشگیری بها دهیم .
مرگ هیچ عزیزی خرسندی ببار نمی اورد ؛ حتی اگر یک نفر باشد. زدن واکسن می تواند اطمینان بیاورد و از ابتلای بیشتر افراد جلوگیری کند .
 
 
 

 


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
کد امنیتی:   
مجله خبری فیشور
اب و هوای  اوز
اوز امروز
عصر ایران
رقص گل
پایگاه خبری صحبت نیوز