تاریخ: 07 ارديبهشت 1403 - 17 شوال 1445 - 2024 April 26
کد خبر: 172
تاریخ انتشار: 4 تير 1400 - 13:09:10
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
اب مایه حیات است
آب برای مردم جنوب و منطقه لارستان مهمترین عنصر حیات و زندگی است و همواره دسترسی به اب و بخصوص اب شیرین از مشکلات دیرینه مردم بوده است . وجود صدها برکه (اب انبار ) که به همت خیرین در شهر و اطراف اوز ساخته شده است نشان ار اینده نگری و احتیاج مردم شهرمان به اب بوده است . چه سالهای سخت بی ابی و کم ابی تحمل کرده ایم  چه ماه هایی که همه نگاهمان به اسمان و ریزش باران بوده است.
 


 در اوز تا چند سال پیش هیچ اب شیرینی در لوله های شهر جاری نبود و جز اب شور و گچی و تلخ که نمی شد خورد اب دیگری نداشتیم و اگر این برکه ها نبود از تشنگی می مردیم . از اتفاقات مهم در زندگی مردم شهرمان امدن اب شیرین یا نسبتا شیرین از سد سلمان بود و از ان زمان دسترسی مردم به اب بیش از پیش شد و جدا از مصرف خانگی؛  درخت ها و باغچه های خانگی جان گرفتند و تراوت بیشتری به شهر دادند و بقول یکی از همشهریان دیگه هر روز حمام می گرفتیم و اب و صابون به تنمان گچ نمی شد و سفید تر از قبل شده ایم .
 
طبیعی است انچه ادم نداشته است و لازم بوده بمرور استفاده از ان بیشتر می شود تا جایی که مصرف بهینه فراموشمان می شود و فکر می کنیم اب همیشه هست اما چه کنیم که تا مشکل گریبانم را نگیرد هیچ گاه به فکر پیشگیری نمی افتیم و فقط بلد هستیم همه را مقصر کنیم جز خودمان .
 
چهارسالی هست که بیش از گذشته در شهرم زندگی می کنم در گذشته دور؛ من هم مانند بسیاری از همشهریان که از اب برکه برای اشامیدن و پخت و پز استفاده میکردند منم همین کار میکردم ؛ اما با امدن اب سد سلمان و بعد افتتاح اب شیرین کن شهر؛  بدلیل پاکیزه بودن و سلامت بیشتر به جای اب برکه ازاب  ابشیرین کن استفاده می کنم . در ان اوایل حتی تا پارسال وقتی می رفتم انجا افراد معدوی هر دفعه انجا می دیدم و بیشتر اوقات خلوت بود و جالب اینکه بیشتر افرادی که از اب اب شیرین کن استفاده می کردند غیر اوزی بودند البته اوزیهای خودمان نیز بارها انجا زیارت کرده ام .
 
یاد اوری کنم ؛ این همه سال اب شیرین کن اینجا خدمات داده است و خیر بزرگوار اقای ابراهیم رحمانی نژاد کار بزرگ و شایسته ای انجام داده اند که با همراهی انجمن خیریه اوز این اب شیرین کن فعال شد و از سال 1389 تاکنون منبع خیر و سلامت برای مردم بوده است. اما ما مردمانی سپاسگزار نیستیم. اینهمه سال نه یادی از او کردیم و نه تلاشش ارج نهادیم .حالا که اب برکه ها ته کشیده و باغ شهری ها اب را غارت کرده اند و زمین و چاه نفسی برایش باقی نمانده ؛همه به سمت اب شیرین کن هجوم اورده و انتطار دارند انها بتوانند خدماتشان را چندین برابر کنند. متاسفانه  بلدیم حرف بزنیم؛ انتقاد کنیم و هر چه عقده داریم سر ان عزیزان خالی کنیم؛ قدری انصاف داشته باشیم؛ بد نیست .
 
بدلیل کمی استقبال مردم در گذشته از اب شیرین کن و استفاده در حد نرمال؛اینان  جوابگوی مردم و احتیاجات انها بوده اند. بیشتر اوقات انجا خلوت بوده است .باید بخودمان یاداوری کنیم مسئولین اب شیرین کن که مسئول خالی شدن برکه ها نیستند. انها مسئول بی بارانی این اسمان بی ابر نیستند که حالا باید جواب صدها ادم بی ملاحظه را بدهند . مطمئن هستم که در اثر این هجوم یکباره مردم؛کمبود نیرو و ماشین  برای اب ابشیرین کن نواقصی در کار هست؛ اما این هجمه که در بعضی فضای مجازی هست ؛ شایسته نیست.
 
طی گفتگویی که با اقای محمد شریف فداکار یکی از کارمندان اب شیرین کن داشتم از وضعیت کنونی انجا پرسیدم .
ضمن عرض سلام به همه همشهریان می دانیم مردم کمبود اب دارند و مشکل شده است  اولا اب ورودی که ابفا به ما میدهد 1 اینج است و منبع ذخیره ما حدود 40  هزار لیتراست و با توجه به اینکه اکنون تقاضا بیشتر شده است کفاف شهر نمی کند دوما  برای اینده باید دستگاه بزرگتری با ورودی اب 3 تا 5 اینج  و منبع در حدود 500 هزار لیتر داشته باشیم که در مواقع کم ابی مشکل کمتری داشته باسیم .
 
از او در باره افرادی که از اب شیرکن استفاده می کنند و امکانات پرسنلی و حمل اب پرسیدم ایشان اظهار داشتند که اینجا من و اقای محمد ساعی از ساعت 8صبح تا 10 شب در خدمت مردم هستیم یک ماشین داریم که مال انجمن خیریه است که نمی تواند در حال حاضر جوابگوی اینهمه تقاضا باشد اما در حد توان و امکان سعی داریم خدمت رسانی کنیم .
 
از بابت اینکه چه کسانی استفاده می کنند قبلا کمتر بود اما در چند ماه گذشته بیشتر شده است و جدا از همشهریان و شهروندان از اهالی روستاهای اطراف هم برای بردن اب ابشیرکن به اینجا می ایند حتی افرادی از گراش و لامرد هم می ایند و از این اب بهداشتی و تمیز استفاده می برند اب شیرین کن اوز یکی ازبهترین اب شیرین کن های منطقه است که توسط اقای ابراهیم رحمانی نژاد خیر محترم راه اندازی شده و خدا خیرش بدهد
 
با این مرد مهربان و پاکیزه و صادق خداحافظی می کنم ولی میدانم که مشکل اب جدی است و احتیاج به کوشش همگانی داریم .  
نگرانی در باره اب و
بخصوص اب اشامیدنی جدی است و نه تنها درشهر اوز و منطقه جنوب؛ بلکه در سراسر کشور و حتی کشورهای همجوار از کم ابی و بی ابی بعنوان فاجعه و خطر یاد می شود . به جای تولید هجمه های بی جا بهتر است دور اندیشی کنیم .مسئولین هئیت ویژه ای برای بحران اب در نظر بگیرند ؛ بر مصرف بهینه تاکید  شود؛ برای شرایط کم ابی از اکنون تدبیر شود. قرار نیست مشکل گریبانمان را بگیرد تا دنبال راه حل باشیم .همه ما در این بی ابی ضرر می کنیم و رنج خواهیم کشید پس همه ی ما چه مسئولین چه مردم باید دنبال چاره اساسی باشیم . تازه اول تابستان هستیم .
 
جا دارد بعنوان یک شهروند که از اب و مزایای اب شیرین کن استفاده می کنم از خیر بزرگوار و انجمن خیریه نیز تشکر کنم .
 
 
*دستگاه اب شیرین کن  خیر ساز اوز در زمینی به مساحت ۳۰۰ و ساختمان با زیربنای ۱۴۰ متر مربع در ضلع جنوبی شهر اوز واقع در بلوار نبی اکرم (ص) در سال 1389 ساخته و نصب شده است هزینه ساخت ان در انزمان بالغ بر 140 میلیون تومان بوده که توسط خیر پرداخت شده است. در حال حاضر قیمت هر لیتر اب ان 50 تومان در محل ابشیرین کن است 
 

 


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
کد امنیتی:   
مجله خبری فیشور
اب و هوای  اوز
اوز امروز
عصر ایران
رقص گل
پایگاه خبری صحبت نیوز