تاریخ: 09 فروردين 1403 - 18 رمضان 1445 - 2024 March 28
کد خبر: 249
تاریخ انتشار: 22 آبان 1400 - 22:55:10
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
زمستان شهر اوز
فرهاد ابراهیم پور / بر اساس تقویم سالانه اغاز هر سال با بهار شروع می شود؛ فصل سرسبزی و شکفتن گل ها و گیاهان؛ زمان رویش زیبایی و خودنمایی طبیعت. این فصل زیباترین فصل بین فصل ها ست که در شهرمان اوز مردم از دیر باز؛ هنوز سبزه برندمیده به استقبال ان می روند. البته هر فصلی زیبایی های خودش را دارد؛ تابستان و پائیز و زمستان؛ اما در هیچ کدام از فصل ها جلوه گری ان در مناطق خودمان به اندازه فصل بهار نیست؛ چرا که تابستانهای گرم و خشکی داریم و بدلیل جنگلی نبودن و کمی درخت نشانه های زردی پائیز و نارنجی پوشان بسیار کم است و کم دیده می شود و زمستان نیز فقط سرد است و گاهی بارانی  و بی نشانه ای از برف و کولاک.


در شهرستان اوز و 4 شهرستان منطقه و از بستک تا لامرد؛ فصل ها زودتر از موعد می رسند و هر سال اینرا بوضوح مشاهده می کنیم؛ که مثلا زمستان هنوز نیامده و دی ماه شروع نشده هوا سرد می شود و هنوز سال تحویل نشده از میانه های بهمن ماه اگر بارانی امده باشد دشت و دمن سرسبز می شود و گرما از اواخر اردی بهشت شروع می شود و این زودهنگامی به خاطر شرایط اب و هوایی و موقعیت جغرافیایی ست  که در منطقه داریم . همین زودرسی در جاهایی از کشورمان بخصوص در مناطق سردسیر به دیررسی می رسد  همچنانکه که در خبرها می اید در بعضی مناطق در ابانماه برف می بارد و سرما شروع می شود .
 
 ایران؛ سرزمینمان؛ از این لحاظ فوق العاده است. سرزمین چهار فصل که در هر گوشه ای از ان اب و هوایی متفاوت دارد. اگر بندرعباس به 50 درجه بالای صفر می رسد اردبیلی داریم که در انجا همان زمان دمای 20 تا 30 درجه دارد. فکر کنم شهرهای مرکزی ما هستند که چهار فصل را به موقع خود تجربه می کنند, شهرهایی مانند شیراز و اصفهان و نقاط میانی کشور .
 
در 40 50 سال پیش؛ امکانات مثل امروز نبود؛ خیلی زور می زد و توان داشتی بخاری علاالدینی در فصل زمستان روشن می کردند و همین یک عدد بخاری نفتی برای کل اطاق ها بود و اگر انهم نداشتی اجاقی با اتش و هیزم که قبلا انرا در جای دیگری اتش می کردند و به داخل اطاق می اوردند و در جاهایی نیز در فصل سرما به جای اتش و بخاری؛ لحاف دیگری روی لحاف ها می کشیدند تا سردشان نشود. اگر در تابستان برای خوابیدن به پشت بام ها می رفتند؛ در زمستان به اطاق های داخلی دیگری می رفتند که کمتر سرد بود . اما اینروزها و در این دوران امکانات سرمایشی و گرمایشی در انواع مختلف وجود دارد از شوفاژ تا بخاری نفتی تا بخاری گازی و برقی همه نوع هست .هر چه وضع مالی ات بهتر باشد بهترین انرا می خری. کسی دیگر به خاطر سرمای شدید یا گرمای طاقت فرسا اذیت نمی شود و این امکانات به بهبود زندگی کمک کرده است.
 
چه قدیم و چه جدید در فصل زمستان افتاب دیر طلوع می کند و خیلی زود غروب و شب می شود. در گذشته اکثر ادم ها ساعت 5 و 6 داخل منزل بودند و پای اتش نشسته بودند و ساعت 6 اکثرا شام خورده بودند و چون سرگرم خاصی نبود و کار خاصی هم نداشتند و خبری از تلویزیون نبود؛ ساعت 7 شب اکثر مردم شهر بخواب می رفتند .بچه هاهم گاهی بازی شبانه می کردند مثل مچ کله مچ؛ مثل چش بونکه.  البته تا زمانی که هنوز پدر و مادر بیدار بودند واهالی خانه نخوابیده بودند.
 
 چون زود می خوابیدند زود هم بلند می شدند؛ دلخوشی این فصل در خوردن شلغم و چاغدره و غذاهایی مثل رشتبای هوی بود و برنج و ماشک و مچن اکفنده که شامل بادمجان و گوجه و سیب زمینی و گزرک (هویج زرد محلی ) بودکه از غذاهای خوشمز ان دوران محسوب می شد  که خوشبختانه بعضی از اوزیها هنوز انرا درست می کنند .برای اینکه در این سرمای زمستان جانی تازه و گرم نگهدارند سادونه (سیاهدانه که کخلوطی از سیاه دانه و بلغور گندم و ارده و ..می باشد ) درست می کردند .دسر گرم و گرمابخشی که ادم بی جان را جاندار می کند ! نخود و باقله از پیش غذاهای این فصل سرماست .  از دیگر خوردنی های زمستان چنگال و استامه زته که هر دو از خرما تهیه می شود و خرما و ارده که تو زمستون واقعا به ادم می پسپد .میوه چندانی در فصل سرما در ان سالها به اوز نمی امد مگر اناری از خفر می رسید .... تا یادم نرفته اگر جایی دوشاب می پختند می رفتیم شیره داغ خرما را  با کمی ارد مخلوط می کردیم؛ به ان می گفتند ارد و شره و چقدر داغ و  خوشمزه و مقوی بود .  وچه شبها که کاسه ها پر از تخمه ی هندوانه و کدو پر و خالی می شد و اینقدر گران نبود که قیمت گوشت پیدا کند .
 
این قسمتی ازشرح گذران مردم درایام فصل زمستان در شهر اوزبود .  
 
در ان زمستان ها  معمولا دزدی بیشتر از ایام دیگر بود و نگرانی و ترس بیش از دیگر فصل ها . تاریکی شب و طولانی بودن شب و خوابیدن در اطاق ها و نشیندن صدای پای دزدها از عواملی بود که ترس و نگرانی را بیشتر می کرد . نبود چراغ و روشنایی در کوچه و خانه نیز مزید بر علت بود .هرچند دنیا پیشرفت کرده و ماموران انتظامی مواظب هستند و نگرانی کمتر است اما در این سالها نیز شاهد دزدی در شب های زمستان بوده ایم و انها که باغ شهری دارند باید بیشتر مراقب باشند .بخصوص انها که باغ شهری اشان دست کمی از یک خانه مجلل ندارد.  احتیاط شرط است .از ما گفتن .دی ماه نیامده زمستان  شروع شده است .
یا حق    
 

 


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
کد امنیتی:   
مجله خبری فیشور
اب و هوای  اوز
اوز امروز
عصر ایران
رقص گل
پایگاه خبری صحبت نیوز