تاریخ: 06 ارديبهشت 1403 - 16 شوال 1445 - 2024 April 25
کد خبر: 278
تاریخ انتشار: 22 بهمن 1400 - 00:47:49
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
اجتماعی
معادن بزرگ اوز کدامند ؟
 
فرهاد ابراهیم پور / وقتی نام کشوری یا شهری بمیان می آید، جدا از مختصات آب و هوایی و جغرافیایی آن و تاریخ آن،  از منابع آن نیز نام برده می شود.  کشورهایی که طلا دارند مس و آهن فراوان و ده ها نمونه دیگر معادن دارند.  جاهایی هست که از نظر کشاورزی محصولات خوبی دارند و بعضی از این محصولات مختص....
 


جاهایی هست که از نظر کشاورزی محصولات خوبی دارند و بعضی از این محصولات مختص آن منطقه یا نمونه بهترین آن در آنجا بوجود می آید مثل انار ساوه ، مثل گلابی نطنز،  زعفران قائنات و سیر همدان و.. و جاهایی هستند که آب سرشاری دارند و پر از جنگل و انواع درختان و گل است و نمونه های بی نظیری در آنجاها یافت می شوند ،  مانند مناطق گیلان و مازندران و گلستان و شهرهایی که برف و باران آن زیبایی خاصی دارد و شهرهایی چون شیراز و اصفهان و تبریز که در حوزه های هنری کم نظیر هستند .یا شهرهایی که صنعت گردشگری آن قابل توجه و پذیرای مسافران و گردشگران زیادی است یا شهرهایی که قطب پزشکی و درمانی هستند و ...
 
ما در اوز چه داریم .؟
 منابع ما چیست ؟
قطب ما در کدام سوی است ؟
معادن ما کدامند؟  و آب و هوا و درخت و محصولات کم نظیرمان چیست ؟
. در کدام حوزه ها بال و  پر کشیدیم و می توانیم به پرواز درآئیم و از کدام منظر به این آب و خاک نگاه می کنیم ؟
 
هیچ چیزی در دنیا خطرناکتر از توهم دانایی و داشتن نیست.  توهمی که ملتی را بخواب می برد تا داشته هایش فقط در گذشته بجوید .
 
بیشتر سوال های ما که تاکنون از خود کرده ایم حقیر شده اند و دورنمای روشنی برایمان نمی گشاید.
احتیاج به سوال های مهم و حتی دردناک از خودمان داریم تا از کرختی بدر آئیم .
 
روزانه پرسش ها و جواب هایی در فضای مجازی گروه ها می شنویم که مرتب تکرار می شود و کمتر نتیجه آور و حتی راه گشا بوده است ، چون که دنبال نتیجه های آنی هستیم نه آتی  .
 
این من که خود این کاهلی را می گویم چیزی دارم که راه برون رفتی بنمایند و راه بجوید .
 
نه . من به تنهایی یا هر کسی به تنهایی چنین توانی ندارد .احتیاج داریم که بصورت راهبردی به توسعه و آینده اوز نگاه کنیم و برای اینکار احتیاج به مشورت و همفکری است اینکه گذشته خوبی داشته ایم و با فرهنگ و حتی گاه اهل تدبیر بوده ایم خوب است اما ماندن در آن گذشته دردی از ما دوا نمی کند .
بزرگترین معدن آدمی که نه زیر خاک بلکه در وجود هر آدمی ست فکر است و خرد و اندیشه ورزی .باید بکاویم تا بدرآید
 

 


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
کد امنیتی:   
مجله خبری فیشور
اب و هوای  اوز
اوز امروز
عصر ایران
رقص گل
پایگاه خبری صحبت نیوز