تاریخ: 04 ارديبهشت 1403 - 14 شوال 1445 - 2024 April 23
کد خبر: 39
تاریخ انتشار: 17 آذر 1399 - 19:41:52
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
گفت وگو
در تاریخ صد و چند ساله  تحزب در ایران  احزاب و سازمانهایی بوده اند که در مواقع حساس کشور نقش تاثیر گذار و حتی تعین کننده ای در راه پیشبرد مصالح و منافع کشور و مردم داشته اند. بعد از انقلاب احزابی در شروع انقلاب تشکیل شد و احزابی نیزکه قبلا بودند و در دوره پهلوی ممنوع بودند دوباره با اغاز انقلاب شروع به فعالیت نمودند و شور و شوق بسیاری درفضای سیاسی جامعه بعد از انقلاب ایجاد کردند اما بمروز از تعداد انها به دلایل مختلف کم شد و تاثیر احزاب بر روند سیاسی کشور کم اهمیت شد و تعدادی که باقی ماندند با شخصیت های انها شناخته می شدند تا خود احزاب . احزاب هم فعالیت هایشان نه همه جانبه بود و نه مداوم بلکه در زمانهای انتخاباتی بیشتر خودرا نشان می دادند و سعی میکردند بر روند اتفاقات تاثیر بگذارند
 
 


در منطقه لارستان و اوز و خنج و گراش جز در دوره ای یکی دوساله که انهم مربوط به اوایل انقلاب است در باقی سالها حزب و سازمانی که بتواند راهبر تشکلی باشد و حتی با حضور حزبی و سازمانی خود بر اتفاقات سیاسی و اجتماعی تاثیر بگذارد نبوده است بلکه در روزهای انتخابات در دو جبهه گیری اصولگرا و اصلاح طلب در ستادهای انتخاباتی خودرا نشان میدادند که بعد از انتخابات هرکس می رفت پی کار و زندگی اش . کمبود حزب و تصمیم حزبی برای جامعه ای که میخواهد در جهت مردم سالاری حرکت کند نقیصه ای محسوب میشود که باعث پراکندگی افراد در حوزه فکری و تصمیم گیری می شود .
 
 
. اقای رفیعی ضمن معرفی خودتان برای بینندگان توضیح دهید حزب اتحاد ملت چه حزبی است و مسئولیت شما در این حزب و در منطقه چیست .
 
بهرام رفیعی متولد ۱۳۴۲ روستای کهنه هستم از سال ۱۳۷۶در اوز ساکن شده ام . دوران ابتدایی در زادگاهم کهنه و راهنمایی و دبیرستان در اوز گذراندم . سال ۶۰در آزمون تربیت معلم قبول و در رشته ادبیات فارسی ادامه تحصیل دادم . در سال ۶۲به استخدام آموزش و پرورش در آمدم و در کسوت معلمی و بعدها در پست مدیریت مدارس انجام وظیفه می نمودم . چند سالی هم با گرفتن مرخصی بدون حقوق عازم کویت و در شغل آزاد امرار معاش نموده اما بزودی عطای آنجا را به لقایش بخشیدم و برگشتم . اما شوق آموختن و لذت یادگیری و ارتباط با دوستان فرهیخته و محافل ادبی و دانشگاهی در اوز باعث شد در میان سالی هم معرکه ای گرفته و مجددا ادامه تحصیل  و در رشته ادبیات فارسی لیسانس و در رشته تاریخ فوق لیسانس از دانشگاه های آزادفیروز آباد و داراب اخذ نمایم و چند ترم هم به عنوان استاد میهمان در دانشگاه پیام نور اوز تدریس نمایم . درکنار شغل رسمی به فعالیت  جنبی هم پرداخته از جمله عضوهیات امنای دانشگاه آزاد و عضوو دبیر انجمن ادبی تائب اوز ، کمیته فرهنگی انجمن خیریه سلمان فارسی عضو کمیته فرهنگی شورای اسلامی اوز در چند دوره و مسوول بازی های بومی و محلی ، فعالیت سیاسی در ستاد های اصلاح طلبان در انتخابات مجلس و ریاست جمهوری که  رئیس ستاد موسوی در سال ۸۸و روحانی در سال ۹۶در اوز بودم . لذا علاقه به کارهای سیاسی انگیزه ای شد تا به طرف حزب سوق پیدا کنم .
برای توسعه و پیشرفت در دنیای مدرن هیچ راهی نداریم که سنت را رها و نظام حزبی را جایگزین نظام قبیلهی و فرد سالاری نماییم . در کشور های غربی که حزب از قدمت بیشتری برخودار است آنچنان نقشی در انتخابات ایفا می نماید که در انتخابات فعلی امریکا داریم  می بینم و در گذشته یک زن (هیلاری کلینتون )و یک سیا پوست (بارک اوباما)بدون توجه به پایگاه طبقاتی آنان حرف اول می زنند .
گر یادگار دوده خویشی به خود کنار
درجمع بین از تو چه مانده است یادگار .
در دنیای مدرن تصمیماتی که از دل تشکل های مدنی و صنفی و سیاسی بیرون می آید به مراتب ارزشش بسیار بیشتر از تصمیماتی که از دل نهادهای سنتی بیرون می آید ولو اینکه در گذشته نهادهای چون روحانیت و پادشاهی و حتی خان خانی خدمات ارزنده ای هم به جامعه بشریت کرده باشند . که البته کردهاند هم .
لذا با اعتقاد به اینکه دموکراسی بدون تشکیل احزاب قوی امکان  تحقق نمی یابد به دنبال حزب رفتم .
از میان احزاب سیاسی شناسنامه دار و فعال در چارچوب قانون اساسی جمهوری اسلامی؛  حزب سیاسی اتحاد ملت ایران برگزیدم که با همکاری تعدادی از دوستان در اوز و لار شاخه حزب در لارستان مستقر نمودیم . در آن زمان اوز هنوز شهرستان نشده بود احتمال دارد  در آینده شاخه اوز مجزا شود چون برابر مقررات حزبی هر شهرستان خود باید شاخه مستقل داشته باشد .
در خصوص سوال شما که حزب اتحاد ملت چگونه حزبی است اگر خلاصه عرض کنم یک حزب سیاسی است که با اعتماد و اعتقاد به قدرت مردمی در جهت ایجاد توسعه سیاسی و فضای باز و آزادی های مدنی تلاش نموده تا در یک فضای باز سیاسی  توسعه اقتصادی و رفاه و عدالت اجتماعی هم تحقق یابد .
در خصوص مسولیت بنده هم فعلا به عنوان رئیس شاخه حزب در شهرستان های اوز و لار در خدمت شهروندان گرامی هستم .
.: رهبر حزب اتحاد ملت کیست و اعضای هئیت رئیسه ان چه کسانی هستند و با چه احزاب دیگری ارنباط نزدیک و همسو دارند
دبیر کل حزب علی شکوری راد می باشد و اعضای هیأت مدیره آن هم فکر کنم ۲۰نفرند که افرادی چون هادی خانیکی ، آذر منصوری ، جلال جلالی زاده  و سعید شریعتی و ...از اعضای آن هستند .
_ا یا حزب در اوز و چهار شهرستان دفتری دارد و فعالیت حزب در شهرستان چگونه بوده است .
در خصوص داشتن دفتر باید عرض کنم فعلا دفتری نداریم و استقبالی  هم متاسفانه نمی شود. شاید فضای سرد و یاس آلود حاکم بر فضای سیاسی علت اصلی باشد حتی انتظاری که از نخبگان و روشنفکران و فعالان اصلاح طلب هم داشتیم هم تحقق نیافت و استقبالی ندیدیم که این مایه تأسف بنده می باشد .
اگر  شما دفتری نداشته باشید مردم چگونه میتوانند مشارکت نظری و عملی با حزب در این حوزه داشته باشند .ایا در هر چهار شهرستان منطقه نیز دفتری ندارید
دفتر که متاسفانه نداریم و باید داشته باشیم .داشتن دفتر هم مستلزم همکاری مردم و به ویژه نخبگان هر شهرستان می باشد چون این ها هم به دلایلی از روی کرد حزبی و همکاری با حزب گریزان هستند نتوانسته ایم دفتری بزنیم که این رشته سردراز دارد و مثنوی می خواهد و هزار من کاغذ که چرا دفتر نداریم.
در چهار شهرستان نامبرده دفتر نداریم البته شاخه حزب اتحاد ملت فقط در شهرستان اوز و لار مجوز استقرار گرفته اند در دو شهرستان دیگر گراش و خنج دنبال اخذ این مجوز هم نرفته اند و یا نخواسته اند حتی تا جایی که بنده خبر دارم مجوز هیچ حزبی نگرفته اند .
 
۳- حزب برای انتخابات اینده ۱۴۰۰ چه برنامه ای دارد و کاندیدایی معرفی میکند
برای انتخابات ۱۴۰۰البته که حزب برنامه ای دارد ولی در حال حاضر حزب فعالیت تشکیلاتی و ساختاری قوی دارد که به نظر بنده اهمیت آن از شرکت یا عدم شرکت در انتخابات مهم تر است . چند روز پیش  انتخابات مجمع  استانی به صورت مجازی برگزار گردید که ده نفر انتخاب شدند یکی هم از شهرستان لار و اوز آقای دانیال افتخاری بودند . از این ده نفر که در آینده نزدیک در انتخابات کنگره ملی که آن هم مجازی خواهد بود و شرکت خواهند داشت شش نفر از حوزه های شهرستان های استان هستند و چهار نفر از مرکز استان . این نشان می دهد حزب اتحاد ملت کار تشکیلاتی انجام می دهد به پایین توجه دارد و شهرستان ها هم در تصمیم گیری نهایی خود شریک  می داند و ای بسا حزب در جهت تحقق دموکراسی در داخل و دیپلماسی در خارج قدم های محکم و استواری بر می دارد ولی متاسفانه استقبال مردم خیلی کم و باید بیشتر باشد .
 
نگاه حزب در مسائل کلان تا اندازه ای گفتید نگاه حزب به مسایل منطقه ای چگونه است
 
نگاه حزب به مسائل منطقه ای هم تقریبا دنباله نگاه به مسائل کلان کشور است می گویند سیاست خارجی ادامه سیاست داخلی است وقتی برای سیاست داخلی و کلی کشور ناتوانیم باشیم در سیاست خارجی هم ناتوان خواهیم شد اگر حزبی در سیاست کلان موفق عمل کند سیاست منطقه ای موفقی هم خواهد داشت . در باره کاندیدای حزب در انتخابات ۱۴۰۰ موضع حزب فعلا معلوم نیست
 
با تشکر از شما که در این گفت و گو شرکت کردید 
 
باسپاس از شما که با بنده مصاحبه نمودید
 
 

 


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
کد امنیتی:   
مجله خبری فیشور
اب و هوای  اوز
اوز امروز
عصر ایران
رقص گل
پایگاه خبری صحبت نیوز