تاریخ: 31 فروردين 1403 - 10 شوال 1445 - 2024 April 19
کد خبر: 14
تاریخ انتشار: 28 مهر 1399 - 21:24:29
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
جاده بلوک، مسیر زندگی
فرهاد ابراهیم‌پور: بحث چندین ساله در باره جاده ارتباطی و مزیت ها و معایب آن همچنان جریان دارد و کسانی در مخالفت یا تایید جاده بلوک و مربط مطالبی نوشته اند و هر کس به فراخور فکر و موقعیت خود اظهار نظرهایی کرده است
 


مردم بلوک شهرستان اوز پاره تن شهرستان هستند و وجود آن‌ها در مراودات  و رونق و توسعه  شهرستان اوز نقش اساسی و حیاتی دارد. پیوند مردم شهر اوز با روستاهای اطراف پیوندی تاریخی و چندصد ساله است که نمی توان آن‌را نادیده گرفت. در طول تاریخ داد وستد مردم و پیوندهای خانوادگی عاطفی و کاری با همه مردم بلوک و بخش و اهالی روستاها از مهمترین پیوندهای مردم این منطقه است. بلوک یک جاده نیست مسیر زندگی است.
برای برررسی بیشتراین موضوع گفتگویی داریم با آقای سید یوسف حسینی دبیر هیئت امنا جاده بلوک
 
*جناب سید برای شروع خودتان را معرفی کنید و از سوابق کاریتان برایمان بگویید.
بنده سید یوسف حسینی متولد روستای قلات هستم. چندین سال در شهر اوز به عنوان آموزگار و دبیر ورزش و نه سال به عنوان مسئول اداره ورزش وجوانان انجام وظیفه نموده ام، در عین حال از دیگر وظایف اجتماعی به عنوان یک شهروند غافل نبوده ام. در همین راستا در دونهاد مردمی در حال فعالیت هستم، که یکی به عنوان مدیر عامل بنیاد نیکوکاران امید آفرین شهرستان اوز  باموضوع حمایت از دانشجویان ودانش آموختگان شهرستان  و از طرفی باتوجه به نیاز شهرستان در حوزه توسعه راه به عنوان نماینده خیرین شهرستان اوز در اداره کل ودبیر هیات امنا انجام وظیفه می نمایم.
*اهمیت این راه برای اهالی شهراوز و بخش و روستاهای تابعه چیست  ؟
راه موجود به همت والای خیرین شهر اوز و بزرگان وخیرین روستاهای بلوک ساخته شده است و توسعه و بهبود آن آرزوی دیرینه مردم و خیرین این منطقه است.
 از جهت اهمیت آن، کارکردهای راه موجود بلوک ونقش آن در توسعه متوازن شهرستان در دو سطح قابل بررسی است
الف) در سطح شهرستان که شامل همگرایی عمومی با توجه به تحت پوشش قرار دادن شهر اوز و روستاهای بخش بیدشهر و روستاهای بخش مرکزی که دو روستا مستقیما ودو روستا غیرمستقیم تحت تاثیر این جاده هستند.کمک به توسعه اقتصادی ازطریق توسعه شهرک‌های صنعتی، توسعه کشاورزی ودامپروری برای تسهیل انتقال تولیدات دامی و کشاورزی، توسعه گردشگری و اشتغال در این زمینه با توجه به پتانسیل هایی مانند دریاچه هیرم، آبشاربیدشهروتپه هاوقلاع تاریخی متعدد درمسیر، توسعه ظرفیت‌های ورزشی باتوجه به وجود پیست سوارکاری بیست هکتاری که یکی ازبهترین پیست‌های کشور می باشد، سالن‌های ورزشی متعدد و ظرفیت ایجاد ورزش های جدید چون ورزش‌های هوایی، ظرفیت‌های ایجاد نیروگاههای فتوولتائیک( انرژی پاک خورشیدی) و کمتر شدن فاصله با امکانات رفاهی، خدماتی، درمانی و امنیتی است.
ب)کارکردها در سطح جنوب استان شامل اتصال مرکز شهرستان وروستاهای تابعه به مرکز استان ومرکز بخش جویم وبنارویه.
دوم این جاده به عنوان یک محور موازی کاهش دهنده بارترافیکی جاده ترانزیت لار جهرم می باشد.
سوم این محورحلقه اتصال شهرستانهای داراب، جهرم، زرین دشت وفسا، خنج ولامرد و مهر ومنطقه اقتصادی عسلویه از طریق جاده بختیارویه ،کوره، تنگ نارک و خنج می باشد که در این مسیر بیش از هفتاد کیلومتر کاهش مسیر ایجاد می شود.
چهارم حلقه اتصال اوز و روستاهای بخش بیدشهر ومرکزی به روستاهای بلوک هرم و کاریان و از آن سمت به جهرم، قیر وکارزین ومبارک آباد می باشد.
 پس همانطور که مشاهده می‌کنید جاده بلوک بختیارویه مزایای بالایی دارد و روستاها و مناطق زیادی با هم از طریق این جاده در ارتباط هستند. اولویت این جاده و اهمیت دادن به آن به نفع همه این اهالی و مرکز شهرستان اوز می باشد
 * مردم روستاها و بخش بلوک نظرشان راجع به جاده مربط چیست؟ کدام جاده را به نفع مردم منطقه و شهرستان اوز می دانند ؟
ساخت هرجاده ای در صورتی که شرایط آن به ویژه منابع مالی آن تامین شود، خوب است اما بحث اولویت هاست و جاده مربط نمی تواند اولویت شهرستان در حوزه راه باشد. در انزوا قرار گرفتن روستاهای بلوک، هزینه گزاف از جیب مردم چه از محل بودجه عمرانی شهرستان وچه از محل کمک خیرین. ایجاد دلسردی در منطقه نسبت به مرکز شهرستان که همواره اتفاق و اتحاد داشته اند از اثرات منفی جاده مربط است. باتوجه به این‌که هیچ روستای قابل اعتنایی درمسیر جاده مربط نیست  از امنیت و دسترسی به خدمات رفاهی، درمانی و احیانا آتش نشانی برخوردارنیست.
 * بر اساس نوشته ها و گفته ها هزینه جاده مربط در حال حاضر حدود ۲۰۰ میلیارد تومان براورد شده است. نظر شما چیست؟ فکر می‌کنید  هزینه تعریض و بهبود جاده بلوک چقدر می شود ؟
 تعریض جاده موجود و ابنیه مسیر جاده بلوک هزینه ای به مراتب کمتر از احداث آن دارد و با اطمینان می‌شود گفت که هزینه آن بسیارکمتر از جاده مربط است
باتوجه به این‌که در حال حاضر بار ترافیکی سنگینی از این مسیر داریم و متاسفانه مشکلات این راه تهدید کننده جان مردم منطقه است توجیه کافی برای هزینه برآورد شده حدود سی میلیارد تومانی آن وجود دارد که البته درتورم موجود وکارشناسی دقیق میزان هزینه بهتر مشخص خواهد شد اما فکر می‌کنم درحال حاضرحداقل سی میلیارد تومان هزینه آن شود.
*نظر مسئولین نسبت به جاده بلوک و همراهی آنها چه بوده است؟
نظرمسئولین محترم را باید از خودشان پرسید اما به نظرمی رسد اولویت اول آن‌ها حفظ جایگاه و حرمت خیرین و بهره وری مناسب و بهینه  ازظرفیت خیرین  واعتبارات دولتی برای توسعه راههای شهرستان براساس اولویتی باشد که  کارشناسان امر تعیین می‌کنند و همانگونه که نماینده محترم مجلس نیز در آخرین اطلاعیه خود ذکر کرده اند براساس نظر کارشناسان مستقل تصمیم سازی خواهدشد.
*درحال حاضر چه ساز وکاری برای بهسازی وتوسعه راه اوز به سه راهی بختیارویه در نظر گرفته شده است؟
برای احداث جاده اوز بختیارویه دو هیات امنا شکل گرفت. اول از اوز تا دوراهی کهنه که شامل آقایان مسعود کراماتی، ساسان پیرزاد، هدایت الله نامی، حاج حسین حسین نیا، محمود کریما، جعفرراستگو و سیدیوسف حسینی  و یک هیات امنا از دوراهی کهنه تا سه راهی بختیارویه که شامل آقایان نوازالله مختاری فرد، هاشم سلیمی، ابراهیم فیروزی، سیدحسن حسینی، بهروز طاعتی، حاج ابراهیم پاسلاری و سعید شریفی می باشد.
درحال حاضرعملیات اجرایی به همت اداره کل محترم و خیرین عزیز در گردنه اوز ودر گردنه هیرم نیزبهسازی و ترانشه برداری به همت حاج ابراهیم پاسلاری در حال انجام است وبه زودی اجرای تعریض ازکوره تاپایان واریانت دریاچه هیرم نیز آغاز خواهدشد. ضمنا به همت اداره کل محترم عملیات روکش آسفالت از پایان گردنه هیرم تا بختیارویه نیز در حال انجام است.
بنده در این زمینه لازم می دانم از مساعی دکتر حسین زاده نماینده محترم مجلس، مهندس علی پورفرماندار محترم شهرستان و مهندس باقری فردمدیر کل محترم راه وشهر سازی لارستان سپاسگزاری کنم.
 جناب حسینی از این‌که وقت خودتان را جهت آشنایی بیشتر مردم شهرستان با موضوع جاده بلوک در اختیار ما گذاشتید ممنون و سپاسگزارم.
 

 


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
کد امنیتی:   
مجله خبری فیشور
اب و هوای  اوز
اوز امروز
عصر ایران
رقص گل
پایگاه خبری صحبت نیوز