تاریخ: 10 فروردين 1403 - 19 رمضان 1445 - 2024 March 28
کد خبر: 286
تاریخ انتشار: 26 شهريور 1401 - 14:14:31
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
از اوز تا خنج / فرهاد ابراهیم پور
18 سال از شهرستان شدن خنج می گذرد و خنجی ها نیز در داشتن ادارات جدید همان مسیر و حتی با تاخیر بیشتری توانستند ادرات تازه بنیاد را تاسیس کنند و در این مسیر هم خودشان مطالبه گری کردند و هم به مسئولین و مراکز استان فشار اوردند بعضی از نهادها و ادارات خیلی زود مستقر شدند و برخی طول کشیده است و این........ 


از اوز تا خنج/ گزارش کوتاه از فرهاد ابراهیم پور 
 
شهرستان خُنج یکی از شهرستان‌های استان فارس، ایران است. مرکز این شهرستان، شهر خنج می‌باشد. جمعیت این شهرستان بر پایهٔ سرشماری سال ۱۳۹۵ ه‍.ش برابر با ۴۱٬۳۵۹ تن بوده‌است. این شهرستان دارای وسعتی بیش از ۵٬۰۰۰ کیلومتر مربع و ۴۱٬۳۵۹ نفر جمعیت (آمار سال ۱۳۹۵) است
 
شهرستان خنج شامل بخش محمله که شامل دهستان محمله و دهستان باغان است وبخش مرکزی که شامل دهستان سیف اباد و دهستان تنگ نارک که مرکز ان بیغرد است می باشد
 
۳۱ فروردین ۱۳۷۲ دهستان فیشور از خنج جدا و به بخش اوز ملحق شددر  7 بهمن ۱۳۸۳ شهرستان خنج به مرکزیت شهر خنج با بخش مرکزی شامل شهر خنج دهستانهای سیف‌آباد و تنگ نارک و بخش محمله شامل دهستان‌های محمله و باغان تشکیل شد.
 
۱۱ بهمن ۱۳۸۸  شهرستان گراش شامل بخش‌های مرکزی، اوز و بیرم تشکیل شدو در ۱۴ بهمن ۱۳۸۸ فرمانداری لارستان به فرمانداری ویژه ارتقا پیدا کرد. و در 19 مهر ۱۳۹۸ شهرستان اوز شامل بخش مرکزی به مرکزیت شهر اوز از ترکیب دهستان‏های اوز و فیشور و بخش بیدشهر به مرکزیت کوره با ترکیب دهستان‌های قلات و بیدشهر تشکیل و  از لار جدا شد
 
شهرستان لارستان در سال ۱۳۱۶ متشکل از هفت شهر و بخش لار، لنگه، گاوبندی، بستک، جهرم و جویم بود. از این زمان به بعد، شهرستان لارستان تغییرات زیادی داشت. مرداد ۱۳۲۲ بخش جهرم از لار جدا و به شهرستان فسا ضمیمه شد و سه سال بعد، سال ۱۳۲۵ فرمانداری جهرم تاسیس شد.
 
در سال ۱۳۳۲ لنگه نیز به شهرستان مستقل تبدیل شد و ارتباط لارستان با دریا قطع شد. لنگه به همراه بستک و گاوبندی با تشکیل استان سواحل و بنادر در نهایت بخشی از استان هرمزگان شددر ۲۴ آبان ۱۳۶۸لامرد از لار جدا و به ‌شهرستان لامرد  ارتقا پیدا کرد
 
۳۱ فروردین ۱۳۷۲: دهستان فیشور از خنج جدا و به بخش اوز ملحق شددر  7 بهمن ۱۳۸۳ شهرستان خنج به مرکزیت شهر خنج با بخش مرکزی شامل شهر خنج دهستانهای سیف‌آباد و تنگ نارک و بخش محمله شامل دهستان‌های محمله و باغان تشکیل شد.
 
۱۱ بهمن ۱۳۸۸  شهرستان گراش شامل بخش‌های مرکزی، اوز و بیرم تشکیل شدو  در ۱۴ بهمن ۱۳۸۸ فرمانداری لارستان به فرمانداری ویژه ارتقا پیدا کرد. و در 19 مهر ۱۳۹۸ شهرستان اوز شامل بخش مرکزی به مرکزیت شهر اوز از ترکیب دهستان‏های اوز و فیشور و بخش بیدشهر به مرکزیت کوره با ترکیب دهستان‌های قلات و بیدشهر از لار جدا شد
 
اکنون  18 سال از شهرستان شدن خنج می گذرد و 13 سال از شهرستان شدن گراش و 3 سال از شهرستان شدن اوز و چند ماه از شهرستان شدن جویم می گذرد .
 
این تحولات که ابتدا با جدایی  جهرم از لار بوقوع پیوست و تاکنون که بخش های بیشتری ارتقا پیدا کرده و شهرستان شده اند در سیر زمان؛ تحولاتی بخود دیده اند که لازم است ضمن توجه به زمان شکل گیری ان شهرستانها و حد و حدود پیشرفت انها طی این سالهای؛ به ارزیابی کمی و کیفی ان روند پرداخت . نمی شود بدون نگاه واقع بینانه؛ نسخه برای شهر و شهرستانی پیچید؛ بدون انکه مولفه های عامل توسعه و پیشرفت انها را نادیده گرفت .
 
 به گمان من هر سالی که از ارتقای یک روستا و دهستان و بخش و شهرستان می گذرد یک فرصت است که تواما مسئولین ان مناطق به همراه مردم  در ان دخیل هستند؛ هرچه این مشارکت برپایه واقع بینی و سنجش امکانات و توانایی ها باشد به نتیجه بهتر خواهد انجامید وگرنه در شعار خودخواهی و خودپرستی و نفاق گرفتار خواهیم شد .
 
گزارش ها و بررسی عوامل پیشرفت و پس رفت هر منطقه ای  و دیدن خود و دیگران می تواند به مشاهده بهتر ما بیانجامد.
 
ما اگر به قضاوت ظاهری هر شهر و شهرستانی نگاه می کنیم و انگاه نه بر اساس بررسی درست بلکه  بیشتر با تعصب به موضوعات پیرامونی بنگریم؛ حتما دچار قضاوت نابهنگام خواهیم شد . فضای مجازی  بدلیل اندکی  افراد دلسوز و مسئول از یک طرف و انبوه و پراکندگی افراد غیر مسئول و کم اگاه  متاسفانه جایی برای جستجوی واقعی و مستدل و بحث های اقناعی باقی نگذاشته است ؛ و متاسفانه در بیشتر موارد به جای راه جویی به منازعه بیجا و بی نتیجه می انجامد.
 
ما برای دریافت توانمندی خودمان حتما باید به امکاناتمان به لحاظ نیروی انسانی توانا و توان مالی  و قدرت راهبری و مطالبه گری توجه لازم داشته باشیم وگرنه در شعار پوپولیستی بدون عمل گرفتار خواهیم شد و درجا زدن خودمان را به حساب دیگران می گذاریم و فرافکنی خواهیم کرد .
 
اما خنج
 
 از کودکی همراه پدر به بسیاری از شهر و روستاهای منطقه سفر کرده ام وتا سنین جوانی اتفاقات و حوادث و چیزهایی دیده ام که بمن این توان را می بخشد تا با یاداوری ان خاطرات ورقی از صفحات گذشته را بگشایم . با قدیمی شهر  با الله داد  زاهدیان د با سخا و دانیالی ها با فدوی و خلوتی ها با اتباعی ها و .... از طریق پدرم اشنا بودم. با ماشین دارهای انزمان با تیم فوتبال و فوتبالیست های سالهای قبل و اوایل بعد از انقلاب با دوستان زیادی که عده ای هستند و عده ای از خنج رفته اند اشنایی داشتم و دارم و از نسل جوان نیز در دبی که کار می کردم با بسیاری از انها اشنا شدم . انسانها با مراودات خود پیوند می خورند و ارتباط می گیرند و داد و ستد می کنند و حتی با هم ازدواج می کنند این ارتباط در گذشته اوزیها با خنجی ها بیش از الان بود .ما تاریخ نانوشته زیادی از این مراودات داریم .  
 
در گذشته جاده اوز به خنج مسیر دیگری داشت؛ قبل ازگردنه ورا که قبل از انقلاب ساخته شد؛ گردنه قدیمی ورا  بود که فقط یک ماشین می توانست در ان براند؛ گردنه ای سخت و دشوار . اگر ماشین دیگری می امد باید یا برمی گشت پائین یا اینکه جایی که کمی پهن تر بود پیدا می کرد تا ان یکی عبور کند . ان جاده وقتی به پائین می رسید به چشمه ای ختم می شد که هنوز هم ان چشنه هست . ان سالها گذشت و با شور و شوق گردنه ورا بهتر و قابل عبور برای دو ماشین ساختند و تا چند سال و تا قبل از جاده  جدید هنوز در ان رفت و امد جاری بود ؛ اما اکنون با ریزش سنگ در ان گردنه عبور و مرور بسیار خطرناک است و عملا مورد استفاده نیست .
 
در ان سالهای دور یعنی 50 سال پیش  از اوز تا خنج اسفالت نبود و حتی جاده شوسه ای که اکنون از پاچه (مسیر) چهل گزی خنج می گذرد ننیز بود و بیشتر ماشین ها از جاده خاکی می رفتند که از کنار محلچه و فیشور و حسین اباد می گذشت تا به شهر خنج می رسید. جاده ای که با بارندگی ها ؛ پر از گل و لای میشد و بزحمت ماشین ها می توانستند عبور کنند و بقول معروف کفه ای پر از اب میشد .
 
اما هرسال که گذشت جاده ها نیز بهتر و بهتر شدند و مسیر اوز به خنج نیز کاملا اسفالت شد و مسیر تغئیر کرد و ماشین ها با خیالت راحتری رفت و امد کردند . بیشتر اوزیها به جای مسیر اوز؛ لار؛ جهرم از مسیر اوز؛ خنج ؛ قیر ؛ جهرم به شیراز می رفتند و با بهبود مسیر فیروزاباد مسیر از جاده خنج؛ فیروزاباد به شیراز می رفت سالها این جاده بیشترین مسیر رفت و امد ماشین ها از اوز به سمت شیراز بود .
 
روز جمعه تصمیم گرفتم سری به یکی از دوستان دیرینه ام در خنج بزنم 12 سال بود که نرفته بودم خنج و از زمانی که شهرستان شده بود یکبار رفته بودم انجا.  دو دلیل داشت؛  یکی جاده اوز به هیرم بود که راحتر و ابادتر است و از مسیر بلوک و روستاهای شهرستان اوز می گذرد و دوم اینکه من اکنون سه سال است که مرتب در اوز هستم به همین دلیل این مسیر را نیامده بودم  . این جاده طی این سالها کمی مرمت شده و شانه سازی شده است .
 
از ابتدای خروجی اوز به سمت خنج جاده حدود ده و نیم متر اسفالت است به غیر از شانه های دو طرف . این جاده جاده اصلی  و کد دار است که در جاهایی تا 13 متر عرض دارد. تا دوراهی ارد از اسفالت نسبتا خوبی برخوردار است . چون صبح زود و روز جمعه راه افتادم مسیر خلوت بود و هوا هم خیلی خوب . به محلچه که رسیدم احساس خوبی بمن دست داد نسبت به گذشته بهتر و چشم نواز تر شده بود . از محلچه تا دوراهی فیشور اسفالت خوبی نداشت و جا دارد مسئولین فکری به حال ان بکنند . بلواری که از ان دوراهی تا خود فیشور کشیده اند بسیار خوب است؛ ای کاش ان اطاقک کنار ان میدانک نیز تعمیر یا رنگ امیزی می کردند؛ برازنده مردم اهالی فیشور نیست و می شود با چند تا قوطی رنگ و کمی سیمان و گچ ؛ اطاقک انتظاری برای مسافران درست کرد؛  کاری که اهالی حسین اباد چند کیلومتر جلوتر در سه راهی انجا ایجاد کرده بودند .
 
در مسیر یه سمت خنج تابلو شرکت قدس ازاد نظرم را جلب کرد. احتمال دادم که مسئول تعمیر و مرمت و شاید پهن تر کردن جاده از حسین اباد به طرف خنج این شرکت باشد و حدسم درست بود از اهالی خنج پرسیدم گفتن کاری را خیلی وقت پیش شروع کردند و قرار بود 35 کیلومتر کارکنند که فقط قسمتی از سمت ها زیر سازی و کوبیدند اما هنوز هم به سطح جاده نرسیده و رها کرده اند.
 
من فکر می کردم قسمتی از جاده شهرستان خنج حداقل مثل اوز تا گراش و لار دوبانده باشد که متاسفانه چنین نبود. این اهمال از طرف ان شرکت است یا عدم پیگیری مردم و مسئولین شهرستان نفهمیدم  اما برای ما اوزیها و خنجی ها می باید مهم و ضرور باشد که این جاده اصلی که کد دار هم هست هرچه زودتر برای دوبانده شدن ان اقدام شود مسیر اوز تا خنج حدودا 60 کیلومتر است (از  دانشگاه پیام نور اوز و خروجی به سمت خنج تا بلوار خاتم الانبیا ورودی خنج )
 
در این مسیر 60 کیلومتر محلچه و فیشور از توابع شهرستان اوز قرار دارد و بعد از ان به حسین اباد از توابع خنج می رسیم . فیشور و حسین اباد دور از جاده اصلی هستند و خود اهالی هم کوششی برای امدن کنار جاده از خود نشان ندادند کاری که قلاتی ها و کهنه اوز برای نزدیکی به جاده بلوک انجام دادند . لازم به یاداوری است که مسیر لوله های اصلی اب و گاز نیز از مسیر خنج به منطقه سه شهرستان اوز و گراش و لار می رسد که اب از مسیر گراش به اوز می اید . لوله های زیادی(احتمالا لوله های اب ) نزدیک سه راه ارد روی هم انباشته شده است؛ برای تعمیرات است یا برای ابکشی به دیگر جاها نفهمیدم در کل بدون حفاظ رها شده اند .
 
 
 
خنج نسبت به سالهای دور و حتی 10 سال گذشته تغیرات نسبتا خوبی داشته است البته این تغئیرات در همه شهرها بوده است اما حدود و اندازه ان متفاوت است در گذشته ای که من یادم هست ورودی شهر همان میدان قدیمی شهر بود که شهر را به سمت باغان از یکسو به سمت دهنو از یک طرف و سمت قیر از دیگر مسیرهای خروجی بود و به سمت اوز .
 
18 سال از شهرستان شدن خنج می گذرد و خنجی ها نیز در داشتن ادارات جدید همان مسیر و حتی با تاخیر بیشتری توانستند ادرات تازه بنیاد را تاسیس کنند و در این مسیر هم خودشان مطالبه گری کردند و هم به مسئولین و مراکز استان فشار اوردند ب.عضی از نهادها و ادارات خیلی زود مستقر شدند و برخی طول کشیده است و این شامل همه چند شهرستانی بوده که عمری از شهرستان شدن انها گذشته است .دو چیز نباید فراموش کرد تلاش برای بهبود شرایط در هر شهرستان نو بنیاد ؛ و  واقع بینی به توانمندی ها
 
خنج در این مدت 18 سال ساخت و ساز زیادی داشته است بیمارستان را نوسازی و در صدد ایجاد بیمارستان بزرگتری است . مراکز اموزش فعالی دارد وضعیت اب اشامیدنی خوب است هر چند بعضی مواقع بدلیل کم ابی سد سلمان با مشکل مواجه است که شامل همه چند شهرستان جنوبی می شود  کمربندی به ان اضافه شده است که گشاده و فضا سازی ان مطلوب است  دارای سالن های خوبی برای برگزاری مراسم است  ساختمان سازی و خیابان کشی ها بیشتر شده است و مراکز خرید نسبتا خوبی دارد و توانسته روستاها و اهالی بخش خود را در مراکز اداری و تجاری وارد کند تا انها نیز در توسعه شهر و شهرستان احساس شهروندی کنند.
به لحاظ مهندسی ساخت و ساز مانند اوز و گراش و لار هیچ کار مهندسی شده منظمی در ساخت و سازها سطح شهر وجود ندارد و بیشتر بر اساس سلایق شخصی افراد ساخته شده است .
 
روز تعطیل بود و فرصت نشد تا به جاهای دیگری سر بزنم . در مسیر برگشت متوجه فضای بسیار بزرگ دانشگاه ازاد اسلامی انجا شدم  که چندین ساختمان در انجا درست شده بود؛  اینکه خروجی علمی دانشگاه ها به اندازه ساختمان و گسترگی ان است نمی دانم  ولی تا انجا که میدانم رشته های پذیرش ازمون بدون کنکور  پیوسته و ناپیوسته کاردانی و کارشناسی سال 1401 در خنج بمراتب بیشتر از دانشگاه ازاد اوز و  گراش است
 
پارک شهر نسبتا خوبی دارد که در عکس ملاحظه می کنید چند پارک کوچک نیز در سطح شهر بود و میدان های جدیدی که طی این 18 سال ساخته شده بود در مجموع برای ادمی مثل من که بعد از 12 سال به شهر خنج امده است این پیشرفت در این دوازده سال قابل قبول می نماید چرا که نیک می دانم پروژه هایی که در توسعه و ابادانی شهرها تعریف و اجرا می شود به کندی پیش می رود. این روند را با ان نگاه می سنجم . مطمئنا مردم خنج و شهرستان خنج که روزانه با مسائل و مشکلات خود دست و پنجه نرم می کنند شاید این شیوه و روش توسعه ای را ناکافی بدانند و همچنان خواسته هایی فراتر داشته باشند که این امری طبیعی است و می باید برای توسعه شهرستان تلاش کنند .
 
توسعه و پیشرفت شهر و شهرستان ها امری سفارشی نیست؛  محصول توانمندی و امکانات و نظم و جدیت برای به نتیجه رسیدن از طرف مردم و مسئولین است . هر شهری را فقط می توان بصورت کلی با هم مقایسه کرد اما نمی شود روند انها را به یکسان دید ا؛ نهم در شهرهایی چون لار و خنج و گراش و اوز و... چرا که مردم و خیرین در این توسعه نقش بسیار والا و تاثیر گذاری دارند . در جایی و دربرهه ای امکان دارد امکان حضور مردمی بیشتر و درجای و برهه ای این همراهی کم رنگتر شده باشد گاهی از ظرفیت ها بخوبی استفاده شده گاهی دچار سردرگمی و بی برنامگی شده ایم و... 
 
این گزارشی از یک سفر کوتاه  سه ساعته در روزی تعطیل و دیدن شهر قدیمی خنج و دیدار با  یکی از دوستان قدیمی بود و مطمئنا نکات زیادی ناگفته باقی مانده است  که امید است کنشگران و دلسوزان شهرستان خنج انرا بیش از من دریابند.  
 
در مسیر بازگشت درختان گز پاچه چل گزی هنوز زنده و سرافراز بودند و درختان و باغ هایی درست شده بود و درخت کنار تپه و کوه ها و دشت اطراف را پوشش داده بود و  زنده تر ازقبل بودند . زمانی از ان مسیر که می امدی بیشتر کنارها را برای سوخت و پخت و پز می بردند ولی اکنون با وجود لوله کشی گاز کل منطقه و در بیشتر مسیرها تعداد کنارها زیاد؛ باغ شهری ها با درختان متنوع بیشتر و مطمئنا حال و هوای پرندگان و حشرات و حیوانات هم بهتر و بیشتر شده است و این خبر حیات بخش محیط زیست ؛ کم از توسعه شهری نیست .
یاحق
فرهاد ابراهیم پور(محمودا) / 26شهریور 1401
 
عکس هایی در مسیر اوز به خنج و داخل شهر خنج 
    
 

 


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
کد امنیتی:   
مجله خبری فیشور
اب و هوای  اوز
اوز امروز
عصر ایران
رقص گل
پایگاه خبری صحبت نیوز