تاریخ: 29 اسفند 1402 - 09 رمضان 1445 - 2024 March 19
کد خبر: 271
تاریخ انتشار: 15 ارديبهشت 1401 - 23:27:26
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
معرفی کتاب
میراث باستان / تالیف مروان خرم روز
بررسی ریشه شناسانه ی آئین ها و باورهای فرهنگ لارستانی
 
فرهاد ابراهیم پور / این کتاب در سال ۱۳۹۰ توسط انتشار ایلاف شیراز انتشار یافته است  . این کتاب متاسفانه با کم توجهی اهالی قلم و مطبوعات مواجه گردیده است و خیلی کم به آن  بها داده شده است .
آقای مروان خرم روز متولد سال ۱۳۶۲ روستای محلچه شهرستان اوز و فوق لیسانس ادبیات و نیز محقق رشته آئین کهن  می باشند .
 
 
ایشان تاکنون کتاب های متعددی با موضوع عات...... ادامه    روی تیتر کلیک کنید 


 
ایشان تاکنون کتاب های متعددی با موضوع عات مختلف برشته تحریر در آورده و منتشر نموده اند .
من چند روز پیش توسط دوستی که این کتاب را داشت با کتاب ایشان آشنا شدم کتابی که در نوع خود قابل بررسی است و می تواند سرآغازی باشد برای تحقیق و پژوهش بیشتر در موضوعاتی که در کتاب از آنها یاد شده است .
این کتاب با مقدمه کوتاه و در خور توجه لطفعلی خنجی شروع می شود و در ادامه به وضعیت منطقه ای لارستان ( مجموعه ۴ شهرستان و  شهر و روستاهای  آن  ) کوتاه و گذرا می پردازد . اما آنچه کتاب را ارزشمند می کند بررسی آئین ها و باورهای مردم منطقه است که با موضوع باورها در مورد زایش شروع می شود و در ادامه به کودکی و عروسی و شر و خیر ها و مرگ و زندگی و ... می پردازد .
 
در این کتاب به باورهایی همچون آهن زیر بالش بچه کردن . تاثیر اجنه بر زائو و بچه و راه های پیشگیری ... در باره زخم زبان و چشم حسود و دندان بالا در آوردن بچه و برگه نشتن زائو و انداختن دندان افتاده بچه در سوراخ موش و... دیگر آئین ها که گاه درست و گاه غلظ در فرهنگ عامه منطقه در گذشته وجود داشته, بدان پرداخته است .
 
من آثار دیگر آقای خرم روز را تاکنون ندیده ام  اما همین اثر نشان از آن دارد که مولف علاقمند به نگارش باورهای و آیین های مردم، نه بر اساس حدسیات خود، بلکه با مطالعه آثار دیگران و تحقیق در آن آثار سعی نموده است آنرا به علاقمندان و دوست داران فرهنگ منطقه ارائه دهد .
 
کار تحقیقی زمانی ارزشمند است که با دقت کافی و بدور از تعصب و خود شیفتگی انجام پذیرد .
 
این کتاب می تواند نقدهایی بر آن وارد باشد و نیز می تواند با خواندن دیگر آثار ایشان به جمع بندی مطمئن تری رسید، ولی همانگونه که جناب لطفعلی خنجی در مقدمه کتاب نوشته اند: فولکلور را نباید در معرض داوری قرار داد بلکه باید کند و کاو کرد /
 
کتاب های زیادی روزانه منتشر می شوند که گاه بعضی از آنها ارزش لازم را به لحاظ تحقیقی ندارند ولی این کتاب ارزشمند دانستم و آنرا به اهالی تحقیق و پژوهش و علاقمندان به فرهنگ منطقه توصیه می کنم .
 

 


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
کد امنیتی:   
مجله خبری فیشور
اب و هوای  اوز
اوز امروز
عصر ایران
رقص گل
پایگاه خبری صحبت نیوز