تاریخ: 29 اسفند 1402 - 09 رمضان 1445 - 2024 March 19
کد خبر: 5
تاریخ انتشار: 23 تير 1399 - 14:14:56
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
فرهاد ابراهیم پور:
شنبه ۱۷ خردادماه از ساعت ۵ تا ۷ عصر، شهردار اوز پذیرای تنی چند از اهالی مطبوعات بودند . آقای ابراهیم احمدی از اوزامروز، آقایان احمد خضری و عبدالعزیز خضری از پسین اوز، پیام دانش و فرهاد ابراهیم پور از ستاره اوز  و آقای محبی رئیس شورا شهر اوز و چند تن از همکاران شهردار در این جلسه پرسش  و پاسخ حضور داشتند.


جناب مهندس کراماتی در ابتدای این جلسه از حضور اهالی مطبوعات تشکر کردند و پس از آن صحبت ها شروع شد که فرهاد ابراهیم پور در باره وظایف شهرداری و کارهای شهرداری سوال کرد و بیان کرد بدلیل اینکه مردم آگاهی از وظایف شهرداری ندارند موجب می‌گردد که نه تنها سطح توقعات از شهردار و شهرداری بیشتر گردد بلکه این عدم اطلاع مردم موجب سوتفاهم در انجام کارها می‌شود.
 
شهردار در پاسخ، به ایجاد شهرداری در گذشته اشاره کرد و ضمن یادآوری اینکه اوز اکنون بیش از ۶۵ سال است که شهرداری دارد، اضافه نمودند در گذشته های دور شهرداری کل امور شهر در حد وظایفش بود اما بمرور زمان این وظایف تفکیک شد.
 
دوستان و همکاران ارجمند در اوزامروز، پسین اوز و نیز پیام دانش در باره این جلسه و گفتگو های انجام شده در رسانه های شهر اوز نوشتند و عمده نکات مطروحه در این جلسه به نگارش در آوردند و در فضای مجازی و نیز گروه های مجازی انعکاس یاقته است امید که مورد توجه قرار گیرد.
 
من نیز در جلسه روز شنبه ۱۷ خردادماه حضور داشتم و با توجه به مسئول بودن سایت ستاره اوز که بیش از ۱۶ سال از فعالیت آن می‌گذرد لازم دانستم دریافت خود را از آن جلسه بیان دارم من به آن مسایلی که به حق در رسانه ها دیگر انعکاس پیدا کرد، نمی پردازم بلکه به تحلیل آن توجه دارم.
 
شهرداری اوز بیش از ۶۵ سال قدمت دارد. شهردارانی داشته که شاید نسل جوان ما هیچ اطلاعی از آن ها و فعالیت آنان نداشته باشند. به نظر من لازم است همه شهرداریهای کشور یک بیوگرافی از شهرداران  خود منتشر کنند و در ابتدای شهردار شدن بصورت بروشور در اختیار شهروندان قرار دهند و در صورت امکان گزارش دهی نمایند که شهرداران قبلی در مدت مسئولیت خود چه فعالیتی انجام داده اند تا چنین بروشوری در خانه همه شهروندان باشد تا توان مقایسه و سنجش کارهای شهرداران قبل برایشان مهیا شود.
 
نیک می‌دانیم بدون آگاهی و بدون اطلاع از کارها بسیاری از مردم گرایش به شایعه و فرافکنی پیدا می‌کنند و به جای طرح واقعیات به توهم دچار می‌شوند. نا آگاهی بزرگترین ابزار ناهنجاری اجتماعی است هر وقت ما ندانیم  یا به خاطر خودخواهی هایمان نپذیریم به شایعات دامن می زنیم و کمتر نیکی ها را می بینیم و بیشتر به سمت منفی گرایی حرکت می‌کنیم.
 
در باره شهرداریها و کل نهادها و سازمانهای مخنلف که درگیر مسایل شهری و منطقه ای هستند همواره با دو نمونه برخورد مواجه هستیم:
 
۱-روشی واقع بینانه که افراد یک جامعه دنبال می‌کنند و روشی توده وار و پوپولیستی که همه چیزرا در دو طیف سیاه و سفید می بیند و چون با این نگاه به مسایل و مشکلات جامعه توجه دارد دنبال مقصر بیرونی  است و خود را شایسته و دیگران را نالایق می پندارد.
 
در روش اول نیز آسیب هست اآجا که نگاه واقعی به مسایل صرفا در جهت تمجید و نعریف پیش میرود و فاقد نگاه نقادانه و منصفانه است در روش اول هم اگر این واقع بینی بدور از منافع عامه مردم باشد باعث تقویت فساد در قدرت و مسئولیت می‌شود.
 
شهرداری ها در ایران جدا از بار مسئولیتی که داشته و دارند و کارهای مهمی که در توسعه و عمران و آبادی شهر انجام داده و می‌دهند زمینه های فساد و اختلاس و باند بازی و لابی گری هم داشته است.
 
شهرداران خوب سعی می‌کنند که خودرا از این باند بازی ها و دایره فساد دور نگه دارند و به وظایف قانونی خود عمل کنند،  شوراهای شهر که در انتخاب شهردار و نظارت بر کارهای شهرداری انجام وظیفه می نمایند اگر خوب عمل نکنند و شفاف نباشند عملا شهر و نظام شهرداری ها را مختل و مثل سدی جلوی کارهای عمرانی هستند.
 
این نکات را به این خاطر عرض کردم که بگویم رسانه ها اگر آزاد باشند و امکان پژوهش آزاد داشته باشند و مسئولین نیز با آنان همراهی کنند عصای شفاف و امید بخشی برای دست اندرکاران امور خواهند بود تا با همنشینی و گفتگو و جلسات مفید هم با خواسته های مردم آشنا شوند و هم مردم با کارهای انجام شده و مشکلات مسئولین آشنا گردند.
 
جلسه ۱۷ خرداد باید به فال نیک گرفت و امیدکه هر ماه برگزار گردد و دیگر مسئولین شهری نیز پیش قدم برای چنین جلساتی شوند.
 
فایده چنین جلساتی چیست؟
 
این سوال به‌حقی است که هر فردی می‌تواند از ما یا مسئولین داشته باشد.
 
اگر پرسش های اهل رسانه همان پرسش های مردم و خواسته های مردم و نیازهای آنان باشد چنین جلساتی یک گام برای روشنگری است، و باز اگر مسئولین جواب روشنی و با ارائه دلیل محکم و مردم پسند بدهند، گام دیگری برای رفع ابهامات است. مردم منتظر تغییر و رسیدن به خواسته هایشان هم هستند و اینجاست که کار و فعالیت و وعده مسئولین اهمیت پیدا می‌کند.
 
نباید فراموش کرد که ما اهالی رسانه ضامن اجرایی برنامه ها نیستیم ، اما وظیفه خود می‌دانیم که خواسته های مردم را به گوش مسئولین و نظرات و پاسخ مسئولین به سمع و نظر مردم برسانیم.
 
به گمان من داشتن ارتباط و بودن جلسات و گفتگو پیرامون مسایل و مشکلات شهر و شهروندان مفید است و از بی ارتباطی و بی پاسخگویی بهتر است در نتیجه این گفتگو ها سطح اگاهی اقشار مردم نسبت به آنچه در شهر می‌گذرد بیشتر می‌شود و مسئولین نیز با خواسته ها و نیازهای مردم بیشتر آشنا می‌شوند.
 
این ارتباط و جلسات باید باشد و اهالی رسانه و نیز گروه های مجازی مسئولیت پذیر وظیفه دارند که نسبت به تحولات شهری نظر بدهند و وارد گفتگوهای سازنده شوند،  البته بدور از واقع بینی نباشد و توانایی ها هم سنجیده شود.
 
در جلسه شنبه ۱۷ خرداد ماه ۹۹ نکات کلی و مهمی مطرح وگفته شد ولی این همه مسایل نیست امید که در فرصت های اتی امکان جلسات بیشتری فراهم گردد.
 
اهالی رسانه خوشحال می‌شوند که نهاد ها و مسئولین شهری در حوزه های شهر و شهرستان بخواهند با مردم مشکلات و مسایلشان در میان بگذارند و خواهان شنیدن صدای مردم هم باشند، ما استقبال می کنیم.
 
جلسه شنبه یک ویژگی بسیار خوب دیگری هم داشت همه افراد سر ساعت مقرر حاضر بودند و بدون اتلاف وقت جلسه شروع شد.
 
از همکاران گرامی رسانه آقای ابراهیم احمدی و آقایان عبدالعزیز و خضری که در این جلسه بودند و گفتگوها را بازتاب دادند و نیز از آقای محمود محبی رئیس شورای شهر  تشکر می‌کنم.  از جناب شهردار مهندس کراماتی و همکارانی که در جلسه حضور و میزبان اهالی رسانه بودند تشکر می‌کنیم.

 

بدون نام
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
| 13 بهمن 1399 | 23:05:49

با سلام و عرض ادب ...‌‌عنوان پر محتوایی انتخاب کردید موافقم...... شفاف سازی واقعا اعتماد میاورد .

بدون نام
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
| 23 تير 1399 | 14:22:42
mohammad@gmail.com

عالی


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
کد امنیتی:   
مجله خبری فیشور
اب و هوای  اوز
اوز امروز
عصر ایران
رقص گل
پایگاه خبری صحبت نیوز