تاریخ: 29 اسفند 1402 - 09 رمضان 1445 - 2024 March 19
کد خبر: 3
تاریخ انتشار: 22 تير 1399 - 14:50:26
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
فرهاد ابراهیم پور:
بحران زمانی شکل می گیرد که اموری یا مجموعه ای از مسایل از حیطه کنترل و هنجار خارج شود.


وضعیت مسکن و زمین در اوز همینگونه است، نه راه حل قابل اتکایی برای عموم مردم برای مشکل مسکن و زمین آن ها در نظر گرفته شده است نه سازو کاری که جلوی عوامل بحران زا بگیرند.
 
تعداد زمین های محدوده شهری اوز با این رشد اندک جمعیتی اوز کفاف ۲۰ سال شهروندان اوز را خواهد داد.
 
پس چرا با وجود این همه زمین مشکل مسکن حل نمی شود؟
 
چون زمین ماده خام و استخراج نشده ای است که دلالان علاقه ای به استخراج ان و فراوری آن ندارند.
چرا ندارند؟
 
چون اگر زمین های موجود که مناسب ساخت مسکن هستند تبدیل به خانه و مناطق مسکونی شوند درصد قابل توجهی از دلالان دایره دلالی اشان کم میشود و نمی توانند با دست بدست کردن زمین ها سود اوری داشته باشند.
 
شاید بپرسید در شهر ۲۰ هزار نفری اوز چرا اینهمه دلال وجود دارد؟
 
احتمال زیاد بسیاری از مردم ما میدانند وقتی نقدینگی در بخش مسکن و زمین بیش از اندازه شد و سودآوری هم داشت کسی سرمایه و پولش خرج تولید و توسعه اقتصادی نمی کند، بلکه هر کس پولی دارد زمین میخرد و آن ها که بیشتر دارند بیشتر میخرند . الان خرید خانه در اوز و بخصوص بین اقشار متوسط بسیار کم است و خریداران یا پولهای درهم و دلار دارند یا کسانی هستند که میتوانند پول اضافی خودرا بیشتر از خارج به بازار دلالی تزریق کنند تا به جای گذاشتن در بانک در مسکن سرمایه گذاری کنند.
 
از طرفی بدلیل کمبود مسکن در کل کشور، مسکن و بخصوص زمین در همه جای ایران سود آوری دارد و چه آن که ده متر در یک نقطه شهر دارد چه آن که چند هکتار دارند ماه به ماه رصد میکنند که چه میزان بر ارزش آن ها افزوده می شود و چون می بینند سود آن بیش از سود بانکی است همین سرمایه را نگه میدارند. آن کس که چندین زمین دارد و پول ساخت هم دارد وارد ریسک ساخت مسکن نمیشود درست است که مسکن هم قیمتش ماه به ماه در حال اوج گیری است اما سرمایه ای که برای ساخت مصرف میشود به اندازه دادوستد زمین خالی فایده ندارد و بسهولت پول نمیشود. و برای همین بازار دلالان فعال و پر رونق شده است تاجایی که تعدادی از زنان اوزی هم وارد این گود دلالی شده اند.
 
آیا راه حلی هم هست؟
راه حل ها با توجه به قوانین موجود و امکان اجرایی این قوانین مطمئنا متفاوت خواهد بود.
 
۱_اولین راه حل که عاجل و مهم است قبول این واقعیت بحرانی از طرف مسئولین شهری است.
 
تا به این نتیجه نرسیده باشیم که مشکل مهمی وجود دارد هیچ اقدامی نخواهد شد هیچ طرحی به سرانجام نخواهد رسید.
 
۲_ مسئولین شهری چند جلسه مشورتی بگذارند، با یک جلسه نمیشود مشکلی به این بزرگی حل کرد و راه حل معقول داد .بعد از جلسات نکته نظرات خودرا پیرامون این مشکل جمع بندی کنند و در نشریات و رسانه ها منتشر کنند تا مردم با نظر آن ها در حل این مشکلات آشنا شوندو راهکار پیدا کنند.
 
۳-از شهردای سوال شود آیا قانون و تبصره ای برای زمین های معطل مانده شهری برای ساخت و ساز وجود دارد یا نه؟
 
چون زمین های بسیاری در اوز است که مدت ۳۰ سال فقط دست به دست میشود چرا این زمین ها که در مرکز و خیابانهای اصلی شهر و کمربندی و محدوده شهری می باشد بعداز گذشت اینهمه سال نساخته اند .شهرداری در این زمینه توضیح دهد تا اگر توهمی در این باره است اذهان مردم روشن گردد.
 
۴- دولت و مسئولین میتوانند در باره این مشکل طرحی ارائه دهند چون سازمانهای زمین شهری و منابع طبیعی و دیگرنهادهای ناظر و مسئول بر زمین های کشور اینها هستند میتوانند طرحی ارائه کنند تا سرمایه گذاران جذب ساخت و ساز شوند .من اطمینان دارم که خیرین و تجار خارج از کشور هم از این طرح استقبال کنند .طرحی چون ساخت مجمتع های مسکونی ۴۰ و ۵۰ و ۶۰متری که زود بازده است میتواند بار زیادی از دوش مردم کم توان خواهان مسکن بردارد.
 
این نوشته راهی جستجو میکند تا به راه حلی برسد.
 
مطئن باشیم که اگر در شهر اوز ساخت و ساز واحدهای مسکونی صورت گیرد دست دلالان کوتاه و کوتاه تر خواهد شد و رونق کاری به شهر و شهرستان باز میگردد ساخت و ساز در بسیاری از کشورهای دنیا رونق می اورد از مهندس و بنا گرفته تا گچ کار و کاشی کار تا شیشه بر و در وپنجره ساز تا نقاش و نجار تا لوله کش و برق کار و ده ها شغل دیگر فعال میشوند و شهر از این خمودگی و دلال بازی بدر می اید.
 
برای اینکار اراده ای جدی لازم است با شعار و حرف های تکراری در دنیای مجازی و حرف های بی پشتوانه نمیشه مشکل حل کرد .اراده ای جدی با همکاری همه نهادها و مسئولین زی ربط و مهندسین و مشاوران دلسوز شهرمان.
 
امیدوارم مسیری بزودی طی شود که امید از دلمان نرود.
 
فرهاد ابراهیم پور محمودا . مستاجر اوزی
اول تیرماه ۱۳۹۹

 

بدون نام
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
| 14 بهمن 1399 | 13:31:51

با این وضعیت جوانان اوز واقشار کم درآمد و متوسط جامعه تا آخر عمرشان در حسرت یک متر زمین خواهند بود .


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
کد امنیتی:   
مجله خبری فیشور
اب و هوای  اوز
اوز امروز
عصر ایران
رقص گل
پایگاه خبری صحبت نیوز