تاریخ: 29 اسفند 1402 - 09 رمضان 1445 - 2024 March 19
کد خبر: 273
تاریخ انتشار: 2 فروردين 1401 - 23:46:38
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
مسایل اجتماعی / فرهاد ابراهیم پور
 
فعالیت درست یا تولید رزومه ؟
 
فرهاد ابراهیم پور / در شرکت های مختلف برای پذیرش و استخدام افراد شروطی وجود دارد که بنا به نیازی که دارند افرادی استخدام می شوند و برای اینکار از افراد درخواست می کنند رزومه Resume   خود یا سی وی cvخود  را بیاورند تا با خصوصیات شخصی و مهارت و توانایی و تجربه کاری آنها آشنا شوند . رزومه و سی وی  شامل بیوگرافی شغلی و مهارت و تجربه و تحصیلات و.. می شود هرچند تفاوت هایی بین رزومه و سی وی وجود دارد اما هر دوی این اصطلاح برای آشنایی با کارنامه افراد در  پذیرش و استخدام هستند .
 


 
رزومه واژه ای فرانسوی است و سی وی واژه ای انگلیسی است .  در دبی و جاهایی که در مدت کاری بوده ام از واژه سی وی بیشتر استفاده می برند تا رزومه،  اما در ایران از کلمه رزومه بیشتر برای معرفی شغلی و کارکرد فرد و تجربه و مهارت و تحصیل او استفاده می شود و کلا نوشته ای و کارنامه ای از  شرح  مختصر و مفید فرد برای پذیرش است .
 
هر چه رزومه پربارتر باشد ( البته واقعی نه دروغین ) آن فرد امکان پذیرشش در ان حوزه کاری بیشتری خواهد بود .
 
این روند صحیح در کشورها و جوامعی است که پذیرش و استخدام و نصب و باقی ماندن در پست ها بر اساس تجربه و مهارت و توانمندی و شایسته سالاری است نه از طریق زد و بند و لابی گری و پارتی بازی و رشوه و چاپلوسی .
 
متاسفانه در ایران خودمان هستند کسانی که نه بر لیاقت و توانایی بلکه از طریق لابی گری مرتبه پیدا می کنند و مرتب هم برای خودشان رزومه تولید می کنند،  چه رزومه فرهنگی باشد چه رزومه اقتصادی و آموزشی و ... تا اگر کار قابل توجهی انجام نمی دهند، حداقل با تبلیغات کاری، خودشان را  بیش از آنچه هستند نشان دهند . اینگونه افراد در تولید روزمه هدفی جز این ندارند تا خود را بالاتر نشان دهند و خیلی دلسوز مردم جا بزنند و جالب اینکه در کاری هم که به انها مربوط نیست باشند تا رزومه را پرو پیمان کنند و بقول معروف نخود هر آش  باشند .
شناخت افرادی که در کار تولید رزومه هستند کار سختی نیست کافی ست رفتار و گفتار و حساسیت های بی جا آنها را ببینید تا متوجه شوید مشغول چه کاری هستند .
 
این افراد هویت واقعی  خود را زیر الفاظ و سخن پراکنی برای تولید رزومه می پوشانند برای همین طولی نمی کشد که اطمینان و اعتماد مردم از انها سلب می شود .
 
آنکه با مردم است و برای فرهنگ و آموزش و توسعه شهر کار می کند احتیاج به تولید رزومه ندارد
 
یادمان باشد فرهنگ تزریقی نیست.
 داشتن هویت احتیاج به بنیان های خوب و ارزشمند انسانی دارد که مهمترین آنها صداقت و شفافیت  و آگاهی است .
ان باشیم که هستیم، همین .
 
پروین اعتصامی در شعری چه زیبا می گوید :
 
زهد با نیت پاک است نه با جامه پاک  / ای بس آلوده که پاکیزه ردایی دارد
 
سایت ستاره اوز / فرهاد ابراهیم پور ۲فروردین ۱۴۰۱
 

 


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
کد امنیتی:   
مجله خبری فیشور
اب و هوای  اوز
اوز امروز
عصر ایران
رقص گل
پایگاه خبری صحبت نیوز